• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18

Patrik
Topic Author

PG rapporterar, såklart

Fri 04 Sep 2015, 11:38

PolisGazetten 8e Gryning 99 PT

Finfin registrering
Den här dagen har många väntat på. Vad ska Pirits skvillerskvallerfantaster göra nu? Freddy Hutt och Cilja Stiletto registrerade! Pirits stiligaste unglingar. Månget hjärta fick sig en törn på Gryningsdagen.

Men vi på PG är inte tvärknussliga. Finemangslig registering, ståtstiligt brudpar och prima partaj!

Ett beklagligt missförståndande angående en borttappad inbjudningslapp satte stopp för vidare intervjuer. Men Skål för brudparet säger vi på PG!

-Maskäggas Hyfvelpapp

Fornstark regementscheffe
Alla vet ju att vi fått ett nytt regemente. Raska piritiska gossar, tösor och missfoster! Och vilken regementscheffe vi fått sen! Zepp Helstrumpf, krigshjälting, värsting, Bästing! Låter som rätt karlabit på rätt plats. Gazetten språkar med Pepsi Röjler, adjutant och trogen trotjänare. "Överste Helstrumpf stenhård. Varit i krig jämt, överallt."
Er trogne reporter tycker Pepsi har något jagat i blicken. Vi hoppas att Överste H är bättre på att hålla Kriget borta än att rusa ut i det.
Vi får också rapporter från Nordholmia. Gazetten har sina källor! Överste H storslagen pickadulverman! Nedlade legendarisk mandråpare i Nordholmia, och ändade Maser-Magnus bana i Pirit som våra trogna läsare kommer i minns. Nu vinnare av sju pickaduverdueller utan småskråma! Har Överste H blivit läskigt fornstärkt i norr??
Läs allt om fortsättningen i Gazetten!
- B. Akunin, praktikant

Paraden
Ingen Gryningsdag utan parad. Stiligare än vanligt! Söta små ungsoldater musikaliserar vackert. Brandsprutan är putsad, kanonerna kolossala, soldaterna stiliga, parnassen prålig! Vilken välglotad dag, man och mutant ur huse för spektaklet. Finfina festbord med gratiskrubb gör publiken både mätt och fördröjsam. Vi tackar vårt nya regemente för plägnad och pilsner!

Trivsamma tal från båd guvernör och stadscheffe Röjler. Fred och välstånd utlovas. Hurra för det!

Sen medalj till Bästingar. Fina fälgkors till fröknarna Rastanopolis samt Daimler. Räddat freden i Biörnehuus minnsann! Hurra för dem!

Och hurra för vår Stad, Söderns gnisterbit!

-Maskäggas Hyfvelspåån

Staty och veteranhospital
Får man kneg på regemetet så tar de väl hand om en. Får man till exempel benet bortsprängt kan man få bo på fryntliga veteranspitalet. Gamla lemlästade soldater tårögt tacksamma vid öppning. "Jag har gett tre armar för Samfundet, nu kanske jag får behålla min fjärde. Hedersknyffel den där Översten." påstår lytt soldat, hemkommen från Hultamarken. Nu slipper han tigga i Knoting. Tipp-topp.

Sjuklingarna kan glota på nyyfräsch konstskulptur utnaför regementet. Konstnärinnan och kanonbyggaren Demjans samt Överste Hellsump avtäcker och förevisar. Ståtligt! Soldater nedlägger terrorbotsmonster. Läskigt skulpterat! Kommer robotkriget nu? Fasligt värre. PG hoppas på fortsatt fred.

-Maskäggas Brädlapp

Fest i byn
Hade PG redaktionen varit yngre partyprissar hade vi kunnat festa längre. Ingen strupe var torr denna kväll, ingen sko odansad, ingen ungling okysst. Pirit har saknat sommaren. Och nu var det dags. Tvärfint väder hela dagen, som alltid denna vår. Inget moln att förstöra finfester på såväl hotell Kjell, hos familjen Stilletto och på godset Stavangerr. För att nämna några.

Mycket finfint skvaller kommer PG att rapportera från kvällen. Ni vet var ni får höra det först. Alltid i PG!

-Maskäggas Hufvudlapp

Hemsk olycka
Tråkigt nog inte allting muntert Gryningsnatten. Stora nyfesten på godset Stavangger, Överste Hallstrums residuns, slutar i tragedi. Unga fröken Ofelia Marlin dödsdrunknad i mörkt träskvatten. Stor sorg hos familj och vänner. PG tar hatten av och beklagar djupaste.

"Vi hörde rop från bryggan, men det var försent." påstår dykladdig Pepsi Röjler från räddningsmanskapet. Fröken Marlin måste halkat och fallit i spat. Räddade ungherren Hugo Soltär mumlar om motbjudande träskmonster. Stackarn förtvivlad och förvirrad.

Fröken O Marlin svårt saknad. Dotter i fin rådsfamilj, en av Pirits flottaste och åldrigaste. Tösen känd och älskad av alla. Synnerligen tragiskt.

-Maskäggas Hyperslapp

PKK storkrossar Örebåga Storsläggare
Vad vore Grynigsdagen utan krocket? PKK levererar när det gäller. Storslammande Artis Parnemann gör nytt stadiorekord med fyra klykor i tolfte vobblingen. "Har man sett på Möken!" bedömer herr Parnemann förnumstigt. Örebåga hemåt med svansen mellan hasorna.

PKK storspelar och packar pinalerna. Stor Sekelturnering i Hindenburg! Vem blir Samfundets Hundraårsmästare? PG tror vi vet.

Läs allt om varje match i PG!

- B. Akunin, gästrapporter

Henke

Re: Skrot, svett och tårar - Del II, Färden norrut (Spoilers

Fri 04 Sep 2015, 12:47

Kul artiklar som vanligt! Underbart ordvrängeri!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Patrik
Topic Author

Gamla synder går igen

Sat 05 Sep 2015, 22:04

(Tackar, att skriva PG är det oligaste jag har i kampanjen! Händelserna här nedan präglade kampnjen under lång tid. )

Gunda Hutt har sedan nyårets slaganfall legat sängbunden och det tidigare så muntra och gästfria huset har blivit en sorgsen boning där en tyngd Njugbert vankar. Nu insisterar dock en allt svagare Gunda på att hon måste träffa Demiens. Varginnan blir förvånad, visst är de gamla bekanta om än inte vänner och Demiens förstår inte vad Gunda kan vilja just henne som inte rör de andra Bästingarna.

Det blir hon snart varse, med darrande röst förklara Gunda att det var hon som låg bakom mordet på Demiens älskade Clemens. Gunda ber om ursäkt för all smärta hon åsamkat Demiens och ber om förlåtelse. Hon påstår att hon gjorde det för att hon tyckte det var nödvändigt och att det var för en god saks skull, det var gnistan som tände krutdurken som fick Cappucino på fall.

Demiens spottar den gamla kvinnan i ansiktet och går rasande därifrån, törstande efter hämnd.

Patrik
Topic Author

Demiens får ett brev, sent i månaden Semester, 99 pt

Sun 06 Sep 2015, 19:20

(Även vår varginna har varnat familjen, sist vi såg dem levde de i misär i Hundängen. Uppmaningarna att alla ska fly huvudstaden och flytta söderut faller på döva öron.)

Käraste dotera,

Din syster Esmerulda hjälper mig me skrivet. Gikt o ja kan itte hålla pennan. Å ändå e de sommer o varmt. Åldern e de den nidingen. Å inga barnevalpar hör jag o frå dej heller. Vafför inte? Har de inge manfolk där i södern?

De har vi här o nåra du skulle gilla. Varför skulle vi till Pirit o provinsen? Osunt och ruttet är de där säjer folk. Är de så? O nära möken. Nä, de e inte för oss. Vi har de bra. De går fint för familjen hä i Hinnenburg. O oroa däj, inte, de e inge faretyg, här e vi säkre.

De dä konstaplerna vågar inte glota in här i kåksta eller hundängen längre. Rädda e de. Vi ha inte sett en snuträd på hele somran. De e orden, o Stroganoff bröderna o vi so håller di borte.

Vi kan itte åka nu, vi har fått vänner o jobb att göre ser du. Bröderna Strogannoff ä riktiga varjakarar o har jälpt oss storligen å vänliggen. Stilie e de också, pricis nåt för dej när du inte kan få till de därnere. Kom hit vetvi. Å han Orkat brorsan e så söt, gulli som e lite valpapalt.

Me di har fjender också, Stroganoffarna. Han Domherren, en riktig bandit. Men vi jälper bröderna, varjar måste hålla ihop. Han domherren har ja inte sett men han har en padde som jobbar föran. Slemmig typ. Kände dej sa han.

Nä nu blev det långt. Ta hand om dig doter. Kom å hälsa på.

Din mor

Henke

Sun 06 Sep 2015, 23:12

Hahaha lysande!
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Patrik
Topic Author

Brev till Kapitän Hellström

Mon 07 Sep 2015, 20:58

(Jo, det är alltid kul när RP skickar brev. Sånt måste uppmuntras. Zepp prövar att få fram mer matnyttigt från sin gamla käresta Amalia Kloo, osäker på var pappsen stoppat undan henne. Amalia har vekligen fått ett speciellt uppdrag av General Kloo. Men det teråkommer vi tll senare.)

Min älskade Amalia!
Allt för länge har vi varit isär. Krig alltid i vår väg. Inget slagsfälts lidande står nära smärtan att sakna
dig. Du är alltid främst i tanke. Stormar var bunker & fort för dig.

Vår dag tillsammans kommer. Kanske snart? Det okända är problem. Vart är du? Varför har generalen
flyttat er? Om bara visste mer. Kan du berätta så gör jag vad som för att hitta flykt åt dig. Bida din tid,
tänk på oss & gör allt du kan för att sända bud. För oss, för kärlek, för framtiden!
Som alltid & för evigt din.
Zepp Hellström

Kaptenen får svar. Ordentligt parfymerat.

Min kjäre Kapitän
Vad hjertansglad jag blev att läse dina bryska ord igen. Hvi mot verden, i sanning. Så måste det hvare.

Mitt svar har dröjslat, ber om förgift, jag är påpassad och kan icke skriva fritt, gå fritt eller sända brefver. Min far har gjort mig en stor ära och ävensom jag inser uppdragets och saklighetens gravallvar tycks mig säkerheten tyngande. Å om jag blott kunde skriva när jag hville. Detta brev utsmugglat med tillitsam sällskapsfröken men jag må hitta säker väg. Måkanske kunde vi sända klädningar fram och åter för modifichangrande? Din första idé med brevet var klurigfik!

Jag tror du hade varot stolt om du glotat den ära och trohet som gjorts vid mig men jag skulle gärna ha ditt råd. Det tros mig far ha tagit sig ut på djupaste zonvatten och jag undrar mig om de som säger sig vara hanses trogne fränder är så eller lurar med rackans list. Månne detta slutar väl. Men jag tvehågsnar. Och kan inte annat än beklagliga barnen som fastnat i detta deras fädrer sått. Nå, gnatgnälla båtjar fögligt. Jag har fått min roll och kan den hjelpa till det bästa så skall den.

Jag önskar jag kunde språkja frisinnligt med dej min Kapitän om detta men jag törres icke. Jag skriver då jag kunnas.

Din kjerliga,
Amalia

Henke

Mon 07 Sep 2015, 22:13

Har för mig att du tidigare nämnt något om att Amelia skulle bli hovdam hos kejsaren i Hindenburg under HMÄ. Vi får väl se om det fortfarande stämmer :)

Patrik
Topic Author

Räden mot Psipos arkiv.

Wed 09 Sep 2015, 13:57

(Dags för action! Jag låter Vita Kårens robotknektar använda skadereglerna för robotar. Det gör dem helt vedervärdiga, annars hade de inte varit så farliga att tas med. )

Bästingarna har förberett sig väl. Bland annat har de specialbyggt en skuta för räden som de så diskret som möjligt forslar upp till Malsjön. Spaning mot den utpekade ön visar en delvis skogbeklädd ö, några kilometer tvärsöver med en fiskeby omgiven av täppor i norr och ett mindre gods i söder. Ön verkar patrulleras men det är inte så svårt att undvika patrullerna och man lägger till i en liten vik gömd bakom djupa vassbälten. Rädens snilleblixt är att förklä sig till en grupp från Vita Kåren där en kroppskontrollerande Sigrid framstår som hjältegeneral Kloo själv! Förklädnaden lyckas oväntat bra och man släpps igenom tungt beväpnade robotposteringar fram till godset där de lokala officerarna är eld och lågor över sin generals oannonserade inspektion. De vaktande förbanden ur Vita Kåren ställs upp på snörräta led inför generalens inspektion men en grupp av soldaterna verkar minst sagt underliga. Sigrid kan inte sätta fingret på varför men det är uppenbart att det rör sig om en högt ansedd och topptränad enhet.

Generalens begäran att också få se arkivet är däremot mer komplicerad. För detta anser sig Juliard Wreede som för befäl på platsen behöva högkvarterets tillstånd. Han ursäktar sig rundligt och ber Generalen vänta i salongen medan han så snabbt som möjligt kontaktar sina överordnade via en fornmackapär. Bästingarna inser att bluffen är på upphällningen och lyckas slå ut officerarna och ett par vakter innan larmet går. Bataljen blir fruktansvärd och lämnar godset i brinnande ruiner när Sigrids farhågor visar sig sanna. De underliga Kåristerna visar sig vara en onaturlig sammansmältning av kött och maskineri som Bästingarna snubblat över några gånger tidigare. Detta gör dem till fruktansvärda soldater men mot Zepps forngranater går de bet.

Sigrid har också under tiden lyckats ta kontroll över några väktarrobotar, ett välkommet tillskott till samlingen, skyttesluskarna stred dock till sista bot.

Man spränger sig in i det stora, fönsterlösa arkivet och lyckas med knapp nöd stoppa en arkivarie-robot från att spränga den stora svartkrutsmina arkivet är byggt över. Men roboten har hunnit bränna några av de känsligaste filerna inser Viktor besviket. Nåväl, man kommer ändå därifrån tungt lastade med arkivmappar och en halvskrotad arkivbot, något matnyttigt kanske den vet. Resterna av arkivet spränger man.
På väg tillbaka ser man en kanonbåt komma stävande från Wreedesås men den långskäggade jättemal Viktor lyckas hågvränga avleder effektivt förföljarna och Bästingarna kommer undan.

PG:s beskrivning av Järnringens blodiga terrordåd mot ett av ätten Wreedes gods läses med skräck och ilska i varje hem i Samfundet i veckor framöver. I ett uttalande lovar Kejsar Thorulf att allvarligt överväga hågvrängarproblemet igen.

Patrik
Topic Author

PolisGazetten 24 Semester 99 PT, Pirit

Thu 10 Sep 2015, 22:52

(PG rapporterar såklart. Maskäggas kan man lita på. Alla fakta är kanske inte på plats men viljan är god.)

PolisGazetten 24 Semester 99 PT, Pirit

Vidrigt vansinnesdåd! Hågvrängares horrifika hämnd!
Idyll förbytt i mordisk monsterdröm! Häromdagen överföll terrorgrupper ur mördarsekten Järnringen ett litet jaktslott tillhörande familjen Wreede i Wreedesås närhet. Juliard Wreede, familj, livvakter och tjänstefolk massakrerade, rubbitlik mordlystnad! Det var som om Hydrans horder återkommit! hävdar chockerad förståsigpåare. Lokala gumsebönder skyndar till hjälpsättning men försent. Bara lågor och blod återstår! Järnringens bestialiska verk omisskänligt.

Juliard Wreede aktad. Stursk medlem av famljen Wreede, av den gamla stammen. Frispråkig och tvärsäker i både mutantfrågan och om hågvrängarhotet. Gav honom både vän och fiendur. Mest det andra, och nu blev Järnringen hans och familjens död. PG tar av sig hatten och slokar över vidrigt öde.

Överbefälhavare Aston Schiöld, kejsar Thorulfs ställföredrivare, dröjer inte. ”Järnringen och deras medlöparskor som tro sådant gå nix-bestraffot belurat sig storligen. Vår hämnd blir snabb och den blir gruvlig! Kejsaren grunnar stundom på vad göra med detta hågvrängarhot.” Hjältegeneralen darrar på stämman, så hjälte och general han är. Vem gör inte det, när sånt nidingsdåd glotas?

Läs PGs Hindenburgsdirektör K-G Hlungas reaktion på sidan 2. Vad gör Kejsaren åt hågvrängarhotet?
Maskäggas Hyfverlapp

Greger Krööger ny Handelskommisarie.
Kejsar Torulfs talesman omtalade idag att Kejsaren utsett Greger Krööger till handelskommisarie. ”Vi saknar bitterliga vår kumpan och förtrogne Valfrid Krööger. Nu vinglar Samfundets köpenskap och bestyr utan ledningshand. Så kan inte vidregå.” Högvälborne Herr Handelskommisarie Valfrid Krööger, respektuterad och älskeligad. Bortkommen under expedition norröver. Ej nyfunnen. Stora skor för Högvälborne Greger Krööger, yngre och undanglömd bror till Valfrid Krööger, att fylla. Kröögrarna alltid med god hand i Samfundets handel och syltekrukor. Gamle vänner och kompanjoner till Skarprättarne. Nu Herr Gregers tur. Greger Krööger också väl konnekterad och umgängesrik, säger pålitlig skvallrare, vän med såväl Schöldar som Wreedar. Gott för Samfundet tror PG.
Hatten av för förre och nye Handelskommisarien!
Maskäggas Hyfverlapp

Torkan fortsätter.
Ännu en vecka när svetten dryper av båd männska och mutant. Er reporter pustar i värmen och tar sig något svalkande. På torget dividerar madammerna om när det regnade senast. ”Det må varat andra veckan i Max. Inte en droppe sedan, det tar jag gift på! ” säger skrumpen åldring. ”Lika tvärtorrt som dammåret 67, då slokade också barbern ända ner till marken. Men det minns du inte, vasker. ”
Kommer Samfundet snart få svalka? Varar värmen till hösten?
H. Flanell

Wunderhundarna visar vinnarviljan. Glans i päls och på planen.
Wunderhundarnas målkanonad skickar hem Örebåga Arsenal. Hög svansföring på Wunderhundarna denna sommar. Pokalfavoriter. Räcker det enda fram till Kejsarpokalen? Första gången för doggarna, succelaget från Hundängen. Nu ser det så ut. Tvåan Kopparbergsjägarna inte nöjda. Räkna med vråålmuck både på plan och bredvid. ”Äh, vi kan allt ta dom” gläfser Wunderhundanas målsprutare Egbjert. När dom gör det kan du läsa om det i PG.
Bosse Akunin – Hindenburg

Pirits KlotKlubb går ombord! Parnemann för om masten, bakom klubban!
PKK mer hemma på grönt gräs än blå böljor. Men inte regler utan undantag. Idag seglar PKK med skutan Krusimunda mot Hindenburg! Malsjöbrisen spelar i Artis Parnemans stiliga knävelborre! En ståtlig syn lovar er reporter. Laget spexar för manskapet på fördäck, många bollar går med plask i plurret. Stämningen på topp.

PKK såklart storfavoriter att erövra den Pyriska Askkoppen i årets Gryningsturnering. De senaste tre åren har Koppen huserat hos Karle Bågar och Klubbor, en missräkning. Så kan vi inte ha det, och nu är det äntligen dags att Pirits gossar visar mannamod och klubbesving igen. Lagkapten Parneman hävdar med tillförsikt, ”Den tar vi hem till Pirit, möke mig!” Där ska den vara, tycker PG.

Image

(Möken, jag får inte bilden att funka. Denna ska det va: https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Ha ... a_1859.jpg )

PKK roar sig ombord. Svegfjur Barstett förevisar vinnarklubban.
H. Flanell

Extra! Stoppa pressarna! Extra! 25 Semester 99 PT

Järnringens blodsmördare dränkta!

I ett tillkännameddelande från Guvernör Valfriid Krööger dagsens gav en gnutta glad nytt om hågvrängarattentatet mot familjen Wreede. Järnringens mördarbrigads flyktelsebåt uppsprungen av flottan syderom Wredesåås. Flottans ångkanonslup Lilla Malsjödundret lät kanonerna tala. Blodsmördarnas båt exploderade med brakoch sjönk brinnande i vågorna! Rättvist, ropar PG och gratuliserar flottans raska gossar och töser. Förmökat bra skjutet!

Guvernör Krööger varnar, "Var på er vakt, det kan fortfarande gå vettvillingar lösa!" Huga, säger vi på redaktionen och håller utkik.
-Hasse Flanell

Rättelse.
Ett fel hade sniksmygat sej in i gårdagens tidning. Vår förre handelskommisarie var Herr Högvälborne Herbart Krööger. Ingen annan.

Patrik
Topic Author

Vapensmuggling och vansinnigheter

Sun 13 Sep 2015, 21:28

(Den här expeditionen urartade i lite Cthulhu-skräck bland de osmakliga invånarna i Rosenlund vilket inte riktigt var planerat. Nå, det funkade det med.)

I Pirit har man rotat vidare i Krutows misstänka vapensmuggling. Flora Röjler har gjort klart att hon ser mycket allvarligt på det inträffade men att bevis krävs om man ska kunna agera. Sagt och gjort, man bestämmer sig för att följa en karavan ut på slätterna för att ta smugglarna på bar gärning. Demiens kontakter bland knegare och stuvare har sagt att det då och då dyker upp lårar liknande den som innehöll hagelbrakarna, och att dessa vaktas noggrant och diskret. En kontakt tipsar Demiens om att en ny sändning verkar vara på väg, ännu större den här gången, och man ger sig iväg.

Resan över slätterna är ganska händelselös men Zepps detektivförsök i Muntermåla håller på att sluta illa. Han verkar ha blivit avslöjad av karavanvakter som snabbt och våldsamt velat tysta problemet. Men, man ska inte ge sig in i pistoldueller med Zepp, det borde karavanvakterna ha insett.

Så småningom når karavanen sitt mål. En liten gumseby på slätterna omgiven av en stor och skrämmande häck med köttrosor, alla rosenbuskar dessutom av spöklikt mänsklig gestalt. Detta måste vara det mycket illa beryktade Rosenlund inser våra vänner. Man bevakar byn och blir rejält förvånad när inte bara en men tre grupper av misstänkta köpare dyker upp. En skock rubbitar, ett kompani ulvrikiska knallertkavallerister och en grupp gotlänningar ridandes på fyrbenta, luvprydda mutanter.

Mer spioneri inne i byn avslöjar att Antonpov Krutow, en av Piter Krutows söner har utlyst en vapenauktion. Alla presumtiva köpare är mycket missnöjda med detta och vill ha godset själva, men Krutow är obeveklig. Rubbitar svär hämnd om detta går dem emot.

Man ser också att Rosenlundarna är av sällsynt osmaklig gestalt, fjälliga, slemmiga, fiskglosögda, haltande och hoppande. De verkar också bedriva en osund och extatisk kult runt några vidriga gudabilder av underlig grön sten. Det som hände när Sigrid inte kunde låta bli att stjäla en av dessa gudabilder har Bästingarna aldrig lyckats riktigt förklara eller förstå. Kanske inbillade de sig bara.

Auktionen går av stapeln och så småningom avgår Ulvrikingarna med segern. På väg tillbaka norrut infångar man unge herr Krutow och auktionskassan, den senare innehållande både uppenbara skatter och en del underligheter. Bland annat två ”kroppar” inlindande i slemmiga bandage som man inte riktigt vet om de kan vara robotar, liler eller någon ny och udda mutantsort.

Hemma i Pirit pratar man med Piter Krutow som går med på nya villkor, vapenhandeln kan fortgå men varorna stannar i Pirit och stärker stadens försvar, Krutow ska utöver detta generöst bidra till att förbättra stadens försvar och befästningar samt använda sina kontakter över Samfundet för att hjälpa Zepp med informationsinhämtning, också detta med Pirits bästa för ögonen. I utbyte mot detta kommer man att hänföra unge herr Krutows handlingar till egna initiativ utförda i ungdomligt oförstånd, och inte se dem som förräderi mot Samfund och Kejsare.

Piter Krutow som sen tidigare är välvilligt inställd till Bästingarna går med på kraven och hans son släpps utan annan påföljd än en sträng tillsägelse att inte göra om det där.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18