• 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Mr_Confused

Re: Beta Feedback: Magiboken

Mon 09 Feb 2026, 12:50

Vissa av dessa har postats tidigare av mig eller andra, men jag gör här en sammanställning av alla besvärjelser jag kan hitta där det inte står nämnt vad skillnaderna är om de läggs på effektgrad högre än 1 (vilket kan vara avsiktligt eller inte), med en kommentar om möjliga effekter. Har förstås utelämnat alkemi och magiskt hantverk eftersom effektgrader adresseras särskilt där.

s. 12 Föryngring (finns kanske inte så mycket mening att ha olika effektgrader här)
s. 13 Motritual (skulle ju kunna tänkas kräva samma effektnivå som det som ska brytas, men då behöver det finnas sätt att avgöra vilken effektnivå lagda besvärjelser har)
s. 21 Omtöckna (kanske att PSY-slaget slås med fördel på effektgrad 1 och nackdel på effektgrad 3)
s. 22 Utmatta (som Omtöckna)
s. 29 Kaosmarker (skulle kunna påverka räckvidd och områdets radie)
s. 32 Raseri (skulle kunna påverka varaktighet eller att vissa av effekterna bara ges vid högre effektgrader)
s. 49 Inspirera (skulle kunna påverka räckvidden)
s. 50 Gjuta mod (som Inspirera)
s. 60 Hamnskifte (skulle kunna påverka varaktighet, t.ex. skift/dygn/permanent)
s. 63 Domedagsprofetia (vissa av effekterna skulle kunna ges bara vid högre effektgrader, t ex: 1 nackdel på färdighetsslag, 2 också kan ej slå drakslag, 3 också dubbel skada)
s. 84 Avlägsna (har inga förslag som gör den meningsfull utan att göra om den helt)
s. 85 Osynlighet (skulle kunna påverka varaktigheten, eller att fler personer kan påverkas)
s. 89 Odöd aura (som Osynlighet)
s. 133 Astral kropp (skulle kunna påverka varaktigheten, eller förflyttningsvärdet)

Kartong Karlsson

Mon 09 Feb 2026, 21:13

Vissa av dessa har postats tidigare av mig eller andra, men jag gör här en sammanställning av alla besvärjelser jag kan hitta där det inte står nämnt vad skillnaderna är om de läggs på effektgrad högre än 1 (vilket kan vara avsiktligt eller inte), med en kommentar om möjliga effekter. Har förstås utelämnat alkemi och magiskt hantverk eftersom effektgrader adresseras särskilt där.

s. 12 Föryngring (finns kanske inte så mycket mening att ha olika effektgrader här)
s. 13 Motritual (skulle ju kunna tänkas kräva samma effektnivå som det som ska brytas, men då behöver det finnas sätt att avgöra vilken effektnivå lagda besvärjelser har)
s. 21 Omtöckna (kanske att PSY-slaget slås med fördel på effektgrad 1 och nackdel på effektgrad 3)
s. 22 Utmatta (som Omtöckna)
s. 29 Kaosmarker (skulle kunna påverka räckvidd och områdets radie)
s. 32 Raseri (skulle kunna påverka varaktighet eller att vissa av effekterna bara ges vid högre effektgrader)
s. 49 Inspirera (skulle kunna påverka räckvidden)
s. 50 Gjuta mod (som Inspirera)
s. 60 Hamnskifte (skulle kunna påverka varaktighet, t.ex. skift/dygn/permanent)
s. 63 Domedagsprofetia (vissa av effekterna skulle kunna ges bara vid högre effektgrader, t ex: 1 nackdel på färdighetsslag, 2 också kan ej slå drakslag, 3 också dubbel skada)
s. 84 Avlägsna (har inga förslag som gör den meningsfull utan att göra om den helt)
s. 85 Osynlighet (skulle kunna påverka varaktigheten, eller att fler personer kan påverkas)
s. 89 Odöd aura (som Osynlighet)
s. 133 Astral kropp (skulle kunna påverka varaktigheten, eller förflyttningsvärdet)
Gillar idéerna!

Maltavius

Tue 10 Feb 2026, 13:40

S.43 ELEMENTARVÄG: " Du kan dessutom förflytta
dig i normal hastighet genom magma, jord, luft (svävande)
och vatten (utan behov av luft). Undantaget är jord som
är rik på metaller och solitt urberg.

Det röda ska nog ersättas med "Sten"
Min tolkning:
Du kan inte föfrlytta dig genom sten. Du kan förflytta dig genom jord men inte jord som är rik på metaller.

Kartong Karlsson

Thu 12 Feb 2026, 16:22

s. 37, under Elementarisk Familiaris står det att Eldbloss 'Tar ingen skada av fysiska attacker, men tar T4 skada om den träffas av vatten.'. Det framgår dock inte riktigt vart gränsen dras för fysiska attacker i spelet, räknas t.ex. en attack från ett magiskt vapen eller en magisk hagelskur som en fysisk attack? Utöver det tar familiaren mindre skada från vissa vattenbaserade attacker än andra varelser som det är skrivet nu (En attack från en Undin som i vanliga fall gör mellan 1T6-3T6 skada gör endast 1T4 på Eldblosset). Textstycket kanske borde ändras till 'Kan enbart skadas av vatten vilket gör 1T4 skada om inget annat anges, samt magi och magiska vapen.' eller något i den stilen.

Robert

Sat 14 Feb 2026, 16:54

Finns det ingen magiskola (eller allmän magi) som tillåter en magiker att resa mellan dimensioner, som exempelvis portalhallarna? Det känns som en miss.

Robert

Sat 14 Feb 2026, 17:08

Kul med en massa nya besvärjelser, men jag ställer mig frågan vilket högre syfte en magiker har för att lägga ner så mycket tid och energi på en magiskola. Vissa skolor, som nekromanti, har iallafall en besvärjelse som kan fungera som magikerns drivkraft; i nekromantins fall besvärjelsen tala med död. Att ha möjligheten att återupptäcka hemligheter som de döda tagit med sig i graven, eller animism där magikern kan hela skador, gifter och sjukdomar och kan återuppliva nära och kära som kanske ryckts bort från dem av ett grymt öde. Många besvärjelser är annars bara olika offensiva eller defensiva konfliktbesvärjelser, vilket känns tunt. Jag saknar fler besvärjelser/ritualer som tillåter magikerna att färdas till, uppleva, upptäcka platser, hemligheter, högre själstillstånd m.m. Jag fattar att Drakar -23 kanske inte har ett filosofiskt fokus, men det är ändå något som kan hjälpa oss som gillar att spela magiker att få lite djup i våra karaktärer, inte bara vara en spellslinger utan djup.

Kartong Karlsson

Sun 15 Feb 2026, 06:31

s. 81 & 82, besvärjelserna Flyga och Teleportera har annorlunda krav på vad magikern ska kunna för besvärjelser jämfört med vad de har i Regelboken. Kravet för besvärjelsen Flyga har ändrats från Lyft till Kraftstöt och kravet för besvärjelsen Teleportera har ändrats från Fjärrsyn till Tankeöverföring. Det finns viss logik i det då de nya kraven är besvärjelser på nivå 2 jämfört med de tidigare kraven som bara var nivå 1 trots att de hörde till nivå 3 besvärjelser. Dock kan jag tycka att Flyga fortfarande borde ha kvar kravet på besvärjelsen Lyft då den passar bättre tematiskt, men Flyga kanske kan ha två krav?

Kartong Karlsson

Sun 15 Feb 2026, 11:00

s. 112, receptet för Giftdimma har Dödligt Gift som krav, men det ska nog stå Dödande Gift istället då det inte finns ett recept som heter Dödligt Gift.

s. 121, besvärjelserna Klangplåt (nivå 3) och Kastbar (nivå 4) har bara Smidig Rustning (nivå 1) som krav. I stort sett alla andra besvärjelser i boken behöver en besvärjelse som är en nivå under sig, så ska de egentligen ha ett annat krav? Särskilt Kastbar känns som att den borde kräva något annat, exempelvis Förtrollat Vapen.

Leodemilleon

Sun 15 Feb 2026, 15:39

Här nedan kommer de fel i texten och märkliga formuleringar som borde ses över igen:

Förord ”det vill ni inte ha på ERT samvete”

S. 32 ”avser demonen avser”

S. 38, ”Uddu” och senare ”Udda”
Frost: Nä r ska stå som när utan mellanslag.

S. 43, Hänvisa gärna sida när SKAPA nämns i besvärjelsen Alstra, då den kommer senare i boken under Drakmagi.

S. 61 ”Du förflyttar DIG på din egen tur i rundan.”

S. 66 ” Möjligen är den vanligast bland halvlingar, MEN
det är svårt att veta eftersom illusionister sällan skyltar
med sina kunskaper ”

”För ATT lära sig skolans lägre besvärjelser…”

S. 88 ”Alla som misslyckas med SLAGET förlorar sin nästkom-
mande tur då de är upptagna med att hulka och kräkas.”

S. 89 ”Du kan göra ditt offer och långsam.”

S. 91 Skräck står fel som nivå 1.

S. 119. Hjälteförmågor ”Demonsmed” förklaras inte och står inte med någon annanstans vad jag kan se?

S. 123 Vredgad. ”Föremålets magi”, inte ”föremålet magi” som nu står.

S. 127 Det står inte att Galfingols koger har nackdelar, när det i listan under står ”Opålitlig” som är en nackdel.

S. 129 Det står inte att Bourdios formelbok har nackdelar, när det i listan under står ”Slumpmässig” som är en nackdel.

S. 135 ” Du upplever det som att allt och alla andra runt dig stannar upp och
paralyseras under i två rundor.” Paralyseras under i två rundor? Känns som att antingen ”under” eller ”i” ska bort där?

sialivi

Sun 15 Feb 2026, 21:46

Verkar som vi nått gränsen där folk slutar kontrollera vad som redan rapporterats tidigare i tråden.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11