Tomas
Site Admin

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 18 Nov 2012, 15:00

Skuggspelet kunde ju ligga som ett eget kapitel eller appendix.
Beroende på utgivningsform så kan sådana appendix också publiceras separat på hemsidan. Om man nu inte vill förändra (expandera) originalverkets omfång.
Visst, det kan man klura på. Ett appendix i slutet på PDF:en eller en separat PDF. Det löser sig. Skuggspelet består ju i princip bara av en sida text och en karta, så omfånget är inget problem. :)
Fria Ligan

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 15:04

Om någon kan ta på sig att sammanställa informationen från den här tråden i ett textdokument (word) så kan jag vid tillfälle (när tid ges) sätta layout på det hela. På så sätt kan vi kanske ha en PDF som ständigt är under utveckling.
Just nu är det väl Abenazer som har den sammanställda texten, i både text och PDF. antar jag?

Abenazers PDF är väldigt lik originaläventyret. Den är snygg och det har helt klart nostalgivärde att behålla den gamla stilen. Fast själv skulle jag helst se det hela slutlayoutat i samma stil som moduler till det nya spelet, men finns det olika åsikter om det? En senare fråga dock! :)
Fria Ligan

Maekolv

Sun 18 Nov 2012, 15:47

Nostalgi i all ära, men hur mycket jag än älskar den ursprungliga äventyrsmodulen Svavelvinter så känns det bara galet att göra något annat än att helt anpassa texterna från den gamla modulen till det nya spelet. Inkludera skuggspelet redan i första stroferna, exkludera de onödiga och knapphändiga beskrivningarna av Trakorien, skriv bifigurerna på samma sätt som i Arhems sista dagar och låt layouten följa Fria ligans stil. Skriv in citat från böckerna - precis som i regelboken. Resultatet blir fantastiskt, det lovar jag! :)

Vill man av respekt och kärlek behålla något av det gamla så låt DoD-sifforna finnas i ett appendix och låt fonterna från det gamla spelet gå igen i spelrelaterat material eller kartor eller liknande. Låt nostalgin bli en härlig blinkning, inte ett genomgående tema. För oss som vill gotta ner oss i det gamla finns ju gamla boxen kvar.

Det är mina fem cent av åsikter. :)

Jag önskar verkligen att jag hade mer tid att gotta ner mig i det här projektet och hjälpa till, men i dragkampen mellan jobb, familj och egna spelgruppen slits jag i förtvivlan. Vi får se vad jag kan bidra med i framtiden, förutom bara att vara en åsiktsmaskin.

Maekolv

Sun 18 Nov 2012, 16:35

Att ha ett skuggbräde för Arhem låter ypperligt, men egentligen är det inget som hindrar att man har flera skuggbräden med i boken. Någon spelgrupp kanske vill köra Metamarjura och en annan vill köra Dramarhem.

Ett tänkbart marjuriskt skuggbräde skulle kunna inkludera:

1. Arhem och svaveldalen
2. Cruri och vulkanen Kislak
3. Dymramassivet (med järntornet)
4. Biletand
5. Baletind
6. Pik Pustula, med kvicksilvergruvan
7. Visimet, med Jökellandet
8. Ollach, med Trovlik och Pik Muur
9. Clusta Noba
10. Thulerbergen
11. Kmordas istäcke
12. Polarisen

Möjligen kan Pik Muur vara en egen sfär och att man stryker de två istäckena (11, 12) i listan. Förslag och synpunkter?

Jag tänker mig att även kmordadruidernas prior skulle kunna vara en skuggmakt, jämte isjättarnas hövding, felikernas ledare på Clusta Noba... alltså att man spolar tillbaka "bandet" till en vecka före svavelkonvojen anländer och får saker att verkligen börja hända. Är jag fel ute?

Henke
Topic Author

Sun 18 Nov 2012, 18:03

alltså att man spolar tillbaka "bandet" till en vecka före svavelkonvojen anländer och får saker att verkligen börja hända. Är jag fel ute?
Jag är också sugen på att bryta upp den traditionella historien genom att spela bakgrunden till äventyret. Shaguliternas attack på Kmordahelgedomen. Melobins svek mot druiderna etc. etc.

Sen håller jag med dig till fullo om modulen. Den gamla modulen finns ju redan. Detta skulle vara en fullt uppdaterad variant som följer romanerna och spelet...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Sun 18 Nov 2012, 18:09

Möjligen kan Pik Muur vara en egen sfär och att man stryker de två istäckena (11, 12) i listan. Förslag och synpunkter?

Jag tänker mig att även kmordadruidernas prior skulle kunna vara en skuggmakt, jämte isjättarnas hövding, felikernas ledare på Clusta Noba... alltså att man spolar tillbaka "bandet" till en vecka före svavelkonvojen anländer och får saker att verkligen börja hända. Är jag fel ute?
Jag tycker nog att du är rätt ute. Fast "polarisen" är nog obebodd/obeboelig och borde inte heller vara någon sfär. Själva glaciären är jag också tveksam till som en sfär, utan det är platserna ute på isen (Biletand, Baletid, Dymra, men också bergskedjan i öster - vid Krau-Ki - eller var det Jorddragarens inre öga?) som man dominerar.

Eventuellt kan det krävas en rundas förflyttning att försöka röra sig över isen. Alla utom druiderna skulle också kunna behöva utföra en "komplott" eller liknande för att kunna förflytta sig över isen?

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 18:40

Kul idéer!

Visst kunde man tänka sig ett skuggbräde över hela Marjura. En fördel är ju att kampanjen inte bara rör sig i Arhem, och då bör skuggspelet inte heller göra det.

Kruxet är kanske att inflytande - som är det kan kämpar om i skuggspelet - normalt kräver att det finns något slags civilisation att ha inflytande över. Vad betyder det att ha inflytande över Baletind, eller Kmordas istäcke, tex? Vilka komplotter kan man tänka sig? Nåt att klura på.

En kompromiss vore kanske att låta Arhem, på grund av sin stora betydelse, bestå av två eller tre sfärer - tex nordsidan, sydsidan och svavelträsken.
Fria Ligan

Maekolv

Sun 18 Nov 2012, 19:29

Jag tänker mig två helt separata skuggbräden - ett över Arhem och ett över hela Marjura. Spelstil och val av skuggbräde borde ligga i spelarnas händer, varför det är fint att ha med båda varianterna. Det vore inte helt orimligt med ett skuggbräde även över Clusta Noba, men det kanske hör till senare moduler?

Här har jag uppdaterat listan över Marjuras sfärer enligt förslag:

1. Arhem, sydsidan (nya kvarteren, garnisonen)
2. Arhem, nordsidan (äldre kvarter, Kyrias, marjurerna)
3. Svavelträsken
4. Cruri och vulkanen Kislak
5. Dymramassivet (med järntornet)
6. Biletand
7. Baletind
8. Pik Pustula och kvicksilvergruvan
9. Ollach och kustbyarna Visimet, Trovlik, Pik Muur
10. Clusta Noba
11. Thulerbergen

I Arhem ger det sig ungefär vilka komplotter och tillgångar som finns, lika så i svavelträsken. Att det finns en civilisation i Cruri, redo att väckas upp, tycker jag ger en spännande krydda till skuggspelet. Inadrel, inte minst. Det blir intressant att se hur Högste viskaren ska försöka öka sitt inflytande i den sfären. Jag har alltid tyckt att vulkanen Kislak är spännande och borde ruva på stora hemligheter.

På Baletind och Biletand finns, förutom kmordahelgedomen och en klan med isjättar, allt från pälsödlor och eremiter till andra mer onämnbara saker. Kustbyarna borde kunna innehålla tillräckligt många fiskare och drängar för att i varje fall innebära någon typ av civilisation att konspirera med eller emot. Lika så tror jag Ollach inland och jökellandet döljer spännande varelser, äventyr och fenomen. Clusta Noba finns väl dokumenterat i äventyrsmodulen Den femte konfluxen och innehåller tillräckligt mycket olika grupperingar för att utan problem utgöra ett eget skuggbräde. Thulerbergen vet vi ganska lite om, men helt klart finns det mer än bara..... där.

Kanske är det också en god tanke att behålla Kmorda som en transportsfär, enligt Baldyrs förslag? Å andra sidan, vad skiljer glaciären från havet i den bemärkelsen? Skuggspelet har väl ingen parameter för transporter, vad jag vill minnas? Fördelen med att ha glaciären som sfär är att karaktärernas upplevelser på isen påverkas av vem som dominerar sfären.

Kanske kan man slå ihop Baletind, Biletand och kmorda till en stor centralsfär? Vi vet från romanen att något fått isjättarna att flytta - kanske är det samma skuggmakt som skövlade helgedomen och gör isen osäker.

Tomas
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 21:06

Well, jag är övertygad. :)

Tycker listan ser utmärkt ut!

Särskilda transportsfärer tror jag inte på, det skulle rubba mekaniken alltför mycket. Men man kunde simulera de svårare geografiska förhållandena genom att säga att man enbart får placera resurser i sfärer intill (eller i) sfärer där man har inflytande. Om det behövs.
Fria Ligan

Henke
Topic Author

Sun 18 Nov 2012, 21:16

Mitt inlägg verkar ha försvunnit. Jag har hur som helst fortfarande åsikten att Arhem gör sig bäst som spelbräde då det är där de flesta skuggmakter (iaf de beskrivna) verkar och att man annars behöver andra skuggmakter - t.ex. Ottar skulle kunna bli en skuggmakt, men jag kan inte se hur någon annan skuggmakt har en chans att ta över dominansen i Cruri.

Arhem är fyllt med intriger, där har man det civiliserade skuggspelet med fulspel och nidhugg.

Självklart kan man köra en makro-variant över hela ön också. Men då behöver man nog fundera vilka som är potentiella skuggmakter på ett sådant bräde.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte