demon0376

Re: Beta Feedback: Magiboken

Sun 25 Jan 2026, 22:16

sid 81
FLYGA
Krav: KRAFTSTÖT?

ska det vara LYFT? eller möjligen LYFT och KRAFTSTÖT

sid 82
TELEPORTERA
Krav: TANKEÖVERFÖRING

ska det vara VARSEBLIVNING som känns mer kopplat till vart man är på väg och nivå 2?

sid 83
OSYNLIGHET
Känns spontant mer som ILLUSIONISM (något annat som hör bättre hemma på nivå 5 för mentalism som eventuell ersättning?)

Föreslår istället:
SINNESFRID
Nivå: 5
Krav: TANKEÖVERFÖRING och KONTROLLERA PERSON
Rekvisit: gest
Tidsåtgång: Handling
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Omedelbar
Du kan lugna sinne och kropp hos den som har stressats till bristningsgränsen genom din lugnande närvaro.
Magikern läker alla tillstånd hos ett mål per effektgrad.

Alternativt om för OP tänker jag istället:
Magikern läker två valfria tillstånd per effektgrad hos målet.

sid 118
Nackdelar
Nackdelar: När du lägger hantverksbesvärjelser på ett föremål kan du även lägga in en eller flera nackdelar, som listas
på sidan XXX. För varje nackdel du lägger in kan du lägga
en extra besvärjelse enligt ovan, utan att det kostar dig VP
eller ger nackdel på slaget.

ska det vara: behöva slå ett extra slag för besvärjelsen.

sialivi

Sun 25 Jan 2026, 23:51

sid 81
FLYGA
Krav: KRAFTSTÖT?

ska det vara LYFT? eller möjligen LYFT och KRAFTSTÖT

sid 82
TELEPORTERA
Krav: TANKEÖVERFÖRING

ska det vara VARSEBLIVNING som känns mer kopplat till vart man är på väg och nivå 2?

I grundreglerna var det LYFT för FLYGA, och FJÄRRSYN för TELEPORTERA.

sid 83
OSYNLIGHET
Känns spontant mer som ILLUSIONISM (något annat som hör bättre hemma på nivå 5 för mentalism som eventuell ersättning?)

Håller med, men har dock alltid varit Mentalism i DoD.

sialivi

Mon 26 Jan 2026, 00:13

Det faktum att FJÄRRSYN och TELEPORTERA båda nämner att dem inte fungerar mellan dimensioner gjorde mig påmind om att vi inte har någon motsvarighet till TRANSFER ritualen i den här utgåvan.

Maltavius

Mon 26 Jan 2026, 08:03

s. 43 Meteorsvärm: Detta är inte ett fel, men jag sticker ut hakan här och kommer med en åsikt istället. Elementalister är "blasters", de har (åtminstone tematiskt) den starkaste och mest direkta magin inriktad på att göra skada. Detta är den allra maffigaste av dem alla, slutstationen för förgörande magi, magnum opus för de magiker som vill bemästra konsten att spränga sina motståndare i bitar, ja ni fattar.

Den har passande tematik, enastående räckvidd, mycket bra yttäckning, hyfsat bra skada... och allt detta spelar ingen roll om målet lyckas med ett slag mot Undvika.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite futtigt, för en så mäktig och häftig besvärjelse, att helt kunna undgås av motståndare som är skickliga på Undvika. I spelet är det också lite svårt att tänka sig att personer som står där ett regn av brinnande meteorer landar kan klara sig helt oskadda bara de lyckas ducka undan. Det skulle i mitt tycke vara passande att målen tar viss skada även vid lyckad duckning, exempelvis att skadan de annars skulle ta halveras, det skulle också ge besvärjelsen en USP som inte bara är "lite mer skada", "lite större yta" som skalningen av Elementalism-besvärjelser annars ser ut. Med tanke på andra förödande besvärjelser på hög nivå, som i många fall inte kan duckas alls, tror jag inte det skulle vara obalanserat utan snarare ställa denna i linje med dem.

(Och detta kommer från en som tycker Elementalism är den minst intressanta av de tre magiskolorna i grundregelboken, trodde aldrig att jag skulle tala mig varm för den!)
Instämmer tycker också att sådana här AoE besvärjelser ska ge halvskada iaf. om man lyckas med ducka. Tycker nog att samtliga besvärjelser som finns där borde ha nån form av skada även vid lyckat ducka, hur duckar du undan 4m utan att röra dig du måste ju ha benmuskler som en jätte för å hoppa undan så långt om du inte är grodfolk. Halv skada borde ju vara på sin plats kan jag tycka.
Kanske halv skada vid lyckad undvika, ingen skada vid drakslag på undvika. Samma med blockering med sköld.

Mr_Confused

Mon 26 Jan 2026, 13:47

Instämmer tycker också att sådana här AoE besvärjelser ska ge halvskada iaf. om man lyckas med ducka. Tycker nog att samtliga besvärjelser som finns där borde ha nån form av skada även vid lyckat ducka, hur duckar du undan 4m utan att röra dig du måste ju ha benmuskler som en jätte för å hoppa undan så långt om du inte är grodfolk. Halv skada borde ju vara på sin plats kan jag tycka.
Kanske halv skada vid lyckad undvika, ingen skada vid drakslag på undvika. Samma med blockering med sköld.
Kan hålla med om att något liknande skulle kunna passa för andra Elementalism-besvärjelser på högre nivå som gör mindre skada men träffar en större yta, att drakslag skulle rädda målet helt låter ju rimligt också.

Men går det att blockera dessa besvärjelser? Jag har alltid tolkat "Attacken kan duckas som en avståndsattack." som att det är det enda sättet att undvika besvärjelsen, blockering nämns ju inte och jag hittar inget annat heller om att det skulle gå. Om det var tanken så tänker jag mig att det skulle stå "Attacken räknas som en avståndsattack." istället för att förtydliga att det går att skydda sig mot den på alla de sätt som man kan försvara sig mot en sådan.

Hassehasseson

Mon 26 Jan 2026, 14:41

sid 83
OSYNLIGHET

Föreslår istället:
SINNESFRID
Krav: TANKEÖVERFÖRING och KONTROLLERA PERSON
Rekvisit: gest
Varaktighet: Omedelbar
Du kan lugna sinne och kropp hos den som har stressats till bristningsgränsen genom din lugnande närvaro.
Magikern läker alla tillstånd hos ett mål per effektgrad.

Alternativt om för OP tänker jag istället:
Magikern läker två valfria tillstånd per effektgrad hos målet.

Känns som en Nivå3 eller 4!
Jag tänker mera i linje med stenhud att den får nån liknande variant fast mycket värre, typ denna:

BERGA TAGEN (Mentalism)
Krav: STENHUD, FÖRTROLLA VAPEN och MATERIEKONTROLL
Rekvisit: Ord, gest, ingrediens (sten eller grus)
Varaktighet: Skift
Målets hud blir hård och grå, och får Skyddsvärde 8.
Målet liknar en stenvarelse med otydliga anletsdrag
och grova lemmar. Antalet KP ökar med +15/E.
Samt att målet kan inte dränkas och tar ingen skada av gifter.
Målet påverkas inte heller av smärta.
Målet kan heller inte simma under varaktigheten.
Målets obeväpnade attacker ökar med 1T8 för varje effektgrad och drakslag 1-2.
Målet tar halvskada av eld även magisk samt halv skada av egg och stickvapen.
Målet är även stenhård då förändringen gjort om kroppen så pass
att dess inre organ är av sten och saknar blodsystem, därför
har drakslag ingen verkan på målet.
Målet kan fortfarande kasta besvärjelser och använda sina färdigheter.
vid effektgrad 2 gör man +2T8 I skada och +30KP och drakslag 1-3,
effektgrad 3 +3T8 I skada och +45KP samt drakslag 1-4.

Det här är en Nivå5 som går i linje med andra, i mitt tycke iaf.
"In a dark place we find ourselves, and a little more knowledge lights our way"-Yoda

Mr_Confused

Mon 26 Jan 2026, 17:14

BERGA TAGEN (Mentalism)
Skulle nog säga att denna verkar OP för mig, men jag håller med om att det vore bra med fler Mentalism-besvärjelser som främjar "obeväpnad strid"-aspekten. Skulle dock sikta mer på något som går mer i linje med krigarmunks-estetiken som Mentalism kan förknippas med. Demonologi har Raseri på nivå 3 som ger en extra handling varje runda samt fler fördelar, men också vissa begränsningar och nackdelar. Så om man utgår från det balansmässigt skulle jag kunna tänka en för Mentalism nivå 4-5 som ger motsvarande fördelar (extra handling varje runda, motståndskraft mot skräck och sinnespåverkande magi) men med lite färre begränsningar/nackdelar, t.ex. kan ej användas för beväpnade attacker eller magi men ingen begränsning annars, tar inget tillstånd automatiskt men slår mot FYS efteråt för att inte få Utmattad. Det skulle vara tematiskt och passande skulle jag säga (effekt som handlar om mentalt fokus för att övervinna fysiska begränsningar och för att stålsätta sig). Skulle kunna ersätta Avlägsna som är både svag och begränsad, inte minst för att vara nivå 4.

På tal om Raseri så ska jag också passa på att rapportera följande:

s. 32 Raseri: Ingen information om vad som sker vid olika effektgrader. Kanske avsiktligt?

Kartong Karlsson

Tue 27 Jan 2026, 04:24

Här är korrfelen och vissa möjliga missar jag har funnit i Magiboken. Jag har också gjort en tråd med tankar om några besvärjelser i boken som kanske kunde vara av intresse (t. ex. vissa förtydlingar som några magibeskrivningar skulle ha nytta av eller potentiellt oavsiktliga kryphål i ett par besvärjelser).

s. 4, mot slutet av sidan står det 'Tro mig, det vill ni inte ha på ditt samvete. Icke!'. Det kanske ska stå 'ert samvete' istället för 'ditt samvete'?

s. 5, under Justerade Besvärjelser, Kraftstöt från sida 81 har ändrats en aning från regelboken (flyttar inte längre på stora och enorma varelser) men den nämns inte här. Den bör nog läggas till.

s. 12, under Sigill står det 'i stället för förbruka användarens VP'. Ordet 'att' ska nog läggas till mellan orden 'för' och 'förbruka'.

s. 16, ska ens familiar använda ens värde i animism för att använda HELA? Annars borde ett färdighetsvärde anges (t.ex. 15 som flera andra familiar förmågor ger).

s. 23, under Massförintelse står det 'utöver den första kan du antingen ökar skadan med T10'. Ordet 'ökar' ska nog vara ordet 'öka'.

s. 32, under Frammana Förkämpe står det 'Om detta slag misslyckas blir demonen fri i värden.' Ordet 'värden' ska nog vara ordet 'världen'. Det står också 'Vid 1–3 går demonen går genast till attack' och 'vid 4–6 avser demonen avser att sprida skräck'. Ett 'går' och ett 'avser' ska nog tas bort.

s. 33, under Binda Förkämpe står det 'Om du lyckas med slaget frammanas demonen förkämpe i ritualcirkeln'. Orden 'demonen förkämpe' ska nog vara orden 'demoniska förkämpen'.

s. 38, under Frost står det 'nä r besvärjelsen läggs'. Ett mellanslag som bryter upp ordet 'när' ska tas bort.

s. 61, under Animera Föremål står det 'Du förflyttar sig på din egen tur i rundan.'. Ordet 'sig' ska nog vara ordet 'dig'.

s. 66, under Utbredning står det 'med det är svårt att veta'. Ordet 'med' ska nog vara ordet 'men'.

s. 66, under Nivå 1-2 står det 'För lära sig skolans lägre besvärjelser'. ordet 'att' ska nog läggas till mellan orden 'För' och 'lära'.

s. 81, under Kraftvåg, besvärjelsen har texten 'Attacken kan duckas som en avståndsattack.' vilket generellt gäller alla besvärjelser med ytverkan. Textstycket är då egentligen lite överflödigt och skulle kunna tas bort (om den inte tas bort kanske besvärjelsen skulle kunna hänvisa till reglerna för besvärjelsers räckvidd på sidan 59 i regelboken?).

s. 86, under Typer står det 'Nekromantiker är nästan alltid skydda och ogillade'. Lite osäker här, men ska ordet 'skydda' egentligen vara ordet 'skygga' eller står 'skydda' för ogillade?

s. 88, under Kadaverstank, I besvärjelsen står det 'Alla som misslyckas med förlorar sin nästkommande tur'. Antingen borde ordet 'med' tas bort eller så borde ordet 'slaget' läggas till efter 'med'.

s. 91, under Skada, I besvärjelsen står det 'Rustning ger inget skydd och kan inte duckas.'. Ordet 'besvärjelsen' borde nog läggas till efter ordet 'och' för att få till en snyggare mening.

s. 91, under Skräck, på besvärjelsens nivå står det nivå 1 men det ska nog egentligen stå nivå 2.

s. 97, under Nivå 1-2, I textstycket står det 'alv- eller halvslingssamhällen.'. Den första bokstaven 's' nära början av ordet ska nog tas bort från 'halvslingssamhällen'.

s. 98, under Symbolsmästare Dioneliels krav står det 'Dioneliel har inte för vara att ta lärlingar,'. Ordet 'vara' kanske ska bytas ut till ordet 'vana'?

s. 113, under Livselixir, i receptet står meningen 'Den som har noll KP och tar livselixir slutar slå dödsslag.'. Meningen verkar dock onödig då elixiret redan nämnt att den återställer alla KP på personen som dricker det vilket då skulle avbryta dödsslagen.

s. 116, under Startfärdigheter, Magiska Hantverkare behöver verktyg för att använda magiska föremål men nyskapta magiska hantverkare börjar inte med något verktyg. På samma vis som nyskapade Alkemister börjar med ett litet fältlaboratorium borde en nyskapt magisk hantverkare börja med valfritt verktyg (av antigen smidesverktyg, snickarverktyg eller läderverktyg).

s. 116, under Studier i Magiskt Hantverk står det 'behöver den som vill lära sig magiskt hantverk först blir skicklig'. Ordet 'blir' ska nog vara ordet 'bli'.

s. 118, under Skapa Magiska Föremål står det '(om du har hjälteförmågorna Garvarmästare, Mästersmed eller Mästersnickare)'. Det ska stå nog 'Garverimästare' istället för 'Garvarmästare'.

s. 118, under Tidsåtgång och Varaktighet står det 'Efter varaktigheten försvinner besvärjelsens magiska effekt ut föremålet.'. Ordet 'ut' ska nog bytas ut mot ordet 'ur'.

s. 118, under Nackdelar står det 'utan att det kostar dig VP eller ger nackdel på slaget.'. Dock verkar det inte ge nackdel på ett slag när man lägger flera hantverksbesvärjelser på ett föremål på samma gång, istället krävs det ett vanligt slag per besvärjelse som läggs. Ska det egentligen stå 'utan att det kostar dig VP eller kräver ett till lyckat färdighetsslag.', eller något i den stilen?

s. 119, under Demonisk Materia står det 'Även om så sker krävs den särskilda hjälteförmågan Demonsmed för att smida vapen av materialet.' men hjälteförmågan Demonsmed nämns inte någon annanstans i Magiboken och det saknas hänvisning till vilken annan bok den skulle kunna finnas i.

s. 121, under Dolt Vapen står det 'Vid effektgrad ett motsvarar vapnet en dolk'. Ordet 'ett' ska nog bytas ut mot siffran '1'.

s. 127, under ARKNARATHS FJÄLLPANSAR står det 'SMIDIG RUSTNING (ingen nackdel på SMYGA)' men Smidig Rustning ska egentligen ta bort nackdel på Undvika.

s. 128, under BAHLBADASH TUNGA står det att vapnet har besvärjelserna Blodsugare och Vass Egg, men Blodsugare och Vass Egg kan endast läggas på vapen som gör stick- eller huggskada vilket BAHLBADASH TUNGA inte gör (då den endast kan göra krossande skada, vapnet kanske kan få egenskapen huggande också för att fixa det?).

s. 135, under Utradera står det 'Denna besvärjelse låter sig permanent radera ett fysiskt
föremål'. Ordet 'sig' ska nog vara ordet 'dig'.

Hassehasseson

Tue 27 Jan 2026, 09:21

BERGA TAGEN (Mentalism)
Skulle nog säga att denna verkar OP för mig, men jag håller med om att det vore bra med fler Mentalism-besvärjelser som främjar "obeväpnad strid"-aspekten. Skulle dock sikta mer på något som går mer i linje med krigarmunks-estetiken som Mentalism kan förknippas med. Demonologi har Raseri på nivå 3 som ger en extra handling varje runda samt fler fördelar, men också vissa begränsningar och nackdelar. Så om man utgår från det balansmässigt skulle jag kunna tänka en för Mentalism nivå 4-5 som ger motsvarande fördelar (extra handling varje runda, motståndskraft mot skräck och sinnespåverkande magi) men med lite färre begränsningar/nackdelar, t.ex. kan ej användas för beväpnade attacker eller magi men ingen begränsning annars, tar inget tillstånd automatiskt men slår mot FYS efteråt för att inte få Utmattad. Det skulle vara tematiskt och passande skulle jag säga (effekt som handlar om mentalt fokus för att övervinna fysiska begränsningar och för att stålsätta sig). Skulle kunna ersätta Avlägsna som är både svag och begränsad, inte minst för att vara nivå 4.
Här är en annan som jag jobbat lite med som förslag till ersättare av Avlägsna:

SNABBHET (Mentalism)
Nivå: 4
Krav: TELEPORTERA
Rekvisit: Ord, Gest.
Varaktighet: Kvart
Målet för besvärjelsen (Som måste vara en humanoid varelse inte ett monster)
ökar sin handlings kraft med 1.
Samt att SMI ökar till 18 som påverkar förflyttning
och skadebonus men inte färdigheter.
Varje effektgrad utöver den första ökar förflyttningen
med 2. När besvärjelsens varaktighet löpt ut
måste målet för besvärjelsen slå STY med nackdel vid
ett misslyckande blir målet utmattad.

Kan kanske vara en duglig ersättare.
"In a dark place we find ourselves, and a little more knowledge lights our way"-Yoda

Fenhorn
Moderator

Tue 27 Jan 2026, 09:55

Moderator meddelande: Vill påminna om denna tråds syfte:
<>
Använd denna tråd för att rapportera skrivfel och andra fel som du hittar i BETA-PDF:en av Magiboken.
<>
"Thanks for noticing' me." - Eeyore