• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Gaddeborg

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Mon 20 Feb 2023, 13:50

I tabellen för grundchans på sid 25.
Tabellen går endast till 18 men jag har 20 st färdigheter exklusive vapenfärdigheterna. Skall det vara grundchans 7 på de 2 sista med?

Men på tabellen på sid 25 exkl framsida mm, så är det endast grundchans för färdighet 1-18, det saknas alltså grundchans för "vildmarksvana", "övertala" och alla vapenfärdigheterna.
Tabellen du syftar på visar inte i vilken ordning färdigheterna ger högre och högre grundchans, utan vilket värde grjndegenskapen som ger vilken grundchans. T.ex vapenfärdigheterna går på STY eller SMI. Har du då styrka 13 och smidighet 8 så kollar du på tabellen så ser du: grundchans 6 för de som går på STY och grundchans 4 för de som går på SMI.

Om du har valt t.ex svärd som en av dina tränade färdigheter dubblar du din GC 6 till FV 12, annars börjar du spelet med FV 6.

NinjaHippie

Mon 20 Feb 2023, 14:30

s.24 listar de sex grundegenskaperna och Kapitel 3 (s.30) beskriver de 30 färdigheterna i spelet. Man har grundchans i alla de 30 färdigheterna baserat på den grundegenskap de är baserad på enligt tabell på s.25. Så alla nya karaktärer har 3-7 som baschans i alla färdigheter. De färdigheter som man är tränad har en ny karaktär dubbel baschans (6-14).

Om du har fler regelfrågor om spelet så starta en ny tråd.
På sid 30 har jag endast en bild i min pdf, alt
sid 30 om man räknar bort framsida etc så är ett stycke om belastning. Men på tabellen på sid 25 exkl framsida mm, så är det endast grundchans för färdighet 1-18, det saknas alltså grundchans för "vildmarksvana", "övertala" och alla vapenfärdigheterna. Eller har jag missat var dessa nämns?
Vapenfärdigheten kan ju inte vara min sty eller smi rakt av, om jag har tränad färdighet så har jag ju 30 i chans på en T20 med sty 15.
Har du laddat ned den senaste regelboken från drivethru (heter DoD_Regelbok_BETA_v3_230204)?

Jag vet inte vad du menar med färdighet 1-18. Det finns 30 färdigheter i spelet (BETA v3) och dessa är beskrivna i kapitel 3 som startar på sidan 30. På sidan 25 (BETA v3) så finns det ett stycke som heter just färdigheter (ovanför så står det om sekundära egenskaper) och där kan man se vilken baschans man får i alla färdigheter.

Men kort:
Alla färdigheter är kopplade till en grundegenskap. Detta står på rollformuläret som är sist i boken men det står också i kapitel 3. T.ex. den översta färdigheten på rollformuläret är Bestiologi och den är baserad på Intelligens (INT). På sidan 25 så kan man så att om man har INT på 9-12 så har man baschans 5 i INT-baserade färdigheter, så man har alltså Bestiologi 5.
Tack. Jag hade missuppfattat allt. Jag trodde att egenskap 1-5 fick grundchans 3, 6-8 fick 4 etc etc. Nu fattar jag äntligen.

Gaddeborg

Tue 21 Feb 2023, 09:00

Efter mer speltestande med beta v3 så tycker jag det flyter på bra!

Det var ännu roligare i beta v1 där alla yrken hade en fixerad hjälteförmåga, och man sen fick välja en ytterligare valfri hjälteförmåga inför spelmöte 2. Nu valde alla någon praktisk lite tråkig hjälteförmåga som Defensiv, och de roliga Beskyddare och Stridsvana kom inte i spel. Dessutom var det kul att få två hjälteförmågor ganska snabbt i beta1! Och det är en väldig trigger att fortsätta spela under spelmöte 2 om man fått en ny förmåga.

HerrBlixt

Tue 21 Feb 2023, 13:25

Tycker även att snabbstarten var kul då där fanns ett starkt beroende mellan karaktärernas diversifierade färdigheter/förmågor och gruppens överlevnad.

Riddaren tog stryk / gick först - vargen sökte skydd bakom honom och kunde attackera lika väl pga långspjut. Blev brädspelstaktik - osv.

Sköld var det enda medel med vilket man kunde undvika skada från avståndsattacker utan nackdel.

Duckade RP så hamnade man liggandes.

Om jag inte missat något så förefaller det som om att alla karaktärer som riskerar hamna i strid (alla utom magiker) antingen tar defensiv eller hal som en ål från start.
Last edited by HerrBlixt on Tue 21 Feb 2023, 13:45, edited 1 time in total.

Fenhorn
Moderator

Tue 21 Feb 2023, 13:38

Tycker även att snabbstarten var kul då där fanns ett starkt beroende mellan karaktärernas diversifierade färdigheter/förmågor och gruppens överlevnad.

Riddaren tog stryk / gick först - vargen sökte skydd bakom honom och kunde attackera lika väl pga långspjut. Blev brädspelstaktik - osv.

Sköld var det enda medel med vilket man kunde undvika skada från avståndsattacker utan nackdel.

Om jag inte missat något så förefaller det som om att alla karaktärer som riskerar hamna i strid (alla) antingen tar defensiv eller hal som en ål från start.
Nu finns det ju bra mycket bättre hjälteförmågor än de två, men vid en första anblick så kanske de två lockar mer. En enkel lösning är ju då att när man gör en karaktär så måste spelaren välja en av de s.k. lämpliga hjälteförmågorna.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

HerrBlixt

Tue 21 Feb 2023, 13:49

Om jag inte missat något så förefaller det som om att alla karaktärer som riskerar hamna i strid (alla) antingen tar defensiv eller hal som en ål från start.
Nu finns det ju bra mycket bättre hjälteförmågor än de två, men vid en första anblick så kanske de två lockar mer. En enkel lösning är ju då att när man gör en karaktär så måste spelaren välja en av de s.k. lämpliga hjälteförmågorna.
Bra! Nu får jag äntligen bekräftat att jag missat något!!

Vad är bättre än hög undvika + hal som en ål i strid mot monster eller flertalet avstånds/närstrids-motståndare samtidigt för att undvika skada?

Pelhle

Wed 22 Feb 2023, 11:19

Bra! Nu får jag äntligen bekräftat att jag missat något!!

Vad är bättre än hög undvika + hal som en ål i strid mot monster eller flertalet avstånds/närstrids-motståndare samtidigt för att undvika skada?
Detta är väl mer diskussion än feedback på beta 3?

HerrBlixt

Wed 22 Feb 2023, 14:11

Ekonomin kring karaktärers skapande, handlingar i strid och divergens kring ’överlevnadschans’ beroende på vissa val är i högsta grad feedback.

Innebär nuvarande regler att en viss förmåga / hjälteförmåga medför mycket stora fördelar jämfört med andra så vore det fel att inte lyfta detta.

Fenhorn skrev:
”Nu finns det ju bra mycket bättre hjälteförmågor än de två” (’hal som en ål’, ’defensiv’)

Min fråga gällde om den potentiella obalans jag påpekade egentligen inte existerar pga att jag missförstått något alt. huruvida det finns en annan förmåga eller regler som balanserar?
Last edited by HerrBlixt on Wed 22 Feb 2023, 14:58, edited 1 time in total.

Fenhorn
Moderator

Wed 22 Feb 2023, 14:42

Ekonomin kring karaktärers skapande, handlingar i strid och divergens kring ’överlevnadschans’ beroende på vissa val är i högsta grad feedback.

Innebär nuvarande regler att en viss förmåga / hjälteförmåga innebär mycket stora fördelar jämfört med andra så vore det fel att inte lyfta detta.

Fenhorn skrev:
”Nu finns det ju bra mycket bättre hjälteförmågor än de två” (’hal som en ål’, ’defensiv’)

Min fråga gällde om den obalans jag påpekade egentligen inte existerar pga att jag missförstått något alt. huruvida det finns en annan förmåga eller regler som balanserar?
En obalans, enligt dig. Allt beror på spelare, spelledare och gruppens spelstil i allmänhet. Om du frågar en grupp personer så kan du få ett svar på vad som är bra och dåligt, om du frågar en annan grupp så får du ett annat svar. Jag ger inget svar på grund utav att 1) du har redan bestämt dig för vad som är bra och dåligt 2) mitt svar skulle ändå bara vara baserat på hur mina spelare och jag själv tänker och det skulle bara leda till en debatt gällande åsikter, åsikter där ingen har rätt eller fel. En sådan debatt kan man ha i en egen tråd om man skulle vilja det.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

HerrBlixt

Wed 22 Feb 2023, 15:04

Först och främst undrade jag om jag missuppfattat något i reglerna.

Min följdfråga är baserad på objektiva statistiklagar/tärningsslagsutfall - inte subjektiva val och spelstil. :)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7