User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 30 Nov 2022, 11:34

Hej!

Använd denna tråd till att posta feedback och rapportera fel i Kapitel 7 av Beta-PDF:en av Regelboken till nya Drakar och Demoner. Kom ihåg:
  • Innan du postar om ett fel, kolla att det inte redan har rapporterats av någon annan.
  • Om du redan har postat feedback om något i snabbstarts-PDF:en och det inte har ändrats i Beta-PDF:en så beror det inte på vi har missat det, utan att vi har gjort en annan bedömning. (Rena korrfel är förstås en annan sak.)
  • Posta din feedback senast 31 januari.
En separat feedback-tråd för Äventyrsboken kommer senare.
Tack!
Fria Ligan
 
NinjaHippie
Posts: 7
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:28

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 30 Nov 2022, 14:57

Sida 94. De fiender som är slp har ett värde på sin SB. Ex orch, SB: STY + t4. Hur vet jag vad orchen har för sty? Jag antar att jag slår fram det men slår jag samma antal tärningar som när jag skapar min karaktär (4 t6 -sämsta värdet)? Slår jag även fram övriga grundegenskaper för dessa slp på samma sätt? I så fall kan det bli lite konstiga värden kanske med en svartalf som råkat få 18 i styrka eller liknande.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 30 Nov 2022, 17:07

Här är en till detalj ...

På sidan 83 och 84 skriver ni "Ducka & parera". Byt ut &-tecknet till "och" så att det står "Ducka och parera:". Jämför med "Pilar och slungstenar:", "Facklor och lyktor:" och "Rustning och hjälm:" på sidan 29.
Se även rubriken "PARERA & DUCKA" på sidan 49 i kapitel 4.

EDIT: Se att ni har med massor av &-tecken i spelet. Sök i pdf:en på & så ser ni. Det är fullt av dem.
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 30 Nov 2022, 18:32

Sida 94. De fiender som är slp har ett värde på sin SB. Ex orch, SB: STY + t4. Hur vet jag vad orchen har för sty? Jag antar att jag slår fram det men slår jag samma antal tärningar som när jag skapar min karaktär (4 t6 -sämsta värdet)? Slår jag även fram övriga grundegenskaper för dessa slp på samma sätt? I så fall kan det bli lite konstiga värden kanske med en svartalf som råkat få 18 i styrka eller liknande.

Här avses att orchen har SB om +T4 när STY-baserade vapen används. STY behöver ej slås fram.
Ex svartalfen har SB: SMI +T4, dvs den får bonus med knivar + skytte (det sistnämnda känns en aning märkligt, men ok. Kanske SB: SMI +T4 (dock inte Skytte) hade funkat).
 
NinjaHippie
Posts: 7
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:28

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Wed 30 Nov 2022, 23:14

Sida 94. De fiender som är slp har ett värde på sin SB. Ex orch, SB: STY + t4. Hur vet jag vad orchen har för sty? Jag antar att jag slår fram det men slår jag samma antal tärningar som när jag skapar min karaktär (4 t6 -sämsta värdet)? Slår jag även fram övriga grundegenskaper för dessa slp på samma sätt? I så fall kan det bli lite konstiga värden kanske med en svartalf som råkat få 18 i styrka eller liknande.

Här avses att orchen har SB om +T4 när STY-baserade vapen används. STY behöver ej slås fram.
Ex svartalfen har SB: SMI +T4, dvs den får bonus med knivar + skytte (det sistnämnda känns en aning märkligt, men ok. Kanske SB: SMI +T4 (dock inte Skytte) hade funkat).
Aha då förstår jag, tack. Då slår man aldrig för grundegenskaper till SLP. Kan bli lite konstigt ibland då när alla varelser har samma chans vid motståndsslag. Om jag har ex dragkamp med en svartalf så borde det rimligen va mycket lättare att lyckas än om jag gör det samma mot en orch. Antar att det är upp till spelledaren att sätta en minimum gräns för stt lyckas med motståndsslaget.
 
Faråtzonen
Posts: 388
Joined: Tue 08 Mar 2016, 18:36

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 02:07

Sidan 86. Bakgrundgrafiken saknas bakom beskrivningstexten om draken. Slutar med en skarp kant mellan den vita bakgrunden och bakgrundsgrafiken i nederkanten. Det kan vara min pdf-läsare som skojar med mig.
 
 
Pelhle
Posts: 145
Joined: Fri 06 Feb 2015, 14:00

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 05:13

Sida 94. De fiender som är slp har ett värde på sin SB. Ex orch, SB: STY + t4. Hur vet jag vad orchen har för sty? Jag antar att jag slår fram det men slår jag samma antal tärningar som när jag skapar min karaktär (4 t6 -sämsta värdet)? Slår jag även fram övriga grundegenskaper för dessa slp på samma sätt? I så fall kan det bli lite konstiga värden kanske med en svartalf som råkat få 18 i styrka eller liknande.

Här avses att orchen har SB om +T4 när STY-baserade vapen används. STY behöver ej slås fram.
Ex svartalfen har SB: SMI +T4, dvs den får bonus med knivar + skytte (det sistnämnda känns en aning märkligt, men ok. Kanske SB: SMI +T4 (dock inte Skytte) hade funkat).
Aha då förstår jag, tack. Då slår man aldrig för grundegenskaper till SLP. Kan bli lite konstigt ibland då när alla varelser har samma chans vid motståndsslag. Om jag har ex dragkamp med en svartalf så borde det rimligen va mycket lättare att lyckas än om jag gör det samma mot en orch. Antar att det är upp till spelledaren att sätta en minimum gräns för stt lyckas med motståndsslaget.

SLP kommer nog att ha grundegenskaper, bl.a. står det vid färdigheten Övertala att det kan krävas motståndsslag mot PSY i vissa lägen.
 
sialivi
Posts: 55
Joined: Sat 11 May 2013, 19:29

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 09:40

Formatet för rustning och vapen känns lite underligt. Rustning har namnet inom parantes medans vapen har värdena inom parantes.

Typisk rustning: 2 (nitläder)
Typiskt vapen: Långspjut (FV 12, skada 2T8)

Samma format borde användas av båda, helst vapnets med värdena inom parantes.
 
Bangsi
Posts: 13
Joined: Wed 30 Nov 2022, 14:52

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 7 Bestiarium

Thu 01 Dec 2022, 15:51

Sida 84 Fälla omkull
…Om monstret är fyrbent får angriparen en nackdel på slaget…
Spindlar har ännu fler ben och borde också skyddas av en nackdel på ett slag för att Fälla omkull

Sida 90 Jätte vapen
Om
…jätten blir av med tillhygget kan den inte utföra monsterattackerna #1 och #4…
Vad händer om en sådan attack slås? Ingen attack alls eller slår LS om till en giltig attack genereras?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests