Boganis

Re: Beta Feedback: Magiboken

Tue 27 Jan 2026, 19:33

ÅTERUPPSTÅ
Du kan lura döden genom att preparera en ny kropp dit
din ande kan fly när din nuvarande kropp avlider. För ritualen
krävs liket av en person som inte har varit död mer
än ett dygn och som dog på ett sätt som lämnat kroppen
intakt (SL avgör). Den balsamerade kroppen kan förvaras
i upp till ett år på en plats som du själv väljer, innesluten i
magiska energier som skyddar den mot tidens tand.
För att din ande ska hitta rätt krävs ett lyckat slag mot
PSY (kan ej pressas).
Jag utgår från att att det är nekromantikerns döda balsamerade kropp som eventuellt kan ligga intill ett år i väntan på att hitta en nydöd och lämplig kropp?
Jag tycker inte skrivelsen är tydlig.

Kanske: "Din döda balsamerade nekromantikerkropp kan förvaras i upp till ett år"

Har annars svårt att förstå varför donatorkroppen man skall in i måste vara nydöd, om den nydöda donatorkroppen ändå skall balsameras och kan ligga i ett år?

sialivi

Tue 27 Jan 2026, 20:45

Jag utgår från att att det är nekromantikerns döda balsamerade kropp som eventuellt kan ligga intill ett år i väntan på att hitta en nydöd och lämplig kropp?

Nej, det är den nya kroppen som håller så länge i väntan på att nekromantikern ska dö.

Har annars svårt att förstå varför donatorkroppen man skall in i måste vara nydöd, om den nydöda donatorkroppen ändå skall balsameras och kan ligga i ett år?

För att den nya kroppen måste vara i gott skick vid balsameringen. Hela poängen med balsamering är att skydda kroppen mot nedbrytning, så det är ingen poäng med att balsamera en redan nedbruten kropp.

Boganis

Tue 27 Jan 2026, 23:45

Då föreslår jag at detta förtydligas genom att lägga till donator:

Den balsamerade donatorkroppen kan förvaras
i upp till ett år på en plats som du själv väljer, innesluten i
magiska energier som skyddar den mot tidens tand.

Mr Oldtimer

Wed 28 Jan 2026, 00:41

Jag hittar bara 7 besvärjelser i hela boken som kräver en magikers fokusföremål, demonologens rituella cirkel ej inräknad. Är inte fokus någonstans tänkt att vara viktigt för en magiker då samtliga tre utrustningsalternativ i grundreglerna har var sin form av den? Besvärjelser som inte kräver ett fokus kanske skulle få en bonus om fokus används? Tycker mig sakna ett omnämnande av ett så karaktäristiskt rekvisit i en magibok.

Mr_Confused

Wed 28 Jan 2026, 12:01

Moderator meddelande: Vill påminna om denna tråds syfte:
<>
Använd denna tråd för att rapportera skrivfel och andra fel som du hittar i BETA-PDF:en av Magiboken.
<>
Taget, fortsätter diskussionen om olika besvärjelsers design och balans i tråden som skapats för detta.

s. 31 Kaossump: Jag förmodar att tanken är att när målen lyckas med sitt Undvika-slag så tar de inte längre skada, men det skulle vara bra att ha det utskrivet. Jag tolkar det också som att målen inte kan förflytta sig tills de lyckas med Undvika-slag och att när de lyckas med det så flyttar de sig till en angränsande 2x2-ruta (särskilt relevant om man använder rutnät), men också det skulle behöva vara utskrivet. Och går det att använda den på flygande fiender? Verkar inte rimligt utifrån hur den beskrivs, men även det skulle kunna förtydligas.
EDIT: Och ett tillägg, besvärjelsen varar ju i en kvart, finns de påverkade ytorna kvar efter att personerna tagit sig ut? Tänker för ifall man behöver undvika dem, kan riskera att bli nedputtad i dem, etc? Tolkar det som ja eftersom inget säger något om att de skulle försvinna, men kan nog vara bra med ett förtydligande.

s. 31 Fasning: Skulle vara bra med förtydligande om vad som gäller för attacker som inte gör skada men har andra negativa effekter, eller för den delen både gör skada och har andra negativa effekter (som diverse monsterattacker), slipper magikern dessa effekter också eller är det bara skada som den skyddar mot?

s. 49 Inspirera: Står inget om vad som händer på olika effektgrader. Avsiktligt?

EDIT: Tagit bort ett stycke som berodde på att jag missat ett avsnitt i reglerna.
Last edited by Mr_Confused on Mon 09 Feb 2026, 00:01, edited 1 time in total.

Hassehasseson

Thu 29 Jan 2026, 01:35

Moderator meddelande: Vill påminna om denna tråds syfte:
<>
Använd denna tråd för att rapportera skrivfel och andra fel som du hittar i BETA-PDF:en av Magiboken.
<>
Taget, fortsätter diskussionen om olika besvärjelsers design och balans i tråden som skapats för detta.

s. 31 Kaossump: Jag förmodar att tanken är att när målen lyckas med sitt Undvika-slag så tar de inte längre skada, men det skulle vara bra att ha det utskrivet. Jag tolkar det också som att målen inte kan förflytta sig tills de lyckas med Undvika-slag och att när de lyckas med det så flyttar de sig till en angränsande 2x2-ruta (särskilt relevant om man använder rutnät), men också det skulle behöva vara utskrivet. Skulle också behöva förtydligande om vad gäller för monster, som väl normalt inte gör Undvika-slag, tar de 2T6 skada varje runda (och kan inte röra sig) tills de dör? Kanske rimligare att de räknas som att de automatiskt lyckas, men ev behöver lägga en handling på det? Och går det att använda den på flygande fiender? Verkar inte rimligt utifrån hur den beskrivs, men även det skulle kunna förtydligas.
EDIT: Och ett tillägg, besvärjelsen varar ju i en kvart, finns de påverkade ytorna kvar efter att personerna tagit sig ut? Tänker för ifall man behöver undvika dem, kan riskera att bli nedputtad i dem, etc? Tolkar det som ja eftersom inget säger något om att de skulle försvinna, men kan nog vara bra med ett förtydligande.
Mycket bra fråga, Spöken exemplevis som är immateriella hur far dom i sumpen?
"In a dark place we find ourselves, and a little more knowledge lights our way"-Yoda

Mr_Confused

Fri 30 Jan 2026, 13:17

s. 12 Sigill: Det står inte uttryckligen att denna bara kan användas för att binda besvärjelser som magikern själv kan, vilket jag förmodar är tanken. Förslag att "en besvärjelse" ändras till "en besvärjelse du kan" i första meningen.

Fenhorn
Moderator

Mon 02 Feb 2026, 12:50

I den engelska tråden så klargjorde Tomas:
MAGICAL SEAL cannot be used to bind rituals (i.e. spells with a casting time of a shift). This will be clarified.
Tänkte bara säga att regelboken använder termen ritual för besvärjelser som tar en kvart eller mer att utföra, så om ni nu klargör detta så bör kanske inte termen ritual användas utan i stället besvärjelser som tar en skift att lägga. Om nu inte det är ritualer som avses, alltså besvärjelser som tar en kvart eller ett skift att lägga.

Lite bonus-funderingar
När man binder en besvärjelse med Sigill så måste man slå för Sigill (givetvis), men måste man även slå för den besvärjelsen man binder? Det finns ju en logik i det då det inte är säkert att magikern har samma kunskap i den besvärjelse som han binder som han har i Sigill (man kan ju ha FV i flera skolor).

Om det finns val att göra när man kastar en besvärjelse, måste man göra dessa val då man binder besvärjelsen eller görs de valen när man aktiverar Sigillet? Om det är det sistnämnda så blir det konstigt då det inte är säkert att den som aktiverar Sigillet har någon kunskap om den besvärjelsen.

Om en besvärjelse har ett motståndsslag utav någon slag så är det ju som oftast slaget man slår när man kastar besvärjelsen som används (emot t.ex. PSY). Hur gör man om besvärjelsen kastas med ett Sigill. Ska man skriva upp vad man slog när man band besvärjelsen, om man nu slår för för den besvärjelse som man binder d.v.s. och om man inte slår för den besvärjelse som man binder, hur gör man då?
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Hassehasseson

Tue 03 Feb 2026, 21:57

S.43 ELEMENTARVÄG: " Du kan dessutom förflytta
dig i normal hastighet genom magma, jord, luft (svävande)
och vatten (utan behov av luft). Undantaget är jord som
är rik på metaller och solitt urberg.

Det röda ska nog ersättas med "Sten"
"In a dark place we find ourselves, and a little more knowledge lights our way"-Yoda

demon0376

Sat 07 Feb 2026, 00:42

Symbolism
sid 103

PORTAL
✦ Nivå: 4
✦ Krav: MAGIVORTEX
✦ Rekvisit: Symbol
✦ Tidsåtgång: Handling/kvart/skift
✦ Räckvidd: 100 meter
✦ Varaktighet: Handling/kvart/skift
Symbolen skapar en portal till en annan plats inom en
kilometer.

Ska räckvidden vara beröring så att ena öppningen hamnar bredvid magikern vid skapandet och leda till något 1/10/100km bort beroende på effektgrad, eller ska man kunna förlägga sin portal 100 meter bort när den skapas. Verkar konstigt att kunna placera den så långt bort från sig själv (100m). Tänker att tanken är att skapa den ena öppningen bredvid sig (Beröring) och den andra innom avståndet för effektgraden?

Föreslår ändring till:

✦ Räckvidd: Beröring