Short Fey

Re: Feedback Drakar och Demoner Regelboken Beta - Kapitel 4 Strid & Skada

Tue 13 Dec 2022, 15:39

Monsterattacker
När det står att monsterattack kan pareras, innebär det att den oxå kan duckas? (Står säkert klart och tydligt i reglerna så ursäkta isåf)
Du kan generellt alltid ducka från monsterslag med vissa undantag, men bara parera attacken om det specifict står det i attacken monstret använder
Beware the fey!

HerrBlixt

Tue 13 Dec 2022, 21:58

Monsterattacker
När det står att monsterattack kan pareras, innebär det att den oxå kan duckas? (Står säkert klart och tydligt i reglerna så ursäkta isåf)
Du kan generellt alltid ducka från monsterslag med vissa undantag, men bara parera attacken om det specifict står det i attacken monstret använder
Tackar, läste sidan 83 först nu :) Skulle nog varit lämpligt att det fanns fler monsterattacker som endast kan pareras med sköld.

Miralad

Thu 15 Dec 2022, 12:20

En ren generell kommentar gällande skada som jag reagerade på när jag läste igenom DoD betan.
Som många andra rollspelsnostalgiker och som växte upp med den nästan "perfekta" DoD 91 versionen :) Så gillar jag ändå generellt den här nya versionen. Lite som att ni har plockat russinen ur kakan, speciellt från Dungeons and Dragons 5ed, MEN när det kommer till skada och återhämtning av kroppspoäng så tycker jag att ni har tappat DoD -känslan.
Som jag ser det så är D&D 5ed (och D&D generellt) ett taktiskt stridsspel och mindre rollspel, medan drakar och demoner alltid har varit mer rollspeligt då man belönas av att göra annat än att alltid strida. I DoD har det alltid känts livsfarligt att gå in i en strid och man försöker undvika det om det går. Med de nya lättare sätt att få tillbaka kp genom vilor, hjälpa till i strid och färdigheten som läker kp (och inte bara stoppar blödningar) känns lite konstigt och ändrar spelet till mer stridsfokuserat så det inte känns lika farligt så länge som någon i gänget överlever så kan den läka upp alla etc etc.

Förbättringsförslag:
1) att inte ge tillbaka KP genom vilor, att det måste ske genom att läka på något sätt. Du kan vara skadad i flera dagar etc...
2) Färdigheten Läkekonst stoppar bara så att man inte förblöder och behöver slå dödslag i strid (typ snabb förstahjälpen), och utanför strid kanske man kan återfå 1kp per dag som man lyckas med läkekonst
...Och närliggande kommentarer:
3) Repa sig är en cool tanke och spelmekanik, men gör man det så får man ett generell -X FV i allt man gör för att man också håller på att dö samtidigt :)
4) Magin Hela är okej som den är

boblix

Thu 15 Dec 2022, 21:29

Hej, finns det någon möjlighet att införa regler för för SLP som innebär att SL inte slår några tärningar för dem i strid? I alla fall som ett alternativ? Det är otroligt befriande, som SL, att slippa slå alla dessa tärningar och koncentrera sig på beskrivningar och annat istället :-) Jag tänker på regelsystem som t ex det i Symbaroum.

Ser mycket fram emot nya D&D. Ni gör ett mycket fint jobb :-D

Faråtzonen

Fri 16 Dec 2022, 05:45

Hej, finns det någon möjlighet att införa regler för för SLP som innebär att SL inte slår några tärningar för dem i strid? I alla fall som ett alternativ? Det är otroligt befriande, som SL, att slippa slå alla dessa tärningar och koncentrera sig på beskrivningar och annat istället :-) Jag tänker på regelsystem som t ex det i Symbaroum.

Jag har inte järnkoll på stridsreglerna i DoD22 men kan du inte köra med Symbaroums regel rakt av i DoD22 precis som du gör i Symbaroum?
Symbaroum använder sig av BRP:s motståndstabell. Formeln för BRP-motståndstabellen är att FV = (Aktiv FV - Passiv FV) + 10. Ett annat sätt att beskriva formeln på är att man ska slå under sitt FV minus 1 för varje steg i FV över 10 som motståndaren har eller plus 1 för varje steg i FV under 10 som motståndaren har. T ex om RP:n Kalle med FV 15 i Smyga försöker smyga förbi SLP:n Lisa som har FV 12 i Upptäcka fara så ska Kalles spelare slå under (15 - 12) + 10 = 13. Kalle har FV 15. Motståndaren Lisa har FV 12. 12 är 2 steg över 10 varpå Kalle får -2 på att lyckas, dvs 15 - 2 = 13.

Jag menar alltså att du kan använda SLP:s värden på samma sätt i DoD22 som du gör i Symbaroum. Finns det något i stridsreglerna i DoD22 som gör att samma Symbaroum-metoden inte går att tillämpa i DoD22?

boblix

Tue 20 Dec 2022, 10:48

Jag har inte järnkoll på stridsreglerna i DoD22 men kan du inte köra med Symbaroums regel rakt av i DoD22 precis som du gör i Symbaroum?
Symbaroum använder sig av BRP:s motståndstabell. Formeln för BRP-motståndstabellen är att FV = (Aktiv FV - Passiv FV) + 10. Ett annat sätt att beskriva formeln på är att man ska slå under sitt FV minus 1 för varje steg i FV över 10 som motståndaren har eller plus 1 för varje steg i FV under 10 som motståndaren har. T ex om RP:n Kalle med FV 15 i Smyga försöker smyga förbi SLP:n Lisa som har FV 12 i Upptäcka fara så ska Kalles spelare slå under (15 - 12) + 10 = 13. Kalle har FV 15. Motståndaren Lisa har FV 12. 12 är 2 steg över 10 varpå Kalle får -2 på att lyckas, dvs 15 - 2 = 13.

Jag menar alltså att du kan använda SLP:s värden på samma sätt i DoD22 som du gör i Symbaroum. Finns det något i stridsreglerna i DoD22 som gör att samma Symbaroum-metoden inte går att tillämpa i DoD22?
Ja, du har ju så klart helt rätt. Ska kolla hur det funkar i strid. Tack :-)