User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 21 Aug 2011, 19:36

Grym tråd! Riktigt roligt att följa ditt skapande - och briors svar på frågor. Ser fram emot ännu mer material!
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 28 Aug 2011, 14:51

Fråga 11:
Kan det finnas Lunnefåglar på ön Myxa?
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 28 Aug 2011, 17:21

Fråga 11:
Kan det finnas Lunnefåglar på ön Myxa?
Absolut! I romanen nämns ett kastell väster om Soblak som heter "Lunnebo", just efter dessa fåglar och det är inte särskilt långt mellan Soblak och Myxa. Myxas kust består dessutom till stor del av höga klippor där lunnefåglar säkert trivs.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 28 Aug 2011, 18:11

Absolut! I romanen nämns ett kastell väster om Soblak som heter "Lunnebo", just efter dessa fåglar och det är inte särskilt långt mellan Soblak och Myxa. Myxas kust består dessutom till stor del av höga klippor där lunnefåglar säkert trivs.
Perfekt, håller just på att skriva om ett fäste på "Lunneklippan" på Myxa.
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 28 Aug 2011, 18:28

Perfekt, håller just på att skriva om ett fäste på "Lunneklippan" på Myxa.
Lustigt nog har hela tiden haft naturtypen på västra Gotland och Karlsöarna i tankarna när jag skrivit om Myxa. Jag tror att den där typen av kopplingar kommer momentant när man börjar föreställa sig en plats och sedan stannar kvar. Detsamma gäller personer.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 28 Aug 2011, 20:38

Fråga 12:
Visst finns det tobak i Trakorien? Visst kan man röka en pipa efter kvällsmaten?
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 28 Aug 2011, 22:19

Fråga 12:
Visst finns det tobak i Trakorien? Visst kan man röka en pipa efter kvällsmaten?
»Er hud är inte värdig de konster jag säljer, min herre!« meddelade en mörk röst med tjock kargomitisk brytning inifrån dunklet. Mannen som talat satt dold i skuggorna och var liksom tältduken så mönstrad av ristningar att det var svårt att säga var mannen slutade och hans tält började. Röken från hans bredpipa rann likt en himlasänd slöja upp längs ansiktet och tycktes söka sitt avflöde i mannens upprättstående, bleka hår.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 04 Sep 2011, 19:38

Fråga 13:
Det är lite svårt att avgöra hur teknologiskt det trakoriska samhället har hunnit bli. Jag tänker mig att man är någonstans på gränsen mellan medeltiden och renässansen men jag kanske är ute och cyklar. Jag har t.ex. i en rumsbeskrivning skrivit om en vedspis av järn. Har man hunnit så långt att det finns järnspisar i de rikare borgarnas hus?
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Sun 04 Sep 2011, 22:34

Fråga 13:
Det är lite svårt att avgöra hur teknologiskt det trakoriska samhället har hunnit bli. Jag tänker mig att man är någonstans på gränsen mellan medeltiden och renässansen men jag kanske är ute och cyklar. Jag har t.ex. i en rumsbeskrivning skrivit om en vedspis av järn. Har man hunnit så långt att det finns järnspisar i de rikare borgarnas hus?
Jo, det är lite svårt och jag föreställer mig att tekniken inte nödvändigtvis går i takt med vår egen historia så att vissa saker kommit längre och andra släpar efter. Man har ju exempelvis varmluftsballonger. Vad gäller just vedspisar av järn har jag själv inte föreställt mig sådana - åtminstone inte hela gjutjärnspisar utan i så fall en järnhäll på murad spis, men det är ju å andra sidan inget som sticker av våldsamt heller. Kunde du inte låta någon ha en skrytpjäs från Klomellien?
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 30 Aug 2012, 12:03

Fråga 14:
Går det att läsa, någonstans i regelboken eller i Eriks romaner, lite mer om helgonet Abenazer. Vad var det för figur, vad stod han för och vad uträttade han under sin livstid?
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests