User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 08 Nov 2012, 13:38

Magnifikt!

Lysande, nu har vi ju en redig bas att stå på, och mycket arbete sparat.

Henkes ändringar låter bra. Frågan är om man ska ha ett appendix i slutet där de ändrade SLP:ernas ursprungliga raser framgår, och speldata för dessa raser i det nya regelverket? Det har ju efterlysts sådana speldata tidigare.

En relaterad fråga: Ska vi behålla den ursprungliga speldatan till DoD, parallellt med speldata till det nya systemet? Jag röstar nog för det (i alla fall om vi inte hamnar i rättighetstrubbel, men så länge man inte nämner DoD så är väl BRP-stats knappast skyddade?)

Ett förslag är också att Henke basar över att sätta speldatan för det nya Svavelvinterspelet. Han är mycket väl insatt i regelverket. Om han vill själv förstås. :) Jag har lite material från min egen konfluxkampanj man kanske kan utgå från.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 07:14

Henkes ändringar låter bra. Frågan är om man ska ha ett appendix i slutet där de ändrade SLP:ernas ursprungliga raser framgår, och speldata för dessa raser i det nya regelverket? Det har ju efterlysts sådana speldata tidigare.

En relaterad fråga: Ska vi behålla den ursprungliga speldatan till DoD, parallellt med speldata till det nya systemet? Jag röstar nog för det (i alla fall om vi inte hamnar i rättighetstrubbel, men så länge man inte nämner DoD så är väl BRP-stats knappast skyddade?)

Ett förslag är också att Henke basar över att sätta speldatan för det nya Svavelvinterspelet. Han är mycket väl insatt i regelverket. Om han vill själv förstås. :) Jag har lite material från min egen konfluxkampanj man kanske kan utgå från.
Personligen så tycker jag egentligen att man kan skippa de ursprungliga raserna och all gammal speldata. Meningen med projektet tycker jag är att förnya det så det passar in i den aktuella (romanens) Trakorien. Kan iofs se att alla Ereb Altor-fans blir glada om man lägger in data för orcher, ankor, svartnissar m.fl. men att lägga den informationen i en ganska officiell upplaga av Svavelvinter känns lite konstigt. Nåja, jag skriker mig inte hes ifall någon vill göra detta... :-)

Jag ger gärna förslag på speldata. Om jag inte minns fel så har jag redan en del sådan data nedklottrad från de egna speltesterna.

Några snabba referenser som jag hittade i romanen är "att spela med krysslås" och "två-på-tre-hopp" till reglerna samt demens egna "yndariskt nidstick" och "hugga rumpa". Nämner även "stora klappdraget"

För att citera ur stycket där Arn möter Blatifagus vid hans smickelbräde i Kvicksilvergruvan.
"...svartbrända kadaver, klippblock, rester av en fiskebåt och annat bråte tjänade som spelpjäser"

Pjäserna är som jag förstår det ganska abstrakta. Kanske räcker det att man nämner vad han använder som pjäser? Skulle även hänvisa till Risings post med förslag om hur smickelbräde spelas och där varje spelare själv väljer vad dennes pjäser representerar.
(http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=35)

För ytterligare tips om spelpjäsernas benämning så vore det ju väldigt trevligt om Brior själv ville komma med lite tips.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 07:17

Ronald Moggers fjädrar kanske han helt enkelt fäster i sin huvudbonad (hur den nu kan tänkas se ut). En lite tråkig men enkel lösning. Någon annan som har förslag?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 07:21

Abenazer: Har du förresten tillgång till övriga delar i kampanjen? Tänker för möjligheten till inscanning. Jag är förövrigt helt imponerad av ditt arbete! :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 08:36

Abenazer: Har du förresten tillgång till övriga delar i kampanjen?
Jadå, har inte hunnit lika långt med de andra delarna bara.
Och alla delarna finns som PDF sedan gammalt som Brior skrev, så det är bara att frigöra själva texten. :)

Nu står det smickelbräde i stället för schack, även om pjäsernas namn är kvar som sagt, och vandöda i stället för odöda när det handlar om kung Ottars folk (men shaguliternas odöda och EDD-reglernas odöda är fortfarande odöda; inväntar vidare diskussioner där). Tvättat bort fler fel också (inklusive gamla tryckfel).
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 09:38

För ytterligare tips om spelpjäsernas benämning så vore det ju väldigt trevligt om Brior själv ville komma med lite tips.
I romanen Svavelvinter sid 287 säger Trodax apropå spel med draken: "Jag har valt den sobiska regelstegen som ger fler byggnader än varelser på brädet för att inte väcka hans inneboende blodtörst i onödan."

Det tyder på att spelpjäserna kan variera och förmodligen väljas olika från parti till parti, kanske med vissa arketyper som bas.
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 09:46

Ronald Moggers fjädrar kanske han helt enkelt fäster i sin huvudbonad (hur den nu kan tänkas se ut). En lite tråkig men enkel lösning. Någon annan som har förslag?
Ronald kunde bära någon uppseendeväckande kilt med fjädrar på. Jag tror överhuvud taget att man inte ska vara rädd för kreativa tilltag så länge det passar med helheten. Udda detaljer är ju lite av Trakoriens signum.

Vad gäller att automatiskt byta ut det gamla mot något nytt så tror jag att man måste läsa texten och korrigera från fall till fall. Ankor blir ju träskmän generellt men alver och dvärgar får nog bytas ut lite känsligare - de kan ju exempelvis vara olika lokala folkstammar eller sekter beroende på omständigheterna, eller bara en grupp yrkesmän. Om projektgruppen tvekar över något så får ni gärna höra av er. Jag är säker på att allt går att lösa - sådana här situationer dyker ständigt upp när jag skriver och det första draget är att fundera på om detta nya kan knytas till något befintligt, gärna med en fräsch vinkling.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 10:48

Låter bra!
Personligen så tycker jag egentligen att man kan skippa de ursprungliga raserna och all gammal speldata. Meningen med projektet tycker jag är att förnya det så det passar in i den aktuella (romanens) Trakorien. Kan iofs se att alla Ereb Altor-fans blir glada om man lägger in data för orcher, ankor, svartnissar m.fl. men att lägga den informationen i en ganska officiell upplaga av Svavelvinter känns lite konstigt. Nåja, jag skriker mig inte hes ifall någon vill göra detta... :-)
Personligen håller jag med dig till 100 procent, men jag vet att det finns andra där ute som tycker annorlunda. En variant kunde vara att lägga även all gammal speldata i ett appendix - eller till och med en separat PDF. Men ingen big deal. Huvudlinjen är absolut att uppdatera setting och regler, tycker jag.

En relaterad fråga är sånt där som ligger i gränslandet mellan regler och allmän info. Tex skatter (den typen man hittar) och priser. Sånt funkar ju rätt annorlunda i Svavelvinter kontra DoD. Nåt att fundera på.
Fria Ligan
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 13:18

Jag föreslår att Gwellmyn och Bydlo får bli bergmän – det behöver inte uttalas om det rör sig om en separat ras i stil med träskmän eller bara en yrkesgrupp som Bergslagens bergmän.

Bara som kontrast tycker jag gott att de kunde beskrivas som ovanligt storväxta.

Apropå ankorna Mogger står det nu att träskmän uppfostras av föräldrarnas syskon, så Ronald bor hos farbror Gizmo. Och Ronald dricker lemonad. Ska sådana mer uppenbara kopplingar till Kalle Anka & Co också tvättas bort tycker ni?

Ge förslag till namn på pjäser i smickelbräde! Jag tycker att det bör finnas både kategorier av pjäser (som schackbönder) och unika pjäser. Som "arriärgardet" och "Gumpen".

Jag håller förresten med en föregående talare om att Råbald Niding är ett bra namn på en jätte. Jag tycker att det ska få vara kvar, men att det kan nämnas att han är bror (systerson?) till Styrwåld. En poäng med det är att Råbald kan få råka falla utför ett stup eller så i spelet utan att det motsäger händelserna i romanen Svavelvinter.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Fri 09 Nov 2012, 14:42

Jag föreslår att Gwellmyn och Bydlo får bli bergmän – det behöver inte uttalas om det rör sig om en separat ras i stil med träskmän eller bara en yrkesgrupp som Bergslagens bergmän.

Bara som kontrast tycker jag gott att de kunde beskrivas som ovanligt storväxta.

Apropå ankorna Mogger står det nu att träskmän uppfostras av föräldrarnas syskon, så Ronald bor hos farbror Gizmo. Och Ronald dricker lemonad. Ska sådana mer uppenbara kopplingar till Kalle Anka & Co också tvättas bort tycker ni?

Ge förslag till namn på pjäser i smickelbräde! Jag tycker att det bör finnas både kategorier av pjäser (som schackbönder) och unika pjäser. Som "arriärgardet" och "Gumpen".

Jag håller förresten med en föregående talare om att Råbald Niding är ett bra namn på en jätte. Jag tycker att det ska få vara kvar, men att det kan nämnas att han är bror (systerson?) till Styrwåld. En poäng med det är att Råbald kan få råka falla utför ett stup eller så i spelet utan att det motsäger händelserna i romanen Svavelvinter.
Håller med om det mesta här. Gizmo skulle jag gärna byta ut eftersom namnet helt enkelt inte känns riktigt trakoriskt enligt mig. Kanske det räcker med annan stavning? Gismo eller Ghismo ?

För min del kastar jag gärna bort lemonaden men jag kan tycka det är ok att Ronald jobbar hos sina farbröder (men kanske är onödigt att alla träskmän gör det enligt tradition?). Ronald kanske också skulle få en mer trakorisk namnprägel? Rinaldo ?

Sen tillbaka till den fråga som har hållit mig sysselsatt sedan jag läste romanen första gången - vilken ras tillhör Abrelax ? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests