• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Peter

Re: Stämningsmusik

Wed 01 May 2013, 17:21

OK, intressant. Vad upplever du som problem med övergångar när scener är över, och vad skulle du vilja ha där??
Tja, ofta kommer man inte at att byta till nasta stycke pa ett snyggt satt, och jag har ofta helt glomt bort musiken. Det kravs ratt mycket forplanering for att ha ett passande stycke som ligger pa lut.
Ligger problem med långa scener i att musikstycket är kort, eller att den har en dramaturgi som loopas?
Problemet ligger i att det ar trotsamt att hora samma stycke om och om igen.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

deusexmatteo

Thu 02 May 2013, 11:31

Angående stingers:
Kommer på att om man vet om på förhand att man har två-tre överraskningsmoment, så kanske det inte är så meckigt att vara beredd med fingret på playknappen....
Min ringa erfarnhet ar att det ar relativt latt att fora in scen och ogonblicksspecific musik - problemet ar overgangen nar scenen ar over, eller musikstycken som spelas om och om igen for en utdragen scen.
Det här summerade ganska bra det som jag tycker är ett problem med musik i rollspel. Kom dock ihåg ett tillfälle när det fungerade och som jag tänkte på när jag läste din kommentar om utforskarmusik för olika miljöer; Vi spelade lite sci-fi innan och varje gång handlingen utspelade sig på en bar eller liknande så spelades Cantina themet från Star Wars. Det kördes bara en gång men blev en bra markör för att vi var på en bar. Det var din idé om ett theme för Arken som påminde mig om det.

Coolt att du gör din egen musik! Lägg gärna upp den när du har någonting som du känner för att visa.

Nico_Phtyme

Thu 02 May 2013, 18:19

Jag brukar inte ha några problem med musiken när jag spelleder, har byggt ett par spellistor på spotify - en generell "stämningsmusik", en "action", och en "spänning/mystik" - så länge man väljer relativt ambient musik och inte har volymen på för högt brukar det bara göra inlevelsen bättre, har i alla fall jag upplevt!

LXEagle

Tue 14 May 2013, 19:12

Kan man få en cd med "apokalyptisk musik" i boxen när man köper mutant? Gärna Christian Gabels, soundtrack till Krater.

Notlob

Fri 24 May 2013, 12:28

Ny på forumet och sticker ut näsan, fullt medveten att sågning kan ske :lol: .

Max Richters: "Blue Notebooks" (2004) samt soundtracket till "Elle´s appelait sarah" (2010).

Hörde Daft Punks bonuslåt till Japanska utgåvan av Random Access Memories:
http://www.youtube.com/watch?v=JF_QVNfyRY8
Övertygad om att den har sin plats under en spelomgång.

//Notlob

Nico_Phtyme

Sat 25 May 2013, 04:05

När vi ändå är inne på Daft Punk, så ligger den här i min mutant-spellista.

http://www.youtube.com/watch?v=g2UyZiXSFDk

Nightvision, alltså, infraröd kikare, trött nattspanare, hjärtslag.

ekofest
Topic Author

Sun 26 May 2013, 08:40

Coolt att du gör din egen musik! Lägg gärna upp den när du har någonting som du känner för att visa.
Jag har gjort en del ljudlandskap. Funderar nu på avvägningen musik-ljudmatta...
Har köpt en synt designad av snubben som gjorde SID-chippet till Commodore 64. Låter lite som trasiga kretsar doppade i syra :) För mig blir det lite extra nostalgi då jag spelade Mutant i min ung/barndom.
Ska gärna lägga upp nåt som är lite mer färdigt:)

Tomas
Site Admin

Sun 26 May 2013, 12:11

Grymt coolt! Vore jättekul att höra, och kanske lägga upp här på sajten om du vill? :)
Fria Ligan

Notlob

Sun 26 May 2013, 12:40

Jag har gjort en del ljudlandskap. Funderar nu på avvägningen musik-ljudmatta...
Har köpt en synt designad av snubben som gjorde SID-chippet till Commodore 64. Låter lite som trasiga kretsar doppade i syra :) För mig blir det lite extra nostalgi då jag spelade Mutant i min ung/barndom.
Ska gärna lägga upp nåt som är lite mer färdigt:)
Länka i tråden när du laddat upp.
Väntar med spänning!

Grimnebulin

Sun 26 May 2013, 19:31

Skulle vilja rekommendera Oscillotron. Finns på Spotify och låter 80-talsscifi, lite i samma skola som Christian Gabel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11