• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Short Fey

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Wed 22 Feb 2023, 16:12

I min uplevelse som spel ledrare när det gäller hal som en ål, det som hindrare dig från att ta den är du måste vara tränad i ducka för att nå 12 som är kravet, samt du måste då ha minst 13 i smidighet, vilket är visserligen inte svårt att uppfylla men beroende på vad för karaktär du vill skapa och vilken metod du använder kan det vara lättare sagt än gjort.

Alla attribut har för och nackdelar, och eftersom hur du placerar dina värden är pernament och generellt går inte att öka måste man prioritera vilka attribut du anser viktigare, särskilt om du inte har många höga värden.

Är du någon som prioritserar opptimisering och överlevnad, ja då kan du ta den.

Men som jag har också uplevt i mina spel grupper, många tycker inte den är särskilt intresant jämnfört med andra förmågor. Av hittilst bara 2 av 8 spelare (dessa spelar inte samtidigt) tagit hal som en ål, varva en av dem tog den som deras andra förmåga. Majoritet håller med den är stark, men de flesta tycker de andra är roligare.

Bara för en förmåga är stark innebär det inte att alla kommer ta den.
Beware the fey!

HerrBlixt

Wed 22 Feb 2023, 16:59

”Bara för en förmåga är stark innebär det inte att alla kommer ta den.”

Det stämmer.

”Är du någon som prioritserar opptimisering och överlevnad, ja då kan du ta den.”

Tittar man på feedback från andra forum så dör RP relativt lätt och flera rekommenderar att ha två eller flera karaktärer redo som backup innan spelstart.

’Hal som en ål’ gör att icke-krigar-yrken (& krigaryrken) har relativt god chans att överleva strid både mot monster och icke-monster.

Saknar man den förmågan (eller kanske defensiv) blir det tuffare.

Pelhle

Thu 23 Feb 2023, 08:24

Ekonomin kring karaktärers skapande, handlingar i strid och divergens kring ’överlevnadschans’ beroende på vissa val är i högsta grad feedback.
Helt klart feedback. Beklagar, jag råkade kommentera i helt fel tråd! 🫣

Med hjälteförmågor blir det helt klart ett min-maxande i en vissa grupper. Hur det min-maxas är beroende på spelstil. Går du in för att minska risken att dö i strid blir resan väldigt lång att kunna pyssla med magi osv.

Exempelvis vår grupp är mer intresserade av resor i vildmark, gåtor och intriger med SLP:s än monsterstrider. Och spelarna är mer intresserade av trovärdiga RP:s än optimering.

Jag saknar yrkesförmågorna en hel del från snabbstarten. Kanske vore tvingande istället för rekommenderade hjälteförmågor (”välj en av dessa tre”) en bra mellanväg. Lätt att husregla som sagt men borde nästan vara grön ruta/frivillig regel i boken.

Traditionellt sett (Äventyrsspel 1982-fram till och möjligen inkluderat Expert, sen minns jag ej) var ju yrkena mest ett ramverk med bättre startvärden i vissa färdigheter. DoD-23 är lite lösare och gamla ramverket har blivit rekommendationer; vissa tycker det är sämre/tråkigare, andra bättre/roligare.

HerrBlixt

Thu 23 Feb 2023, 20:25

Jag tror de flesta äventyr oavsett spelstil innehåller strid vid minst ett tillfälle.

Hjälteförmågor som uppmuntrar parad med närstridsvapen eller/och någon som uppmuntrar användande av sköld som ger något sort skydd mot monster skulle kunna ge annorlunda balans om RP spelar krigaryrke (sjöfarare/krigare/riddare/jägare).

Jag tycker mekanismen bakom hal som en ål är intressant och att låta hjälteförmågor kosta psy/vp är bra!

En idé är att låta alla ha en variant av hal som en ål från start men som kostar 6vp. Tar man hjälteförmågan kostar den bara 3 vp.

Då blir andra hjälteförmågor mer intressanta från start eftersom alla har alternativet att kunna försöka undvika flertalet attacker per runda (så länge vp räcker) men till ett högre pris.
Last edited by HerrBlixt on Sat 25 Feb 2023, 10:26, edited 2 times in total.

Gaddeborg

Thu 23 Feb 2023, 20:45

Är inte Hal som en ål lite passande nerfad (bra balanserad) iom att du max kan ha härdläder om du inte ska ha nackdel på undvikat? Riddare med skydd 8 står sig bra mot rätt många av monstren i boken, och såklart mot slper.

HerrBlixt

Thu 23 Feb 2023, 22:12

Nja, har RP hal som en ål med FV 15 undvika och möter ett monster som under striden utför fem attacker (som alla kan duckas) så är det mest sannolika scenariot (ca 40% att det inträffar) att en attack träffar ( undvika misslyckas en gång).

Med nitläder och tunnhjälm ((skydd 4)) vs en riddare med skydd 8 (som inte har undvika/ hal som en ål - träffas av varje attack) så skulle monstrets snittskada behöva vara över 4 och lägre än 9 för att man skall tjäna på att ha tung rustning. Nu är iofs (som du påpekade) monsterattacker utformade att ge relativt låg skada (om någon alls) för flera av monstren men flera av deras attacker har ju andra effekter såsom gift vilket inte får någon effekt om attacken misslyckas.

Sen har ju långt ifrån alla RP (krigaryrken inkluderade) som hamnar i strid plåtrustning och hjälm.

Gaddeborg

Wed 01 Mar 2023, 13:41

Det här med tre valbara hjälteförmågor när man skapar rollpersonen - det tar ju massa tid för spelarna att läsa igenom dessa tre förmågor, och alla spelare skall läsa om sina val också.

Jag uppskattade Beta 1-versionen där detta inte var ett problem. Kan man inte ha en hjälteförmåga per yrke eller något, och så får såklart de spelare som vill välja vilken som helst ändå?

Låby

Thu 02 Mar 2023, 10:29

SLÄKTE

Som många andra saknar jag något som särskiljer de olika släktena mer ifrån varandra. Förstår att man kanske inte vill ge plus eller minus i olika grundegenskaper, och jag uppskattar att man t.ex. kan ha en väldigt osmidig alv eller en superstark anka, blir roligare rollspelsmöjligheter.

Men, förslag på något som ger en enkel, men ändå tydlig särskild bonus till varje släkte:

Precis som ankor har den extra förmågan "Simfötter" som ger fördel på alla slag mot färdigheten Simma, så kan även de andra släktena ha en färdighet där de automatiskt har fördel, för att visa på deras naturliga fallenhet för just denna färdighet.

HALVLING
Lätt på foten: Som halvling får du alltid fördel på alla slag mot Smyga.

DVÄRG
Hammarens folk: Som dvärg får du alltid fördel på alla slag mot Hantverk.

ALV
Alvisk visdom: Som alv får du alltid fördel på alla slag mot Myter & Legender.

VARGFOLK
Jaktinstinkt: Som vargfolk får du alltid fördel på alla slag mot Jakt & Fiske.

Ankor har kvar sin förmåga Simfötter.

Människor får välja fritt en färdighet som de får fördel på. Kanske kostar det dock 1 VP, eller liknande, för att inte göra människornas förmåga för bra i jämförelse med de andra släktenas.

HerrBlixt

Fri 03 Mar 2023, 19:41

Valde denna tråd men kunde varit vilken som:

Kommer det komma en beta 4 eller går vi mot official release?

zunmag

Tue 07 Mar 2023, 14:47

Sprang på ordet Vargher, gammalt ord för varulv på forntyska/engelska, tyckte det var ett bättre namn för släktet vargfolk.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7