Skall Tobik kanske ersättas av Alma / Ädlingen av Hons?
Jag gillar i ofs att berättaren själv kan välja vem (om någon) som är Tobik. Alma är dessutom en främmande fågel på Marjura och RhabdoRana-mördare medan Tobik är inföding och mer shaguliternas hit man. Det gör dem lite olika. Vad sägs om att lägga till värden för Trovinder/Alma men lämna öppet för att använda Tobik dessutom (som det står)?
Ja, det är kanske det bästa. Håller iofs också det är kul att Tobik är förklädnad för en av de mer kända karaktärerna i Arhem (t.ex. Ronald Mogger, mördarankan

)
Skall Abenazer bli Mogerland?
Umm ... ja kanske det, de är såna tvillingsjälar. Å andra sidan känns Mogerlands handlingsutrymme begränsat av romanen. Kanske lämna kvar Abenazer och spela just på det faktum att han är Mogerlands tvillingsjäl (men inte tvilling, han ser inte ut som Shagul) trots att de aldrig har träffats? Speglingar och spegelskärvor ... Berättaren kanske kan göra något av det?

Själv hade jag nog gärna använt mig av Mogerland och några av de andra för att presentera en färdig uppsättning karaktärer som man skulle kunna använda som rollpersoner. Tycker Mogerland är helt perfekt som rollperson med ett dystert öde framför sig som han inte själv är medveten om. Även Malek Mangus och kanske Gusten och Trodax? Det borde även etableras Skuggmakter som tillhör.
Mogerland - Shagul
Malek Mangus - Gobrugda
Gusten - Guzier da Ollach (med hjälp av utsmugglade order från fånglägret)
Trodax - Blatifagus
Kanske man även skulle ha med data för Silvia Miranda, Baldyr, Brior, Mäster Kyras, Arn, Nin Hallaska och PdK?