Page 10 of 13

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 07:58
by Henke
.

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 08:23
by Tomas
Bra frågor - återkommer med svar i kväll!

En ordningsfråga: För att undvika att denna tråd blir alltför lång och svår att hitta i föreslår jag att vi håller den till rena (innehållsmässiga) felaktigheter och motsägelser. Mer allmänna funderingar, synpunkter och frågor om regler och värld föreslår jag att vi startar separata trådar för - chansen är ju stor att de kommer att vara aktuella och användbara även när den tryckta boken är släppt. Låter det bra?

Och för settingmässiga funderingar, skriv gärna i sektionen Trakorien.

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 08:54
by Henke
Låter det bra?
Absolut. Startat upp en ny tråd och tänkte rensa lite här men lyckades inte ta bort tidigare inlägg. Fungerar tydligen bara på senaste inlägget. Kanske man kan få lite högre access? :-)

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 09:03
by Henke
sid 113

Tabellen i kanten har samma resultat för FG 0 och 1.

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 09:09
by Tomas
Låter det bra?
Absolut. Startat upp en ny tråd och tänkte rensa lite här men lyckades inte ta bort tidigare inlägg. Fungerar tydligen bara på senaste inlägget. Kanske man kan få lite högre access? :-)
Vi kollar på det!

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 09:57
by Henke
sid 117

"Läs av nedanstående tabell:" (på Följeslagare)

tabellen står i marginalen.

Samma på Ligaledare (sid 119)

På Adlig finns också en tabell som inte nämns alls (den står på sidan innan).

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 12:18
by Henke
sid 83

"Om Skadan från en attack överskrider skyddsvärdet har rustningen ingen effekt"
Blir det inte lite konstigt att en rustning plötsligt inte skyddar något alls om skadan överstiger? Man tycker kanske ändå att den borde stoppa det den hittills absorberat? Är det ett sätt att få snabbare slut på strider?
Ja. Ett klassiskt problem i rollspel är att rustning = tråkigt, eftersom det gör attacker mindre dramatiska och strider segare. Att låta attacker göra full skada om de slår igenom pansaret reducerar det problemet rejält. Det gör rustning betydligt mindre effektivt, men det ser jag som en fördel.
Svaret är väl iofs givet men för att klargöra: Samma sak gäller även här både rustningar och naturligt pansar?

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 12:48
by Henke
sid 124

"Bland de skapelsevidriga svartkonstnärerna finns illusionister, nekromantiker, demonologer och kargomitiska symbolister. Hit räknas också måndyrkande Luvenasekter, trots att de faktiskt tillber en skapargud."

Är rätt säker på att jag läst hur Luvena är skapelsetrogen.

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 13:01
by Brior
sid 124

"Bland de skapelsevidriga svartkonstnärerna finns illusionister, nekromantiker, demonologer och kargomitiska symbolister. Hit räknas också måndyrkande Luvenasekter, trots att de faktiskt tillber en skapargud."

Är rätt säker på att jag läst hur Luvena är skapelsetrogen.
Så är det förvisso, men det kan ju vara dyrkarnas ritualer som abzulvan vänder sig emot snarare än mot guden.

Re: Konstigheter i Svavelvinter beta-PDF

Posted: Mon 09 Apr 2012, 14:06
by Henke
"det krävs en ritual (ovan) som tar en hel scen i anspråk. En ritual (ovan) rekommenderas."

Kanske detta iofs faller under korrläsning. Isåfall ursäktar jag mig.