• 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 24

Tomas
Site Admin

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sat 17 Nov 2012, 13:12

Jag gillar i ofs att berättaren själv kan välja vem (om någon) som är Tobik. Alma är dessutom en främmande fågel på Marjura och RhabdoRana-mördare medan Tobik är inföding och mer shaguliternas hit man. Det gör dem lite olika. Vad sägs om att lägga till värden för Trovinder/Alma men lämna öppet för att använda Tobik dessutom (som det står)?
Ja, det är kanske det bästa. Håller iofs också det är kul att Tobik är förklädnad för en av de mer kända karaktärerna i Arhem (t.ex. Ronald Mogger, mördarankan :-))
Låter vettigt!
Skall Abenazer bli Mogerland?
Umm ... ja kanske det, de är såna tvillingsjälar. Å andra sidan känns Mogerlands handlingsutrymme begränsat av romanen. Kanske lämna kvar Abenazer och spela just på det faktum att han är Mogerlands tvillingsjäl (men inte tvilling, han ser inte ut som Shagul) trots att de aldrig har träffats? Speglingar och spegelskärvor ... Berättaren kanske kan göra något av det? :?
Spontant skulle jag nog ersätta Abenazer med Mogerland, men upp till er!
Själv hade jag nog gärna använt mig av Mogerland och några av de andra för att presentera en färdig uppsättning karaktärer som man skulle kunna använda som rollpersoner. Tycker Mogerland är helt perfekt som rollperson med ett dystert öde framför sig som han inte själv är medveten om. Även Malek Mangus och kanske Gusten och Trodax? Det borde även etableras Skuggmakter som tillhör.

Mogerland - Shagul
Malek Mangus - Gobrugda
Gusten - Guzier da Ollach (med hjälp av utsmugglade order från fånglägret)
Trodax - Blatifagus

Kanske man även skulle ha med data för Silvia Miranda, Baldyr, Brior, Mäster Kyras, Arn, Nin Hallaska och PdK?
Jag tycker att det är en lysande idé att ha med speldata för några romanens figurer, kanske till och med som möjliga karaktärer om man inte vill göra egna (alltså med erfarenheter osv). Några finns ju redan i Arhems sista dagar.
Tycker också att det behövs en extraartikel om skuggspel på Marjura, med förslag på skuggmakter - Henke, du har ju lirat det, vill du skriva? :)
(Däremot behöver man kanske inte slå fast vilka karaktärer som har vilka skuggmakter - sånt tror jag att varje spelgrupp hellre bestämmer själv - fast förslag kan man ju lämna).

Kul att det rullar på!
Fria Ligan

Henke
Topic Author

Sat 17 Nov 2012, 15:09

Jag tycker att det är en lysande idé att ha med speldata för några romanens figurer, kanske till och med som möjliga karaktärer om man inte vill göra egna (alltså med erfarenheter osv). Några finns ju redan i Arhems sista dagar.
Tycker också att det behövs en extraartikel om skuggspel på Marjura, med förslag på skuggmakter - Henke, du har ju lirat det, vill du skriva? :)
(Däremot behöver man kanske inte slå fast vilka karaktärer som har vilka skuggmakter - sånt tror jag att varje spelgrupp hellre bestämmer själv - fast förslag kan man ju lämna).

Kul att det rullar på!
Skulle jättegärna skriva ihop något, men det måste nog bli på sikt för som du vet så har jag redan ett enormt spännande speltest-uppdrag från FL som måste komma i fas först :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Sat 17 Nov 2012, 16:55

Hehe, visst ja! :)
Fria Ligan

Brior

Sat 17 Nov 2012, 17:37

Och vad är det nu då? Nyfiken.

Tomas
Site Admin

Sat 17 Nov 2012, 17:46

Och vad är det nu då? Nyfiken.
Det handlar om Ligans kommande, ännu ej namngivna, postapokalyptiska rollspel. :)

Vad gäller skuggspelet: egentligen behövs det inte mer än ett skuggspelsbräde plus 4-5 förslag på skuggmakter. Har du sånt sparat från din kampanj, Henke? I så fall kan vi be Christian göra en snajdig karta och så fixar vi en liten introduktionstext.
Fria Ligan

Henke
Topic Author

Sat 17 Nov 2012, 20:00

Nja, jag var ju långt förbi Svavelvinter-modulen när jag började speltesta så jag fick aldrig kört skuggspelet på Marjura med mina spelare. Däremot gjorde vi ett separat testspel under 1-2 spelmöten med Arhem som bräde. Hittade följande anteckningar:

01. Södra Stadsberget (Garnisonen)
02. Shaguliternas Sjukstuga
03. Svavelträsket (Svavellägret)
04. Norra Stadsberget (Kvuvernas Lägerplats)
05. Marknadsplatsen (Junkern Hildurs, Shakellos, Moggers, Gråhuds Lagvrängeri)
06. Lastkajen (Lagerlokaler, Tullstugan)
07. Hantverkarkvarteren (Smed, Skräddare, Skrivare etc)
08. Finkvarteret (Villa Solstunden, Rådhuset)
09. De Äldre Kvarteren (Kmordas kapell)
10. Amygdalafjorden (Galbalonen)
11. Fiskeläget
12. Kvicksilvergruvan (Trodax Vakttorn)
13. Kmordahelgedomen på Biletand
14. Vildmarken (Kvuverlägret)
15. Isjättarnas läger på Baletind
16. Bansikanklostret på Clusta Noba

Skuggmakter:
Rurik Ornetand / Motståndsrörelsen (2 folkuppbåd, 1 kontaktnät)
Sfärer: Gamla Kvarteren (3), Norra Stadsberget (1), Marknadsplatsen (1)
Den marjuriska motståndsrörelsen är något som levt kvar sedan den trakoriska invasionen. Rörelsens ledare Guzier da Ollach sitter för närvarande fängslad i trakoriernas fångläger i svavelträsket och ställföreträdande ledare har därför blivit Rurik Ornetand. Motståndsrörelsens målsättning är primärt att kasta ut Trakorierna från Marjura och sekundärt att även göra sig av med shagulitsekten.

Gottard da Melse / Trakoriska Riket (4 hird, 1 snapphanar)
Sfärer: Garnisonen (3), Galbalonen (3), Svavellägret (2), Lastkajen (1) Kvicksilvergruvan (1)
Ockupationsmakten Trakoriska Riket utgör med sin prokurator Gottard da Melse de som skipar rättvisa i Arhem med omnejd. Trakoriska Rikets målsättning är att sköta om kolonin och krossa eventuella försök till uppror samt sist men inte minst se till att svavel levereras till huvudstaden.

Praanz da Kaelve / Digeta Longa (1 hird, 1 agent, 1 kontaktnät)
Sfärer: Garnisonen (2), Svavellägret (2), Marknadsplatsen (2)
Det Trakoriska Rikets underrättelsetjänst Digeta Longa har i samförstånd med kolonins trupper uppdraget att bevaka kolonin från sabotage men även att övervaka rikets egna trupper då man utgår ifrån att man inte kan lita ens på män ur de egna leden.

Den Högste Viskaren (Shagul) / RhabdoRana (2 lönnmördare, 1 magi)
Sfärer: Fiskeläget (3),
RhabdoRana är en ökänd mördarsekt i demonen Ghumgakks tjänst. I största hemlighet har Shagul infiltrerat sektens telepatiska nätverk på Marjura och tagit kontroll över den cell med sektmedlemmar som befinner sig på ön. Shagul utger sig antingen för att vara sektens ledare (Den högste viskaren) eller som skuggfigur en okänd person som har hållhakar på karaktären. Shagul har som målsättning att döda shagulitsekten och tömma ön på folk för att dominera den.

Malek Mangus / Shaguliterna (1 kontaktnät, 1 säljägare, 1 magi)
Sfärer: Sjukstugan (3), Finkvarteren (2), Svavellägret (1)
Shaguliterna är ett vetenskapligt sällskap som är ute efter evigt liv genom kroppslig perfektion. Som shaguliternas ambassadör i Arhem har Malek Mangus uppgiften att hålla sig vän med makthavarna inom Trakoriska riket men vill samtidigt att sekten skall ha kontroll.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Henke
Topic Author

Sat 17 Nov 2012, 20:02

(Tycker dock det är bättre att Guzier är skuggmakt inne i slavlägret än Rurik som är bättre som karaktär).

Tomas
Site Admin

Sat 17 Nov 2012, 21:13

Grymt!

Här har vi ju nästan allt vi behöver. :)

Och det är nog klokt att förlägga skuggspelet till Arhem, det är ju centrum för "civilisationen" på Marjura. Man kunde tänka sig att ha sfärer med Pik Pustula och andra byar men jag tror att det skulle funka sämre. Möjligen skulle man banta ner antalet sfärer till 10-12 stycken.

Skuggspelet kunde ju ligga som ett eget kapitel eller appendix.
Fria Ligan

Baldyr

Sun 18 Nov 2012, 10:26

Skuggspelet kunde ju ligga som ett eget kapitel eller appendix.
Beroende på utgivningsform så kan sådana appendix också publiceras separat på hemsidan. Om man nu inte vill förändra (expandera) originalverkets omfång.

Chrystiof
Site Admin

Sun 18 Nov 2012, 14:25

Om någon kan ta på sig att sammanställa informationen från den här tråden i ett textdokument (word) så kan jag vid tillfälle (när tid ges) sätta layout på det hela. På så sätt kan vi kanske ha en PDF som ständigt är under utveckling.
Fria Ligan
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 24