Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 12:42

Klaatu: Den gode Abenazer hade en biroll i äventyret Svavelvinter.
"Munken Abenazer är en världsresenär som vandra omkring för att lära känna människornas rätta förhållande till omvärlden. (...) Han är välkänd och respekterad, men reser i tysthet under enkla former.

(...)
Abenazers ideal är att iaktta utan att verka. Han vill låta världen drabba honom utan medveten styrning, och fattar därför bara spontana beslut grundade å intuition. Faller det honom in följer han med rollpersonerna för att studera deras beteende och försvarar gruppen om den råkar i fara, men tar inga egna initiativ och vill inte ha del i några skatter. Han är en god iakttagare med intuitiv förståelse av sammanhang.

Abenazer bemöter alla han träffar med vänlighet, men talar ofta kryptiskt."


--Svavelvinter, sid 22
Man kan ganska uppenbart säga att vår gode Abenazer var fröet till romanens Mogerland.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 14:14

Maekolv: Tackar för informationen.

Eftersom Abenazer i romanen Svavelvinter är död och helgonförklarad så kan man väl anta att Erik har ändrat denna munks levnadstid.
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 15:36

Man kan ganska uppenbart säga att vår gode Abenazer var fröet till romanens Mogerland.
Japp, så var det. Jag letade efter honom men mindes inte i vilken modul han fanns. Han blev som sagt modell för Mogerland. Eftersom namnet Abenazer också var ganska bra (enligt min mening) så återanvände jag det.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 15:39

Eftersom Abenazer i romanen Svavelvinter är död och helgonförklarad så kan man väl anta att Erik har ändrat denna munks levnadstid.
Som sagt är helgonet Abenazer en annan person än den i gamla Svavelvinter. Flera kan ju ha samma namn. Jag har inga direkta tankar om vem helgonet var så det får anses fritt fram att spekulera.
 
Maekolv
Posts: 108
Joined: Mon 16 Apr 2012, 00:18

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 16:16

Japp, så var det. Jag letade efter honom men mindes inte i vilken modul han fanns. Han blev som sagt modell för Mogerland. Eftersom namnet Abenazer också var ganska bra (enligt min mening) så återanvände jag det.

Oj då, jag som hade gissat att du sitter med modulerna framför dig när du skriver - eller i varje fall hade antecknat flitigt från dem. Galet hur mycket detaljer du fått med från spelen i så fall. :o
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 16:36

Oj då, jag som hade gissat att du sitter med modulerna framför dig när du skriver - eller i varje fall hade antecknat flitigt från dem. Galet hur mycket detaljer du fått med från spelen i så fall. :o
Nädå, jag öppnar dem bara när jag behöver men tror att jag har ganska bra koll ändå. Det är förstås roligt att plocka in figurer i den mån de passar för romanerna men ofta gör jag om dem lite. I tredje boken så dyker exempelvis Zahembra upp - han som är så hård att han måste dunka huvudet i väggen om kvällarna för att kunna somna - fast omgjord till tolguld. Sedan Har Dobcharel av Arda i Isakra en roll fast hon har blivit en ransarder i exil. Den påpasslige kan rentav se området Arda i Ransard på Argondkartan. Vi återser också vävaren Primamus från Alltemplet som visar sig vara den munk som hämtade biten av den gudomliga väven från mäster Gaoski vid kronolabens ödesdigra invigning redan i Svavelvinter.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 16:52

Som sagt är helgonet Abenazer en annan person än den i gamla Svavelvinter.
Då antar jag att romanens Abenazer inte har någon större officiell bakgrundshistoria. Han har bara nämnts i förbifarten så att säga.
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 17:17

Som sagt är helgonet Abenazer en annan person än den i gamla Svavelvinter.
Då antar jag att romanens Abenazer inte har någon större officiell bakgrundshistoria. Han har bara nämnts i förbifarten så att säga.
Så är det.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests