s. 13 Permanens: Vad gäller om ett föremål med Laddning och Permanens laddas ur, och sedan fylls på genom Laddning så som det nämns i beskrivningen? Kommer dessa VP att försvinna efter ett skift om inte även denna Laddning kombineras med ett nytt användande av Permanens? Som det står nu tolkar jag det som att så är fallet, men jag finner att det vore rimligast att det inte är så (annars kommer permanenta VP snabbt att gå i botten efter ett antal uppladdningar).
Min tolkning: Du använder inte LADDNING för att fylla på en existerande, permanent, LADDNING. "Varje effektgrad låter dig överföra upp till 10 VP till föremålet.", den effekten är permanent, så du kan göra denna överföring på nytt vid behov.
Behöver dock förtydligas hur uppladdning av en permanent LADDNING fungerar, och kan även icke-magiker göra det (det verkar så)?
Jag inser här att jag har tolkat fel, det jag syftade på med "så som det nämns i beskrivningen" är vad som står under Permanens om vad som gäller när den kombineras med Sigill. Och där syftas det inte alls på någon återuppladdning utan bara att föremålet kan laddas med VP genom Laddning när det skapas (vilket inses eftersom den nämns tillsammans med Nexus och alltså används likadant, dvs. när föremålet skapas).
Så det står faktiskt ingenstans något om att ett föremål med Laddning + Permanens kan fyllas på igen på något vis när VP i det är förbrukat, under Laddning står bara "även då försvinner dock VP när de använts" och inget om att de skulle gå att fylla på igen så det är egentligen ganska tydligt om man inte (som jag gjorde tidigare) misstolkar det som står under Permanens. Reglerna är entydiga i att ska ett föremål laddas upp igen krävs det nytt användande av Laddning + Permanens.
Däremot skulle jag säga att det kan vara väldigt rimligt att ett sådant föremål kan laddas upp igen genom nytt användande av Laddning (utan Permanens), men det går alltså mot vad som står i reglerna. Även om det skulle gå (vilket skulle kräva ett tillägg i texten) så är Laddning dock själva överförandet av VP till föremålet, vilket görs när besvärjelsen läggs, inte skapandet av ett föremål som kan innehålla VP som kan flyttas till och från det när man håller i det - beskrivningen är tydlig med att den som håller i föremålet kan använda dess VP, men inget om att kunna lägga in nya förutom när besvärjelsen läggs. Det finns inget i texten som antyder att ett objekt med Laddning + Permanens skulle kunna fyllas på utan Laddning eller för den delen att andra än skaparen skulle kunna göra det. Även med ett tillägg om att föremålet kan laddas igen utan Permanens så skulle en sådan tolkning gå emot beskrivningen av Laddning.
För att uppnå något som liknar den effekt som du nämner här skulle man behöva lägga besvärjelserna Laddning + Sigill + Permanens på ett föremål, för att kunna lägga besvärjelsen Laddning gång på gång, i det fallet kan också andra använda föremålet och man kan dessutom använda det för att lägga Laddning antingen på samma föremål eller på andra. I detta fall har dock föremålet samma stora begränsning som Laddning har vanligtvis, nämligen att VP försvinner efter ett skift, eftersom Sigill + Permanens används för att kunna lägga Laddning flertalet gånger och inte för att ge Laddning-besvärjelsen permanent verkan. Det gäller att hålla tungan rätt i mun...