• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 10:03

Ska man kanske ägna sig åt varsitt kapitel eller flagga ett stycke man ämnar skriva genom att göra ett inlägg med första och sista raden på stycket man håller på med?
Den enklaste strategien är kanske att skriva av ganska korta stycken, så minimeras slöseriet om det skulle visa sig att någon annan gör samma jobb precis samtidigt. Längden av "precis samtidigt" är dessutom avhängig längden på stycket som ska skrivas av, så risken att det faktiskt inträffar sjunker rejält om man arbetar med mindre bitar.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 10:21

Rent tekniskt tror jag att man kan kränka upphovsrätt även när man gör något nytt med verkshöjd om man använder tillräckligt mycket från ett annat skyddat verk.
Så är det, men licensen du väljer låter mig som mottagare göra precis detta utan laga risk så länge jag följer licensens regler och andemening. Situationen jag tänkte på var snarare att författaren av det ursprungliga verket kan hamna i en situation där han/hon faktiskt inte själv kan ta beslut om det modifierade verket ska publiceras, vem eventuella vinster ska tillfalla, et.c. Ett välbekant (icke-)problem i open source-sammanhang, och jag tror att dela lika-regeln i CC-licensen du pekade ut fungerar i princip lika dant som i t.ex. GPLv2?
Man tangerar dessutom frågan om inarbetade varumärken. Ett problem med varumärken är att ägaren måste försvara dem om han inte ska riskera att förlora dem.
Lite extra generös nogsamhet om att licensen inte ger mottagaren rätt att använda varumärken som är associerade med verket skadar nog inte. Men det får praktiska konsekvenser för mig som mottagare om jag vill använda rättigheterna som licensen faktiskt ger mig och t.ex. nätpublicerar (under samma licens) en rejält modifierad version. Jag kan ju t.ex. inte använda ordet "Svavelvinter" i titeln utan skulle vara tvungen att hitta på något annat. (Förmodligen "Den sorgliga historien om Baldyr Brummare", med tanke på hur det gick när vi spelade baserat på boken :roll: )
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 11:49

Rättighetsfrågorna överlåter jag till Brior att svara på. Det är givetvis något vi måste reda ut.

Som jag sett på just detta projekt handlar det inte om att skriva ny text i någon betydande omfattning - bara att anpassa den gamla texten efter det "nya" Trakorien och det nya regelverket.

Vad gäller själva arbetsgången tycker jag att det är utmärkt att detta projekt drivs utanför Fria Ligan, även om vi gärna hjälper till och gärna kastar oss över det hela om/när vi börjar prata layout/publicering.

Men det tycks mig vara en god ordning att varje skribent "tingar" ett visst kapitel eller avsnitt innan man sätter igång, för att undvika dubbelarbete. Ett förslag i all välmening.
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 12:21

För tydlighetens skull och i avvaktan på formell CC-licens så har jag inget emot att texter från de gamla spelen läggs ut här på forumet. De finns för övrigt piratkopierade och jag vet inte om man kunde använda någon mjukvara för att konvertera de inscannade pdf:erna till redigerbar text.

Vad gäller hur mycket den nya texten ska ansluta till originalet så är det nog bra att bestämma det på en gång - kanske bilda en styrgrupp för projektet? Det finns förstås en slags arkeologisk poäng i rena faksimil, men eftersom vi knappast kommer att kunna få tillstånd att använda alla originalillustrationer så är nog det kört ändå. Rimligt är väl att korrigera alla direkta felaktigheter och att göra den nya texten kompatibel med det nya spelet. Vet inte om den också ska ansluta mer till romanerna där det skiljer (ankorna?). Idag finns det många avsnitt som jag skulle skriva annorlunda, men om man ska börja städa rent litterärt så leder det nog för långt.
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 12:26

Jag kan ju t.ex. inte använda ordet "Svavelvinter" i titeln utan skulle vara tvungen att hitta på något annat.
Värre vore väl i så fall om man inte kan använda ordet Trakorien ;-)? Nu är det ju inte konstigare än att man frågar mig om lov att använda dessa ord och jag har ingen anledning att konstra rörande den saken så länge de nya alstren inte skadar mina egna intressen. Att jag måste ge sådan tillåtelse i det enskilda fallet hör som sagt ihop med varumärkeslagens krav.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 23:15

eftersom vi knappast kommer att kunna få tillstånd att använda alla originalillustrationer
Betyder det att Stefan Kayat inte skulle ge sitt samtycke, att han inte äger upphovsrätten eller att den som skulle kunna ge sitt tillstånd är onåbar? Kartorna känns inte lika angelägna att få med sig även om de är också är fina. Definitivt lättare att återskapa utan att förlusten av de ursprungliga behöver kännas allt för tung.
Last edited by Klas on Tue 06 Nov 2012, 23:18, edited 1 time in total.
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 23:17

För den delen är ju omslagsbilden till böckerna och kartongen också närmast unika i svensk rollspelsutgivning. Innan Svavelvinter var det väl i stort sett bara omslaget till Spindelkonungens pyramid som hade egenproducerat omslag och sedan dröjde det ju mycket mycket länge innan någon fick till det igen.
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 08 Nov 2012, 03:11

För tydlighetens skull och i avvaktan på formell CC-licens så har jag inget emot att texter från de gamla spelen läggs ut här på forumet. De finns för övrigt piratkopierade och jag vet inte om man kunde använda någon mjukvara för att konvertera de inscannade pdf:erna till redigerbar text.
Det kan man förstås. Jag har just gjort det för Svavelvinter och lagt in texten i en grov layout. Det går inte att bifoga PDF här på forumet märkte jag, så filen ligger här så länge: fradmo.altervista.org/trakorien/SV.pdf

Jag läste in texten alltså och tvättade den ren på formatering (till en .txt-fil), sen lade jag in den i InDesign och formaterade upp på ett ungefär. Jag har kammat igenom filen en gång efter OCR-fel (och andra fel) men det kan förstås finnas mer sånt. Det går att kopiera text från min PDF.

Man måste inte skriva av, alltså. Ett förslag till arbetsgång kunde vara att fokusera på det som behöver ändras: det borde räcka med inlägg om vad det borde stå (och var). Efter eventuell diskussion här kan jag uppdatera texten i min mall, och slänga upp en ny PDF med jämna mellanrum, om ingen annan hellre samlar ändringarna någon annanstans.

Som en första uppdatering har jag lagt in rättelsen från Sinkadus nr 10 (meningen som var avklippt i beskrivningen av ljusgrottan i kvicksilvergruvan). :)

När texten börjar bli färdigbearbetad kanske någon vill ta sig an den och göra en snygg Fria ligan-layout av det hela?
Last edited by Abenazer on Thu 08 Nov 2012, 09:37, edited 2 times in total.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 08 Nov 2012, 05:28

Riktigt bra jobbat! Men länken fungerar dessvärre inte för mig. :(

En första generell ändring jag skulle vilja se är några givna namnförändringar:
Ereb Altor = Argond
Anka/Ankor = Träskman/Träskmän
Schack = Smickelbräde
Odöda = Vandöda (när det gäller Crurer)

Någon annan som vill vara med och ge ok på det?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Abenazer
Posts: 79
Joined: Tue 03 Apr 2012, 00:44

Re: Projekt: Konfluxsviten

Thu 08 Nov 2012, 09:41

Riktigt bra jobbat! Men länken fungerar dessvärre inte för mig. :(
Hm, vet inte varför det inledande joxet lades till. Kopiera det som står mellan och ovan och klistra in i adressfältet så funkar det.
En första generell ändring jag skulle vilja se är några givna namnförändringar:
Ereb Altor = Argond
Anka/Ankor = Träskman/Träskmän
Ereb Altor fanns inte när Svavelvinter skrevs men nu har jag som ett första steg ändrat "ankor" och "vita ankor" till träskmän genomgående. Drakar gjorde ju skillnad på svarta, vita och bruna ankor, och det gjorde Moggers också. En detalj som försvann i översättningen. :) Tidigare stod det att "andra, större arter ofta föraktar vita ankor". Det funkar inte i en värld med enbart människor, så jag ändrade det till att "så kallat renrasiga paratornier ofta föraktar träskmän" så länge.

Däremot står det fortfarande att Ronald "fäster färgglada fjädrar i stjärtplymen" &c. :) Förslag?

Dvärgar och älvfolk. blir det bergsmän och …?

Schack: Det skulle fortfarande stå att Blatifagus använder diverse saker som torn, springare, löpare etc. Så vad heter pjäserna i smickelbräde?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests