User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Wed 30 Nov 2022, 11:34

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 6 av Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i snabbstarts-PDF:en och det inte har ändrats i Beta-PDF:en så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Posta din feedback senast 31 januari.
En separat feedback-tråd för Äventyrsboken kommer senare.
Tack!
Fria Ligan
 
Warpelle
Posts: 8
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:37

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Wed 30 Nov 2022, 14:52

Vet inte om det redan är planerat men bilder bilder bilder.
Särskilt för nya spelare som inte ha nån som helst aning om hur saker ser ut.
Nitläder (not a thing) men inte tygrustning som faktiskt finns/fanns?
Material? Vapen och rustningar i annat än stål?
Ingen är väl så dum att de låter sin Magiker gå utan rustning?
Bronsrustning?
Ben?
 
zimfandel
Posts: 18
Joined: Tue 13 Sep 2022, 21:41

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Wed 30 Nov 2022, 21:31

I utrustningslistan på sidan 74 så heter det storsvärd. Borde det inte heta tvåhandssvärd? Antar att det direktöversatts från greatsword? Tittar man dock på den stora yxan heter den tvåhandsyxa. Traditionellt sett vad jag minns har det väl hetat tvåhandssvärd i Dod?

Tack i övrigt för en grymt välgjord Beta. Ser verkligen fram emot det färdiga resultatet och att speltesta mer med min grupp.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 08:05

Ja, tvåhandssvärd är en klassiker!
 
HenrikT
Posts: 51
Joined: Thu 01 Dec 2022, 10:11

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 10:52

Väldigt snål räckviddsökning för säckpipan och stridshornet. 100 meter känns mer rimligt

Åsna kan ej ridas (lägg till ”i strid”). Rimligen kan man hysta upp en skadad rollperson på en åsna, åtminstone om rollpersonen inte är jättestor. Det går givetvis utmärkt att rida åsnor, jag har testat.

Sammansatt båge bör vara med (Se mitt inlägg i stridskapitlet).Samma egenskaper som långbåge, betydligt dyrare, kan användas från hästryggen.

Förslag för vapenegenskaper. Laddtid på tungt armborst, att skjuta armborst är lätt (ger fördel).
Last edited by HenrikT on Thu 01 Dec 2022, 11:17, edited 2 times in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 11:09

I utrustningslistan på sidan 74 så heter det storsvärd. Borde det inte heta tvåhandssvärd? Antar att det direktöversatts från greatsword? Tittar man dock på den stora yxan heter den tvåhandsyxa. Traditionellt sett vad jag minns har det väl hetat tvåhandssvärd i Dod?

Tack i övrigt för en grymt välgjord Beta. Ser verkligen fram emot det färdiga resultatet och att speltesta mer med min grupp.
I Drakar och Demoner Expert så kallades tvåhandssvärd även Storsvärd och tvåhandsyxa kallades även dubbelyxa. Vapentabellen i EDD har fotnoter om det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Bangsi
Posts: 13
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:52

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 12:37

Sida 75 tabell
Säckpipa … Minskar VP-kostnaden för bardens Tonkonst till 1 och ökar räckvidden till 20 meter…
(?) Säckpipa … Minskar VP-kostnaden för bardens Tonkonst till 1 och ökar _dess räckvidd_ till 20 meter…
Tjugo meter med en säckpipa? Absolut för kort avstånd!

Sida 76 Tabell
Rep (båda typerna) har texten Rep, 'typ' (10 <NL> meter). Överväg att lägga radbytet före 10 istället vilket ser bättre ut
Rep, hampa (10
Meter)
->
Rep, hampa
(10 meter)

Sida 77 tabell Lärdom & magi
Raden fjäderpenna. Det krävs också ett bläckhorn om pennan anges som typen fjäderpenna. Blyertspennan fanns redan på femtonhundratalet i vår verklighet och det kanske vore vettigare att ange ’penna’ snarare än ’fjäderpenna’ och slippa allt strul med regler för regn som löser upp bläck i böcker eller vad som händer med en formelbok om man slår ett demonslag när man vadar över en bäck. Fast ’fjäderpenna’ är ju mer stämningsfullt förstås…

Sida 79 tabell Förvaring
Rad Ryggsäck
…En person kan enbart bära en ryggsäck…
(?) En person kan _ha högst en ryggsäck på ryggen_ …
Texten som skriven kan tolkas så att en person som har en ryggsäck inte kan bära något i händerna.

Sida 80 tabell Tjänster
Rad Kalk vin
’Kalk’ syftar idag främst på liturgiska kärl. Ett bättre ord skulle nog vara ’bägare’ - om det inte finns historiska skäl till valet 'kalk' förstås.
 
zimfandel
Posts: 18
Joined: Tue 13 Sep 2022, 21:41

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 18:39

I utrustningslistan på sidan 74 så heter det storsvärd. Borde det inte heta tvåhandssvärd? Antar att det direktöversatts från greatsword? Tittar man dock på den stora yxan heter den tvåhandsyxa. Traditionellt sett vad jag minns har det väl hetat tvåhandssvärd i Dod?

Tack i övrigt för en grymt välgjord Beta. Ser verkligen fram emot det färdiga resultatet och att speltesta mer med min grupp.
I Drakar och Demoner Expert så kallades tvåhandssvärd även Storsvärd och tvåhandsyxa kallades även dubbelyxa. Vapentabellen i EDD har fotnoter om det.
Det var mer än jag visste och kom ihåg. Jag minns bara att det hette tvåhandssvärd i Ritominds versioner samt att man generellt haft namnet i svensk fantasy. Men det förklarar ordvalet :)
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 18:48

I utrustningslistan på sidan 74 så heter det storsvärd. Borde det inte heta tvåhandssvärd? Antar att det direktöversatts från greatsword? Tittar man dock på den stora yxan heter den tvåhandsyxa. Traditionellt sett vad jag minns har det väl hetat tvåhandssvärd i Dod?

Tack i övrigt för en grymt välgjord Beta. Ser verkligen fram emot det färdiga resultatet och att speltesta mer med min grupp.
I Drakar och Demoner Expert så kallades tvåhandssvärd även Storsvärd och tvåhandsyxa kallades även dubbelyxa. Vapentabellen i EDD har fotnoter om det.
Det var mer än jag visste och kom ihåg. Jag minns bara att det hette tvåhandssvärd i Ritominds versioner samt att man generellt haft namnet i svensk fantasy. Men det förklarar ordvalet :)
Det står tvåhandssvärd i Experts vapenlista (s 57 i regelboken) och det känns också mer retro. :)
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 6 Utrustning

Thu 01 Dec 2022, 19:00



I Drakar och Demoner Expert så kallades tvåhandssvärd även Storsvärd och tvåhandsyxa kallades även dubbelyxa. Vapentabellen i EDD har fotnoter om det.
Det var mer än jag visste och kom ihåg. Jag minns bara att det hette tvåhandssvärd i Ritominds versioner samt att man generellt haft namnet i svensk fantasy. Men det förklarar ordvalet :)
Det står tvåhandssvärd i Experts vapenlista (s 57 i regelboken) och det känns också mer retro. :)
... och i fotnoterna så står det att det även kallas storsvärd.

edit: Jag gissar att Äventyrspel lade till de fotnoterna bara för att i en del äventyr så står det storsvärd och dubbelyxa efter att de har fått frågor på det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests