• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 24

Tomas
Site Admin

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 16 Nov 2012, 00:46

Alldeles glimrande, tycker jag! :)

En slag slår mig när jag kikar i din tjusiga PDF - det finns många tabeller i äventyret som använder T20, T100 osv. Antar att de får konverteras till "T66" eller till och med "T666" som används i Svavelvinterspelet. Och så kanske man kan foga in principen "välj eller slå" som är mer i linje med det nya spelets filosofi. :)

/Tomas
Fria Ligan

Abenazer

Fri 16 Nov 2012, 00:57

Alldeles glimrande, tycker jag! :)

En slag slår mig när jag kikar i din tjusiga PDF - det finns många tabeller i äventyret som använder T20, T100 osv. Antar att de får konverteras till "T66" eller till och med "T666" som används i Svavelvinterspelet. Och så kanske man kan foga in principen "välj eller slå" som är mer i linje med det nya spelets filosofi. :)

/Tomas
Tack!

Japp, tärningsslagen ska ändras, och filosofin också – jag hoppas i alla fall att det ska bli mer SV och mindre DoD med tiden. :) Skatter, belöningar och allt sånt behöver också ses över.

Jag ändrade mig om bröderna Mogger, min förra post uppdaterad.

Henke
Topic Author

Fri 16 Nov 2012, 23:08

Har egentligen inte så mycket att tillägga här. Tycker allt låter riktigt bra!

Skall Tobik kanske ersättas av Alma / Ädlingen av Hons? Skall Abenazer bli Mogerland?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Abenazer

Sat 17 Nov 2012, 01:22

Skall Tobik kanske ersättas av Alma / Ädlingen av Hons?
Jag gillar i ofs att berättaren själv kan välja vem (om någon) som är Tobik. Alma är dessutom en främmande fågel på Marjura och RhabdoRana-mördare medan Tobik är inföding och mer shaguliternas hit man. Det gör dem lite olika. Vad sägs om att lägga till värden för Trovinder/Alma men lämna öppet för att använda Tobik dessutom (som det står)?
Skall Abenazer bli Mogerland?
Umm ... ja kanske det, de är såna tvillingsjälar. Å andra sidan känns Mogerlands handlingsutrymme begränsat av romanen. Kanske lämna kvar Abenazer och spela just på det faktum att han är Mogerlands tvillingsjäl (men inte tvilling, han ser inte ut som Shagul) trots att de aldrig har träffats? Speglingar och spegelskärvor ... Berättaren kanske kan göra något av det? :?

Henke
Topic Author

Sat 17 Nov 2012, 07:45

Skall Tobik kanske ersättas av Alma / Ädlingen av Hons?
Jag gillar i ofs att berättaren själv kan välja vem (om någon) som är Tobik. Alma är dessutom en främmande fågel på Marjura och RhabdoRana-mördare medan Tobik är inföding och mer shaguliternas hit man. Det gör dem lite olika. Vad sägs om att lägga till värden för Trovinder/Alma men lämna öppet för att använda Tobik dessutom (som det står)?
Ja, det är kanske det bästa. Håller iofs också det är kul att Tobik är förklädnad för en av de mer kända karaktärerna i Arhem (t.ex. Ronald Mogger, mördarankan :-))
Skall Abenazer bli Mogerland?
Umm ... ja kanske det, de är såna tvillingsjälar. Å andra sidan känns Mogerlands handlingsutrymme begränsat av romanen. Kanske lämna kvar Abenazer och spela just på det faktum att han är Mogerlands tvillingsjäl (men inte tvilling, han ser inte ut som Shagul) trots att de aldrig har träffats? Speglingar och spegelskärvor ... Berättaren kanske kan göra något av det? :?
Själv hade jag nog gärna använt mig av Mogerland och några av de andra för att presentera en färdig uppsättning karaktärer som man skulle kunna använda som rollpersoner. Tycker Mogerland är helt perfekt som rollperson med ett dystert öde framför sig som han inte själv är medveten om. Även Malek Mangus och kanske Gusten och Trodax? Det borde även etableras Skuggmakter som tillhör.

Mogerland - Shagul
Malek Mangus - Gobrugda
Gusten - Guzier da Ollach (med hjälp av utsmugglade order från fånglägret)
Trodax - Blatifagus

Kanske man även skulle ha med data för Silvia Miranda, Baldyr, Brior, Mäster Kyras, Arn, Nin Hallaska och PdK?
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Sat 17 Nov 2012, 08:00

Sen tillbaka till den fråga som har hållit mig sysselsatt sedan jag läste romanen första gången - vilken ras tillhör Abrelax ? :-)
Abrelax är en människa som har omformats av sin miljö, tror jag. Så man frågar sig vad det kan ha varit för mysig miljö? Och hur han hamnade på Marjura sen?
Mitt förslag är att Abrelax härstammar från Klagga och är därmed uppvuxen i skuggan av Bektare berg. Han blev sedermera legoknekt och rekryterades i samband med ockupationen av Arhem. (Var inte Cymba inblandad i den kampanjen? Eller var det Kyrias som anlitade honom?) Där blev han kvar som slavdrivare. Antagligen fann han sin plats och sitt sammanhang i tillvaron?

Återstår väl bara den röda scarfen... Någon? ;)

Baldyr

Sat 17 Nov 2012, 08:03

Åsikter?
Låter vettigt, tycker jag. :)
Asimund Moggers vara eller inte vara? I romanen nämns bara Isimud, och hans namn känns som en kombination av de gamla namnen. Det gör att jag spontant vill uppdatera spelmodulen på samma sätt. Att bara en träskman nämns i romanen måste förstås inte betyda att han drev handelsboden ensam – kanske var den andre på handelsresa just då? Och "Bröderna Moggers" kanske är något av en institution i någons kampanj? Men om ingen protesterar högljutt plockar jag ändå bort en brorsa för att ansluta mer till romanen. Kvar blir Isimud och hans maka.
Jag tycker nog att Bröderna Moggers ska få vara kvar, men harmoniserar det verkligen med romanen?

Brior

Sat 17 Nov 2012, 10:14

Spelets Abenazer blev som jag ser det Mogerland i romanerna - de har samma iakttagande hållning. Jag kan tänka mig att bara den ene finns eller båda. I det senare fallet kan de härstamma från samma munkorden (fast utan att känna varandra sedan tidigare) och Abenazer komma att grubbla över att något är fel med hans ordensbroder som i sin tur söker vägledning hos den äldre brodern. Kanske hoppas Mogerland hitta en alternativ fadersgestalt istället för Shagul som han anar i sina drömmar - kan bli en bra komplikation av närmast religiös karaktär.

Brior

Sat 17 Nov 2012, 10:17

Jag tycker nog att Bröderna Moggers ska få vara kvar, men harmoniserar det verkligen med romanen?
Jag ser inga problem med en broder till Isimud. Denne kan ogilla att man hyser en skum figur från Trakorien och tycka att man bör hålla sig till gammeldags hederligt krämeri.

Henke
Topic Author

Sat 17 Nov 2012, 10:43

Jag ser inga problem med en broder till Isimud. Denne kan ogilla att man hyser en skum figur från Trakorien och tycka att man bör hålla sig till gammeldags hederligt krämeri.
Ser intressant potential i ett scenario där spelarna tar rollerna som de oense bröderna Mogger, den skumme gästen och någon från det trakoriska rättsväsendet som vill åt gästen. :-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 24