User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 10:35

Besvärjelsen GNOM låter som en frammanad Golem och kanske borde heta så? Eller inte?
Den hette gnom i originalspelet så det här är en nostalgi-referens till det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Bangsi
Posts: 13
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:52

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 10:42

Sida 61 Formelbok
…Läs mer om att lära sig ny magi…
(?) Läs mer om _hur du lär dig_ ny magi
Övriga meningar i stycket är skrivna i du-form så det borde även denna vara.

Sida 60 Tabell
…9 Du själv och alla du kommer i kontakt med under det kommande Skiftet…
Jag hittar inte definitionen av ”Komma i kontakt med”. Det verkar förnuftigt att LS bestämmer, men det vore bra om det slås fast någonstans.

Sida 62 Laddning
…Varje effektgrad överför låter dig överföra…
(?)…Varje effektgrad __ låter dig överföra…

Sida 64 Blixt
Fråga om hur avstånd beräknas för tredje målet. Tredje målet är inom två meter, men från vad, det ursprungliga målet eller det andra målet?
För Åskvigg på sida 65 bildas en kedja med två meter långa länkar, men det framgår inte av texten under Blixt.

Sida 64 Snårskog
… Området räknas som oländig terräng (sid 44) och alla personer (ej monster) utom dig själv inom effektområdet …
(?) … Området räknas som oländig terräng (sid 44) och alla personer (ej monster) utom _du_ själv inom effektområdet …

Sida 65 Eldboll och även sida 66 Eldklot samt motsvarande för sida 67 Eldfågel
…Varje effektgrad utöver den första ökar skadan med Tx, eller skapar en till eldboll…
Hur bestäms vad som sker? Får spelarens själv välja eller är det slumpen som avgör?

Sida 66 Vindpust
…För varje extra effektgrad ökar antalet tärningar som rullas med ett…
(?) …För varje extra effektgrad ökar antalet tärningar som _slås_ med ett…

Sida 66 Flodvåg
…För varje extra effektgrad ökar antalet tärningar som rullas med ett…
(?) …För varje extra effektgrad ökar antalet tärningar som _slås_ med ett…

Sida 69 Bromsa fall
…Du bromsar ett fall och landar lätt som fjäder…
(?)…Du bromsar ett fall och landar lätt som _en_ fjäder…

Sida 69 Fjärrsyn
…Besvärjelsen låter dig se och höra vad som sker en kilometer bort, som om du själv befunnit sig på platsen…
(?) …Besvärjelsen låter dig se och höra vad som sker en kilometer bort, som om du själv befunnit _dig_ på platsen…

Sida 70 Långstige
…För varje extra effektgrad kan du lägga besvärjelsen på en till person. …
(?) …För varje extra effektgrad kan du lägga besvärjelsen på _ytterligare_ en __ person. …

Sida 70 Fornsyn
…Du får kunskap om det som skett i förgången tid på en plats där du befinner dig, även sådant som ingen männ- iska längre minns…
(?)…Du får kunskap om det som skett i förgången tid på en plats där du befinner dig, även sådant som ingen __ längre minns…
Avstavningen skär i ögonen och ordet behövs egentligen inte

Sida 71 Varseblivning
… Specificera ett föremål (”vapen”, ”svärd”), ämne (”guld”, ”luft”, ”vatten”), varelse eller typ av varelse …
(?) … _Ange_ ett föremål (”vapen”, ”svärd”), ämne (”guld”, ”luft”, ”vatten”), varelse eller typ av varelse …

… Besvärjelsen visar dig riktningen till närmsta instans av det specificerade målet …
(?)… Besvärjelsen visar dig riktningen till _den närmaste förekomsten av det angivna_ målet …
(’instans’ och ’specificera’ känns som stilbrott)

Sida 70 och 71
Långstige, Flyga och Teleportera anger olika typer av mål (person, varelse, person). Är detta avsiktligt?
 
zunmag
Posts: 15
Joined: Thu 15 Oct 2015, 12:59

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 11:54

Gillar FV på magiskola istället för per besvärjelse.
Vore trevligt med en schematisk bild per magiskola, som visar besvärjelser beroende av varandra.
 
Mr Oldtimer
Posts: 388
Joined: Sun 14 Apr 2019, 12:01

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Thu 01 Dec 2022, 13:15

Besvärjelsen GNOM låter som en frammanad Golem och kanske borde heta så? Eller inte?
Den hette gnom i originalspelet så det här är en nostalgi-referens till det.
Tack för svaret. Det kom jag inte ihåg. Jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen. Keep moving, nothing to see here.
 
Warpelle
Posts: 8
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:37

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 00:29

underwhelming.
Här var en klar besvikelse hade hoppats på ett system likt DoDE som i mitt tycke har det bästa magisystemet någonsin.
riktigt tråkigt
Tack för den uppmuntrande feedbacken. ;)
vill man ha ärlig feedback eller bara yesmen?
isf vad är poängen med feedback?
När man är så långt över kickstarts målet är det konstigt att man förväntar sig åtminstonde Expert klass?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 00:46

underwhelming.
Här var en klar besvikelse hade hoppats på ett system likt DoDE som i mitt tycke har det bästa magisystemet någonsin.
riktigt tråkigt
Tack för den uppmuntrande feedbacken. ;)
vill man ha ärlig feedback eller bara yesmen?
isf vad är poängen med feedback?
När man är så långt över kickstarts målet är det konstigt att man förväntar sig åtminstonde Expert klass?
Well, man kan ju ge feedback på det systemet som är skrivet. Att bara skriva att det är en besvikelse och att man gillar ett annat system bättre är inte mycket till feedback, bara ett negativt klargörande i allmänhet.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Warpelle
Posts: 8
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:37

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 03:18



Tack för den uppmuntrande feedbacken. ;)
vill man ha ärlig feedback eller bara yesmen?
isf vad är poängen med feedback?
När man är så långt över kickstarts målet är det konstigt att man förväntar sig åtminstonde Expert klass?
Well, man kan ju ge feedback på det systemet som är skrivet. Att bara skriva att det är en besvikelse och att man gillar ett annat system bättre är inte mycket till feedback, bara ett negativt klargörande i allmänhet.
Att säga vad man inte gillar och peka på vad man gillar är väl bästa feedbacken man kan få? Hej jag gillade det här systemet som användes av DoD tidigare.. Då hade man kunnat svara på varför man valde att gå ifrån det och istället ha det här tomma systemet. Skulle kunna vara mer specifik och peka ut enskilda magiskolor som saknas som är kött och blod i DoD som nekromanti illusionism. Eller hur op magi blir när man inte behöver lägga ep på enskilda besvärjelser.
Eller hur man flyttar runt magier så alla skolar har liknande effekter.
Men med tanke på hur mycket de bantat ner systemet så tror jag nog de vet vad jag pratar om behöver inte säga varje enskild grej då det är helheten som är fattig.
Men det är bara min åsikt andra kanske gillar det. själv känner jag mig lurad då det inte känns som DoD alls
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 05:03

LÄKA (Sida 64) "...ett levande mål som inte är du själv" -> "dig själv" låter bättre, och används i beskrivningen av HELA och KURERA.

Bortsett från ordvalet ovan undrar jag vad motiveringen är till att animister inte längre kan hela sig själva. Känns som en underlig ny begränsning.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 10:34

Att säga vad man inte gillar och peka på vad man gillar är väl bästa feedbacken man kan få? Hej jag gillade det här systemet som användes av DoD tidigare.. Då hade man kunnat svara på varför man valde att gå ifrån det och istället ha det här tomma systemet. Skulle kunna vara mer specifik och peka ut enskilda magiskolor som saknas som är kött och blod i DoD som nekromanti illusionism. Eller hur op magi blir när man inte behöver lägga ep på enskilda besvärjelser.
Eller hur man flyttar runt magier så alla skolar har liknande effekter.
Men med tanke på hur mycket de bantat ner systemet så tror jag nog de vet vad jag pratar om behöver inte säga varje enskild grej då det är helheten som är fattig.
Men det är bara min åsikt andra kanske gillar det. själv känner jag mig lurad då det inte känns som DoD alls
Moderatormeddelande
Att bara säga "dåligt" hjälper ju ingen. Många element i DoD22s magisystem är lika med DoD'84/EDDs magisystem, det är ju därifrån det kommer. Så om man ska ge feedback som faktiskt är användbart så får man ju i så fall peka exalt vad man tycker är fel och varför.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4428
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 5 Magi

Sat 03 Dec 2022, 11:09

LÄKA (Sida 64) "...ett levande mål som inte är du själv" -> "dig själv" låter bättre, och används i beskrivningen av HELA och KURERA.

Bortsett från ordvalet ovan undrar jag vad motiveringen är till att animister inte längre kan hela sig själva. Känns som en underlig ny begränsning.
En anledning är förmodligen för att magiker i detta system kan medvetet skada sig för att kasta besvärjelser. Det vore underligt om en animist skulle kunna skada sig själv för att på så sätt få VP när de lägger en besvärjelse som helar sagda skada.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests