Short Fey

Re: Beta v3 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Sun 12 Feb 2023, 17:21

En karaktär med yrket Magiker börjar med betydligt mer än vad de andra yrkena gör. Magikern får vad som motsvarar 2 hjälteförmågor då de börjar tränade i en magiskola plus allmän magi (alltså dubbla värdet jämfört med karaktärer som lär sig magi senare). Magikern börjar även med tre besvärjelser och tre trolleritrick, flera av de som finns tillgängliga för en nyskapad magiker motsvarar vad en hjälteförmåga kan göra (i vissa fall bättre och/eller billigare också).

Jag tycker inte att nyskapta magiker behöver vara svagare eller att det ska vara lättare för andra yrken att lära sig magi. Men de andra yrkena skulle behöva börja med något mer.

Ett bra förslag jag har hört är att de skulle kunna börja med 2 hjälteförmågor (en valfri och en från yrkets lämpliga hjälteförmågor, eller två valfria). Det skulle också hjälpa till att göra nyskapta icke magiker mer distinkta från varandra, då de inte har valet av magiskolor, besvärjelser och trolleritrick som hjälp till detta.
Jag kommenterade detta i den engelska sidan, men efter lite spel testande tycker jag att det funkar bra med hur det är nu.
Visst har magiker lite fler "förmågor" än icke magiker men ofta så blir många av besvärjelserna ganska begrensade med när och var man kan använda dem, och visst, vissa av dem är "bättre" än vad hjälte förmågorna är, men hur stort problem detta är beror helt på vad för karaktärer spelarna har, särskilt när de är nyskapta.

Jag leder en grupp genom äventyret i boken, samt har testat demon från kickstartern, och kört en one-shot, och i äventyret har jag en magiker i min grup, och fyra icke-magiker, i de andra spelen har jag haft en magiker och två icke magiker. Och jag har inte uplevt att magickern "löser alla problem" med magi, eller att icke-magikerna känner sig begränsade av att de inte har samma mängd "förmågor" som en magiker. Om inget så var det min magiker i äventyret som tyckte det känndes orättvist att de inte fick välja en hjäte förmåga, men det var inget de blev sur över.

Jag uplever det som att karaktärer känns ofta ganska destinkta ändå eftersom spelare brukar välja olika yrken och där av har orlika förmågor, särskilt när de sitter ner och gör karaktärerna tillsammans.

Sen så har jag uplevet det som att i strid är Magiker lite sårbara. Visst, många besvärljerser är användbara, men många funkar inte på monster, i närstrid ligger de risgit till samt de är betydligt mer beroende på deras VP an icke-magiker, som kan ta mer taktiska beslut hur de använder sina VP.

Jag tror faktiskt att ger man icke magiker två hjälte förmågor kommer magiker kännas klena i jämnförelse.
Även ifall andra karaktärer började med två hjälteförmågor skulle det finnas många tillfällen där en magiker skulle ha den utan tvekan bästa lösningen på problem. En magiker är inte heller fullt så beroende av sina besvärjelser för att göra nytta som de först kan verka, till exempel finns det inget som hindrar en magiker från att vara en bra pilbågsskytt. Så själv tror jag inte att en magiker skulle bli svag jämfört med andra yrken ifall man gav de andra två hjälteförmågor att börja med. Men jag respekterar din åsikt även om vi inte tycker samma sak i den här frågan.
Jag rekommenderar starkt om du kan, speltesta det. Vissa synpunkter jag har haft om reglerna ändrades ganska kraftigt när jag provade spelet.
Beware the fey!

Kartong Karlsson

Sun 12 Feb 2023, 17:47

Jag kommenterade detta i den engelska sidan, men efter lite spel testande tycker jag att det funkar bra med hur det är nu.
Visst har magiker lite fler "förmågor" än icke magiker men ofta så blir många av besvärjelserna ganska begrensade med när och var man kan använda dem, och visst, vissa av dem är "bättre" än vad hjälte förmågorna är, men hur stort problem detta är beror helt på vad för karaktärer spelarna har, särskilt när de är nyskapta.

Jag leder en grupp genom äventyret i boken, samt har testat demon från kickstartern, och kört en one-shot, och i äventyret har jag en magiker i min grup, och fyra icke-magiker, i de andra spelen har jag haft en magiker och två icke magiker. Och jag har inte uplevt att magickern "löser alla problem" med magi, eller att icke-magikerna känner sig begränsade av att de inte har samma mängd "förmågor" som en magiker. Om inget så var det min magiker i äventyret som tyckte det känndes orättvist att de inte fick välja en hjäte förmåga, men det var inget de blev sur över.

Jag uplever det som att karaktärer känns ofta ganska destinkta ändå eftersom spelare brukar välja olika yrken och där av har orlika förmågor, särskilt när de sitter ner och gör karaktärerna tillsammans.

Sen så har jag uplevet det som att i strid är Magiker lite sårbara. Visst, många besvärljerser är användbara, men många funkar inte på monster, i närstrid ligger de risgit till samt de är betydligt mer beroende på deras VP an icke-magiker, som kan ta mer taktiska beslut hur de använder sina VP.

Jag tror faktiskt att ger man icke magiker två hjälte förmågor kommer magiker kännas klena i jämnförelse.
Även ifall andra karaktärer började med två hjälteförmågor skulle det finnas många tillfällen där en magiker skulle ha den utan tvekan bästa lösningen på problem. En magiker är inte heller fullt så beroende av sina besvärjelser för att göra nytta som de först kan verka, till exempel finns det inget som hindrar en magiker från att vara en bra pilbågsskytt. Så själv tror jag inte att en magiker skulle bli svag jämfört med andra yrken ifall man gav de andra två hjälteförmågor att börja med. Men jag respekterar din åsikt även om vi inte tycker samma sak i den här frågan.
Jag rekommenderar starkt om du kan, speltesta det. Vissa synpunkter jag har haft om reglerna ändrades ganska kraftigt när jag provade spelet.
Jo jag har faktiskt speltestat spelet, det hjälper absolut med att få en annan synvinkel på saker. Men låt oss inte diskutera det här.

CarlNyk

Tue 14 Feb 2023, 10:44

En magiker som har bra grundegenskaper blir batman (för tidigt). Speciellt en Mentalist kan snabbt dra åt superhjältehållet. T ex om den på något sätt skulle lyckas starta med 14 i slagsmål, 14 i undvika och 14 i mentalism. Att RP:erna inte får börja spelet med alltför bra grundegenskaper känns som en viktig del av balansen. En tjuv klarar sig långt på bara SMI, medans en Mentalist skulle behöva INT, PSY, STY, SMI.

Dock håller jag med om att "bromsa fall" borde kosta 1 extra VP för varje X antal meter. Säg 4. 0 - 3,9 = 1VP, 4 - 7,9 2 VP, osv. Eller kanske ännu enklare: tricket reducerar fallhöjden med 4 meter per 1VP. Exempel: efter en felbedömning behöver mentalisten Rensvind undkomma en tio arga orcher i en fästning och hoppar ut genom ett fönster 20m över marken. Han har bara 4 VP och 4 KP kvar. Han offrar då sina sista 4VP för att reducera höjden till 4m. Sen lyckas han precis klara sitt Hoppa & klättra och tar 1T6 i skada. Händelsevis skulle 4VP från kattfot göra lika stor nytta: 10T6 -> (lyckad reducering) -> 5T6 -> (-4T6 från VP) = 1T6.

Att en nybakad magiker utan oro kan hoppa 200 meter ned för 1VP känns ... inte så bra.

Gaddeborg

Fri 17 Feb 2023, 10:18

Tjuven har slunga i ett av sina utrustningspaket, men har inte den färdigheten.

Fenhorn
Moderator

Fri 17 Feb 2023, 10:55

Tjuven har slunga i ett av sina utrustningspaket, men har inte den färdigheten.
Det kanske är tänkt att hen, om hen vill, kan använda någon utav hens s.k. övriga tränade färdigheter.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Brandelot

Fri 17 Feb 2023, 11:59

BAKGRUNDSFÄRDIGHET FÖR SLÄKTE

Även om varje släkte har en specifik förmåga, så saknar jag en bakgrunds färdighet som i de gamla versionerna. Jag har tänkt ut följande tillägg. Varje släkte, inte människor, har 3 möjliga bakgrunds färdigheter. Välj 1 som passar rollpersonens bakgrund. Detta görs efter man har valt de tränade färdigheterna.

MÄNNISKA: Välj en VALFRI FÄRDIGHET som passar rollpersonens bakgrund. Inga vapenfärdigheter får väljas.
HALVLING: Smyga, Myter & Legender eller Undvika.
DVÄRG: Hantverk, Hammare eller Köpslå.
ALV: Finna dolda ting, Myter & Legender eller Upptäcka fara.
ANKA: Köpslå, Simma eller Sjökunnighet.
VARGFOLK: Bestilogi, Jakt & Fiske eller Vildmarksvana.

Beroende på ålder får man extra FV på färdigheten.
ÅLDER FV
Ung +2
Medelålders +3
Gammal +4

NinjaHippie

Sun 19 Feb 2023, 18:43

I tabellen för grundchans på sid 25.
Tabellen går endast till 18 men jag har 20 st färdigheter exklusive vapenfärdigheterna. Skall det vara grundchans 7 på de 2 sista med?

Också lite förvirrande att det heter färdighet ibland och grundegenskap ibland.

Jag hittar inte vad för grundchans man har i vapenfärdigheterna?

Fenhorn
Moderator

Sun 19 Feb 2023, 19:47

Tabellen går endast till 18 men jag har 20 st färdigheter exklusive vapenfärdigheterna. Skall det vara grundchans 7 på de 2 sista med?

s.24 listar de sex grundegenskaperna och Kapitel 3 (s.30) beskriver de 30 färdigheterna i spelet. Man har grundchans i alla de 30 färdigheterna baserat på den grundegenskap de är baserad på enlight tabell på s.25. Så alla nya karaktärer har 3-7 som baschans i alla färdigheter. De färdigheter som man är tränad har en ny karaktär dubbel baschans (6-14).

NinjaHippie

Mon 20 Feb 2023, 13:15

s.24 listar de sex grundegenskaperna och Kapitel 3 (s.30) beskriver de 30 färdigheterna i spelet. Man har grundchans i alla de 30 färdigheterna baserat på den grundegenskap de är baserad på enlight tabell på s.25. Så alla nya karaktärer har 3-7 som baschans i alla färdigheter. De färdigheter som man är tränad har en ny karaktär dubbel baschans (6-14).
På sid 30 har jag endast en bild i min pdf, alt
sid 30 om man räknar bort framsida etc så är ett stycke om belastning. Men på tabellen på sid 25 exkl framsida mm, så är det endast grundchans för färdighet 1-18, det saknas alltså grundchans för "vildmarksvana", "övertala" och alla vapenfärdigheterna. Eller har jag missat var dessa nämns?
Vapenfärdigheten kan ju inte vara min sty eller smi rakt av, om jag har tränad färdighet så har jag ju 30 i chans på en T20 med sty 15.

Fenhorn
Moderator

Mon 20 Feb 2023, 13:41

s.24 listar de sex grundegenskaperna och Kapitel 3 (s.30) beskriver de 30 färdigheterna i spelet. Man har grundchans i alla de 30 färdigheterna baserat på den grundegenskap de är baserad på enligt tabell på s.25. Så alla nya karaktärer har 3-7 som baschans i alla färdigheter. De färdigheter som man är tränad har en ny karaktär dubbel baschans (6-14).

Om du har fler regelfrågor om spelet så starta en ny tråd.
På sid 30 har jag endast en bild i min pdf, alt
sid 30 om man räknar bort framsida etc så är ett stycke om belastning. Men på tabellen på sid 25 exkl framsida mm, så är det endast grundchans för färdighet 1-18, det saknas alltså grundchans för "vildmarksvana", "övertala" och alla vapenfärdigheterna. Eller har jag missat var dessa nämns?
Vapenfärdigheten kan ju inte vara min sty eller smi rakt av, om jag har tränad färdighet så har jag ju 30 i chans på en T20 med sty 15.
Har du laddat ned den senaste regelboken från drivethru (heter DoD_Regelbok_BETA_v3_230204)?

Jag vet inte vad du menar med färdighet 1-18. Det finns 30 färdigheter i spelet (BETA v3) och dessa är beskrivna i kapitel 3 som startar på sidan 30. På sidan 25 (BETA v3) så finns det ett stycke som heter just färdigheter (ovanför så står det om sekundära egenskaper) och där kan man se vilken baschans man får i alla färdigheter.

Men kort:
Alla färdigheter är kopplade till en grundegenskap. Detta står på rollformuläret som är sist i boken men det står också i kapitel 3. T.ex. den översta färdigheten på rollformuläret är Bestiologi och den är baserad på Intelligens (INT). På sidan 25 så kan man så att om man har INT på 9-12 så har man baschans 5 i INT-baserade färdigheter, så man har alltså Bestiologi 5.