• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15

Faråtzonen

Re: Feedback Drakar och Demoner Snabbstart

Sat 03 Sep 2022, 08:45

Jag gillar inte rollformuläret. Det påminner om rollformuläret till Svärdets sång. Dessutom gillar jag inte bakgrundsgrafik där jag ska skriva text (Spelare, Ålder, Yrke, Förmågor & Besvärjelser, Utrustning och Småsaker). Jag önskar ett rollformulär som påminner om det klassiska DoD-rollformuläret.
https://piruettse.files.wordpress.com/2 ... hmppim.jpg
http://sagagames.com/resources/Fantasy! ... lar-sv.pdf
http://sagagames.com/resources/Fantasy! ... DoD-RF.pdf

Faråtzonen

Sat 03 Sep 2022, 08:59

Jag känner igen nästan alla illustrationer i snabbstartreglerna från Riotminds Drakar och demoner och Ruin Masters. Jag hoppas att nya Drakar och Demoner kommer att innehålla en hel del nya illustrationer också.

Faråtzonen

Sat 03 Sep 2022, 09:25

Spontana tankar:

Jag är inte helsåld på att man bara har en enda handling oavsett vad man strider med. Fördelen i gamla DoD med att använda sköld var att man kunde parera och attackera samma omgång, eller attackera två gånger med två vapen. Så vad är nu fördelen med att ha en sköld? Ingen så vitt jag kan se. Alla borde ha tvåhandsvapen med dessa regler.
Fördelen med en sköld är att du kan parera avståndsattacker.

Faråtzonen

Sat 03 Sep 2022, 09:32

1. Sköldar borde ge Fördel när man parerar i närstrid. Det är ju deras faktiska funktion att ge skydd och det bör reflekteras i reglerna mer än att bara ge bäraren möjlighet att också parera avståndsattacker.
Sköldar har väl också fördelen att de inte går sönder lika lätt som vapen gör om man parerar med dem?

Faråtzonen

Sat 03 Sep 2022, 09:46

EDIT2: Graf över sannolikheter.
Hur kan det fortsätta att vara nästan 50 % sannolikthet när motståndarens FV går från FV 14, FV 15, FV 16 ... till FV 19? Det måste ju vara mer sannolikt att en som har FV 19 slår under sitt FV på T20 än att en som har FV 14 gör det. Det kan inte vara lika sannolikt att en som har FV 14 och en som har FV 19 vinner som om båda har FV 14. Den som har FV 19 har ju 19/20 - 14/20 = 5/20 större chans att slå under sitt FV än vad den som har FV 14 har. Någon av oss tänker fel?

Faråtzonen

Sat 03 Sep 2022, 10:01

Utan att spoila så finns det en möjlighet att ÖVERTALA *** i introduktionsäventyret Ridders rös. Eftersom *** saknar relevant FV så räcker det att rp lyckas slå under FV i ÖVERTALA för att övertalningen ska lyckas.

Är det inte konstigt att motståndsslaget bara fungerar på slp som liksom rp har FV i relevanta färdigheter? Ni kanske ska skippa motståndsslaget helt och låta sl bestämma om det är lätt, normalt eller svårt att ÖVERTALA, SMYGA mm. Om det är lätt så får man slå med en fördel (bonustärning), om det är normalt (90 % av alla fall) får man slå som vanligt och om det är svårt så får man slå med en nackdel (strafftärning). En lika enkel som generell regel som går att tillämpa på såväl slp som monster i alla fall där motståndsslag är aktuellt.
Last edited by Faråtzonen on Sat 03 Sep 2022, 11:06, edited 2 times in total.

Faråtzonen

Sat 03 Sep 2022, 10:13

I övrigt så verkar man ha skalat ner väldigt mycket och snabba upp speciellt striderna. Det finns nog både fördelar och nackdelar med det. Det fanns nog för mycket färdigheter exempelvis enligt Expert-reglerna men nu är det alldeles för få. Klass och rasförmågor, hmm, jag vet inte, känns som att man introducerar det för att D&D-spelare ska känna igen sig. Iofs samma med fördelar/nackdelar på slag även om det kanske skulle fungera, men det är lite för trubbigt i ett färdighetsbaserat spel. Bättre med +/- baserat på situation.
Jag tror jag håller med dig om att det är bättre med +/- baserat på situation. Tror det är jobbigt att rulla och läsa av två tärningar. Två tärningar är en tärningspöl. Det bryter den linjära sannolikheten som är grunden i spelsystemet. Bonus- och strafftärningar är osnygga i ett spelsystem med ett linjärt spelsystem. Varför inte använda några få svårighetsgrader som Extremt svårt (-4), Svårt (-2), Normalt (+/-0), Lätt (+2), Extremt lätt (+4) eller om man vill göra det ännu enklare Svårt (-4), Normalt (+/-0), Lätt (+4). En fördel kan vara +2 och en nackdel -2. Isf stackar två fördelar resp två nackdelar bättre också (+2+2 ger +4 resp -2-2 ger -4). Eller om +2/-2 har för liten betydelse så kan en fördel ge +4 och en nackdel ge -4 (men då stackar två fördelar resp två nackdelar inte men det gör de ju inte i snabbstartsreglerna ändå).

Edit: -5, +/-0, +5 är kanske bättre. FV 10 (genomsnitt på T20) med nackdel (strafftärning) blir väl samma sak som FV 5 på en tärning. Så då kan en nackdel vara -5 och en fördel vara +5. Ingen stackning precis som i snabbstartsreglerna. Och rp har aldrig lägre än 1 och aldrig högre än 19 på att lyckas.

Edit 2: Fast det blir "orättvist" om en rp har FV 2 och får nackdel (-5) och en annan rp har FV 5 och får nackdel (-5) och båda lyckas på 1.
Last edited by Faråtzonen on Sat 03 Sep 2022, 10:30, edited 12 times in total.

Seraphimo

Sat 03 Sep 2022, 10:15

Page 9
Suggestion

The conditions feel off to me.
Dazed and Exhausted feels like they should be swapped (becoming exhausted after a feat of strength or dazed after pushing my agility)
That's not how the conditions work though. You don't become Dazed after pushing your strength, you choose which condition you want to take after having pushed a skill or attribute roll, and that condition subsequently affects the correlating attribute. If you push your Agility roll you can then choose to become Dazed, which will then give you a bane on all Strength related rolls.

Faråtzonen

Sat 03 Sep 2022, 10:42

Snälla Fria Ligan: Ändra på en av de svenska termerna, t. ex. Kroppspoäng = Hälsopoäng (HP)!
Det blir så lättare än att behöva skilja KP från KP. ;)
Nej DoD utan Kroppspoäng går bara inte. Jag tycker att det är mycket bättre att ändra Kraftpoäng (KP) till Manapoäng (MP).

EDIT: Fast det hette Kroppspoäng och Kraftpoäng i gamla Drakar och Demoner. Fungerade det då så fungerar det nu.
Last edited by Faråtzonen on Sat 03 Sep 2022, 10:53, edited 2 times in total.

MattiasW

Sat 03 Sep 2022, 10:45

Nej DoD utan Kroppspoäng går bara inte. Jag tycker att det är mycket bättre att ändra Kraftpoäng (KP) till Manapoäng (MP).
Det hette ju PSY-poäng :-D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 15