Sun 18 Nov 2012, 23:14
Jag har filat vidare på kapitel 3, Arhem, i min PDF. Kika gärna ni som bidrar till texten och kom med synpunkter, för det blir en del regeltekniskt som ni mycket gärna får ha synpunkter på!
Jag har börjat lägga in speldata. I första hand har jag använt det som står i regelboken, kapitlet "Arhems sista dagar". Jag har kompletterat med Henkes uppgifter, eller med egna i sista hand (t.ex. för Osora).
Henkes speldata och regelbokens stämmer inte alltid överens. T.ex. har Hildur värdena "Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 2; Svärdskonst 3, Brottning 2, Befäl 2, Jaktmästare 2" i regelboken, medan Henkes värden ovan är "Sten 3, Eld 2, Vind 2, Vatten 1; Läkekonst 3, Jaktmästare 4, Befälskap 3, Svärdskonst 5, Mästerskytte 4, Bansikan 1". Jag tycker mig märka en tendens att förmågorna i regelboken ibland har lägre nivå än Henkes. Så när jag har slagit samman uppgifterna har jag tagit regelbokens i första hand, kompletterat med Henkes och ibland justerat Henkes nivåer nedåt så att det inte ska bli onödigt inkonsekvent. Verkar det rimligt? Vad tycker i synnherhet Henke? Just nu står det alltså så här för Hildur i min PDF: Sten 3, Eld 2, Vind 1, Vatten 2; Svärdskonst 3, Brottning 2, Befäl 2, Jaktmästare 2, Läkekonst 2, Prickskytte 3, Bansikan 1.
Pengar: Eftersom spelsystemen är så olika (makronivå i Svavelvinterreglerna, mikronivå i DoD) blir det en avvägning. Ofta har jag angett en abstrakt "summa" enligt regelboken. Men när det gäller t.ex. hur mycket pengar Hildur har i börsen är det mer fråga om stämningsskapande beskrivning, tycker jag. Här håller jag inte med Henke, som har konverterat gm/sm/km enligt samma skala (tror jag). Kopparmynt i DoD och marackel i Svavelvinterreglerna är nog ungefär lika värdelösa, så jag tror att man kan behålla de summorna rakt av. Hildur går nog t.ex. i princip omkring med dagskassan när han är på värdshuset. Jag tror att han gör ganska goda affärer, och han kanske behöver växla ibland. Så han bör snarare ha 29 marackel i börsen än 3 – tycker jag. Utifrån beskrivningen av hur de olika myntslagen används i regelboken tror jag också att han inte har någon användning för guldtrakiner i det dagliga krögandet. Så jag växlade guldtrakinen, kan man säga, till silverdecaurer. Jag har alltså ändrat Henkes "1 guld, 2 silver och 3 koppar" till 12 sd, 29 km. Det är mest köpmän som Moggers, och kanske Malek Mangus (för mutor), som har gtr i börsen, tänker jag mig. Åsikter?
Vad tycker ni om slumptabellen som den är nu, konverterad nästan rakt av till 11-66 från 1T20? Funkar det? Eller blir det mest otympligt?
Tabellen med hantverkarnas FV har jag försökt räkna om till något som både är spelbart och behåller detaljrikedomen. Det står ju i gamla spelet att hantverkarna (av ren oginhet) säljer för 150 % av normalpriset. Ändrar man det till +1 prisnivå blir det plötsligt tio gånger så dyrt. Låter man å andra sidan prisnivån ligga still försvinner skillnaden mellan 100 % och 150 % helt. Därför skrev jag till ett stycke om hur höjningar inom en och samma prisnivå kan påverka omkostnaderna på sikt. Kom gärna med synpunkter här.
För transport med fiskebåt, däremot, drog jag till med höjd prisnivå rakt av. Varför inte skörta upp trakorierna ordentligt.
Det finns några fler regelkonverteringar i texten. Jag har t.ex. anpassat smideskvaliteterna till reglerna för artefakter och försökt konvertera de bergtagnas förmågor regelmässigt. Läs och kommentera.
Utöver det har jag ibland uppdaterat texten i kapitel 3 med detaljer från romanen.