User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 10 Aug 2011, 11:01

För en närmare inblick i myxanernas mentalitet kan jag rekommendera Tage Danielssons bok "Grallimatik":

ex1: "Varför ska han stå och bestämma bara för att han är polis?"

ex2: "Det var väl en bra film!"
"Tycker du?"
"Nääe."
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 10 Aug 2011, 11:48

Alltså för att än en gång förtydliga: Gudavärlden i Trakorien med tillhörande demoner är i stora drag hämtad från det gamla Mesopotamien, mest från de sumeriska och akkadiska kulturerna. Både jag och förmodligen skaparna av Exorcisten har hämtat Pazuzu därifrån...
Ja, jag vet. Filmen Exorcisten börjar ju till och med i Irak (fd. Mesopotamien). Jag tyckte bara att det var så kul att gamle Pazuzu, som trots allt är ganska känd, fick vara med på ett hörn i den trakoriska övärlden. Normalt brukar författare hålla sig borta från allt för kända namn i sina skapelser för att de för med sig helt andra associationer. H.P. Lovecrafts "Dagon" är ett liknande exempel.
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 10 Aug 2011, 13:02

Normalt brukar författare hålla sig borta från allt för kända namn i sina skapelser för att de för med sig helt andra associationer. H.P. Lovecrafts "Dagon" är ett liknande exempel.
Mitt mål är förstås att vända associationsströmmen så att folk tror att Exorcisten och WoW var tidiga spinoffer till Trakorien ;-)
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 11 Aug 2011, 21:36

Nu behöver jag verkligen er hjälp. Jag tänkte från början inte ha med någon karta över Trybra i mitt äventyr men med tiden har jag ändrat mig. Jag började samtidigt fundera om man kunde göra någon sorts "alternativ" karta än den i det vanliga klassiska stuket. Jag kom fram till att man skulle kunna göra kartan mer typologisk än geografisk som t.ex. tunnelbanekartor brukar vara. Så jag har därmed experimenterat med en karta där intressanta platser (hållplatser) är utmärkta medan deras storlek och ömsesidiga förhållanden inte är korrekta proportionerligt. Vanliga hus och liknande är inte utmärkta då de är ointressanta och finns mellan de olika hållplatserna. Det är upp till spelledaren att bestämma mer exakt hur Trybra ska se ut om denne finner det nödvändigt. Inga beskrivningar kommer att finnas men om spelarna vill besöka t.ex. ett tempel finns några markerade på kartan. Det är givietvis här även upp till spelledaren att bestämma hur dessa platser ser ut. Meningen är att bara namnen ska hjälpa och inspirera spelledaren att utveckla Trybra efter tycke och nödvändighet. Hoppas att ni inte blev avskräckta av denna något besvärliga förklaring.

TRYBRA
Image

Trybra är uppdelad i två delar. Dels hamnen som är utanför stadsmurarna och själva staden som är innanför murarna. Dessa platser har jag hitintills fört in.

Hamnen
• Krogen Gambla Hafvet
• Sirisias Handelshus
• Mobodgars Handelshus
• Fiskettorget
• Ducomos Handelshus
• Krogen Treudden
• Marduks Tempel
• Fiskehamnen
• Stridsgalären Tarangona
• Lastkajarna
• Fyrtornet Facklan
• Efrias Pir

Staden
• Trocuspas Tempel
• Mereldska Ambassaden
• Coffahuset Längtan
• Enkis Tempel
• Shamash Tempel
• Luvenaparken
• Torgulderporten
• Värdshuset Albadoren
• Krabbslummen

Fråga 10:
Kan ni hjälpa mig att färdigställa min karta med fler platser. Jag behöver främst palats, ambassader, platser för handel och liknande. Ni får även hjälpa och rätta mig om jag skrivit in något som tycks vara helt tokigt så att jag kan rätta till detta. Alla förslag är välkomna.
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Thu 11 Aug 2011, 23:38

Ser jäkligt schysts ut. Intressant approach att ha en "meta"-karta. Tolkar jag dig rätt att det inte blir en "riktig" karta över huvudtaget?

PS. Galärskeppet är likt en Cloettaprodukt om man läser fel :) DS.
Fria Ligan
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Fri 12 Aug 2011, 04:22

Ser jäkligt schysts ut. Intressant approach att ha en "meta"-karta. Tolkar jag dig rätt att det inte blir en "riktig" karta över huvudtaget?
Tanken är att kartan ska se ut ungefär som den gör nu. Alltså ingen "klassisk" karta.
PS. Galärskeppet är likt en Cloettaprodukt om man läser fel :) DS.
Själv försökte jag undvika att skriva Ticonderoga och då blev det Tarangona. Tur alltså att jag inte omedvetet skrev Tarragona. Kanske ska man döpa om den så att det inte blir några komiska förväxlingar...
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Fri 12 Aug 2011, 08:54

Jag tycker att detta ser utmärkt ut och tanken med metakarta är mycket intressant. Har du läst romanen Metro 2033 där huvudpersonen just rör sig på en metrokarta över Moskvas tunnelbana (fast jag fattade ändå aldrig hur han rörde sig trots idogt konsulterande)?

Namnen ser bra ut, fast coffa heter ju mokha i romanerna om du vill ändra det.
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Fri 12 Aug 2011, 09:02

Många tempel kanske, men Anxalis borde väl ha ett när det rör sig om en hamnstad. Sedan kan jag tänka mig någon marknad med livets goda för njutningssvultna från Kishatets trakter. Kanske en bordell och en bankirfirma samt ett rederi / skeppsverkstad. Tänk på vad folk vill besöka och nyttja i en hamnstad. Ett par Ghetton kanske - kvarter när folk av viss nationalitet /ras samlas. Ett storhus där traktens Tolgulder kan få sträcka på sig vilket de uppskattar.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 294
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Fri 12 Aug 2011, 20:11

Så här blev kartan över Trybra.

TRYBRA
Image
The Creeping Darkness is now LIVE on kickstarter!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Fri 12 Aug 2011, 22:54

Ser jäkligt bra ut - jag är spänd på att se slutprodukten - och vi spelar eller ska spela i FC så det finns möjlighet till en liten avstickare :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests