I övrigt så verkar man ha skalat ner väldigt mycket och snabba upp speciellt striderna. Det finns nog både fördelar och nackdelar med det. Det fanns nog för mycket färdigheter exempelvis enligt Expert-reglerna men nu är det alldeles för få. Klass och rasförmågor, hmm, jag vet inte, känns som att man introducerar det för att D&D-spelare ska känna igen sig. Iofs samma med fördelar/nackdelar på slag även om det kanske skulle fungera, men det är lite för trubbigt i ett färdighetsbaserat spel. Bättre med +/- baserat på situation.
Jag tror jag håller med dig om att det är bättre med +/- baserat på situation. Tror det är jobbigt att rulla och läsa av två tärningar. Två tärningar är en tärningspöl. Det bryter den linjära sannolikheten som är grunden i spelsystemet. Bonus- och strafftärningar är osnygga i ett spelsystem med ett linjärt spelsystem. Varför inte använda några få svårighetsgrader som Extremt svårt (-4), Svårt (-2), Normalt (+/-0), Lätt (+2), Extremt lätt (+4) eller om man vill göra det ännu enklare Svårt (-4), Normalt (+/-0), Lätt (+4). En fördel kan vara +2 och en nackdel -2. Isf stackar två fördelar resp två nackdelar bättre också (+2+2 ger +4 resp -2-2 ger -4). Eller om +2/-2 har för liten betydelse så kan en fördel ge +4 och en nackdel ge -4 (men då stackar två fördelar resp två nackdelar inte men det gör de ju inte i snabbstartsreglerna ändå).
Edit: -5, +/-0, +5 är kanske bättre. FV 10 (genomsnitt på T20) med nackdel (strafftärning) blir väl samma sak som FV 5 på en tärning. Så då kan en nackdel vara -5 och en fördel vara +5. Ingen stackning precis som i snabbstartsreglerna. Och rp har aldrig lägre än 1 och aldrig högre än 19 på att lyckas.
Edit 2: Fast det blir "orättvist" om en rp har FV 2 och får nackdel (-5) och en annan rp har FV 5 och får nackdel (-5) och båda lyckas på 1.