• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Fenhorn
Moderator

Re: Beta Feedback: Magiboken

Thu 22 Jan 2026, 19:02

Det här är bara en allmän observation, men om man skapar ett föremål med KRAFTÖVERFÖRING + SIGILL + PERMANENS + NEXUS, innebär inte det en oändlig tillgång till VP så länge du har en annan person närvarande du kan föra över VP fram och tillbaka med?
Den normala besvärjelsen läggs med en nackdel om motparten motsätter sig överföringen. Det kanske behöver klargöras hur detta fungerar om man har besvärjelsen i ett sigill, då har man redan lagt besvärjelsen, förmodligen inte med en nackdel. En lösning vore om motparten får slå ett PSY-slag för att motsätta sig det i stället för besvärjaren får en nackdel.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Fenhorn
Moderator

Thu 22 Jan 2026, 19:03

Om Laddning görs permanent, kan man då ladda upp det i stället för att tillverka ett nytt föremål (och då förlora ett nytt VP)?
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

sialivi

Thu 22 Jan 2026, 20:11

Det här är bara en allmän observation, men om man skapar ett föremål med KRAFTÖVERFÖRING + SIGILL + PERMANENS + NEXUS, innebär inte det en oändlig tillgång till VP så länge du har en annan person närvarande du kan föra över VP fram och tillbaka med?
Den normala besvärjelsen läggs med en nackdel om motparten motsätter sig överföringen. Det kanske behöver klargöras hur detta fungerar om man har besvärjelsen i ett sigill, då har man redan lagt besvärjelsen, förmodligen inte med en nackdel. En lösning vore om motparten får slå ett PSY-slag för att motsätta sig det i stället för besvärjaren får en nackdel.
Jag hade läst fel på kraftöverföring, så vad jag skrev var nonsense.

sialivi

Thu 22 Jan 2026, 20:35

s. 13 Permanens: Vad gäller om ett föremål med Laddning och Permanens laddas ur, och sedan fylls på genom Laddning så som det nämns i beskrivningen? Kommer dessa VP att försvinna efter ett skift om inte även denna Laddning kombineras med ett nytt användande av Permanens? Som det står nu tolkar jag det som att så är fallet, men jag finner att det vore rimligast att det inte är så (annars kommer permanenta VP snabbt att gå i botten efter ett antal uppladdningar).

Min tolkning: Du använder inte LADDNING för att fylla på en existerande, permanent, LADDNING. "Varje effektgrad låter dig överföra upp till 10 VP till föremålet.", den effekten är permanent, så du kan göra denna överföring på nytt vid behov.

Behöver dock förtydligas hur uppladdning av en permanent LADDNING fungerar, och kan även icke-magiker göra det (det verkar så)?

AndreasM

Thu 22 Jan 2026, 22:42

Jag tycker(om jag inte missförstått) att besvärjelsen "FRAMMANA DEMONSVÄRM" på sidan 33 verkar rätt klen med tanke på att det är en nivå 5 som kräver en pakt med demon för att lära sig. Dessutom verkar den betydligt sämre än "BINDA FÖRKÄMPE" som är på samma nivå.
Last edited by AndreasM on Sat 28 Feb 2026, 18:26, edited 1 time in total.

Mr Oldtimer

Thu 22 Jan 2026, 22:52

Sid 30, BAGGBÖLD
"Svärmen kan duckas som en avståndsattack...". Inledningsvis står det att magikern skickar en (1) "yngelstinn tordyvel mot en fiende."

Peter_Nilsson_

Fri 23 Jan 2026, 00:00

Jag tolkar det som att man inte kan "uppgradera" sin Familiaris till en Patronus, utan man måste överföra den till ett nytt djur. Det låter lite tråkigt tycker jag, att man måste offra sin följeslagare (eller, dess fysiska form iaf) och skapa en ny. Borde man inte bara kunna göra sin Familiaris till en Patronus utan att den behöver byta djurkropp?

Om inte; hur gör man då för att få en Elementarisk Familiaris att bli en Patronus? Måste man offra dess elementform och föra över den till en djurkropp, därav tappar man dess elementarförmåga (typ Vindpust) när den då överförs till en djurkropp?

Även: Kan man, om ens elementariska Familiaris dör, hitta en ny på något sätt?

Lite förtydligande kring dessa fall hade varit fint.

Mr_Confused

Fri 23 Jan 2026, 00:30

s. 13 Permanens: Vad gäller om ett föremål med Laddning och Permanens laddas ur, och sedan fylls på genom Laddning så som det nämns i beskrivningen? Kommer dessa VP att försvinna efter ett skift om inte även denna Laddning kombineras med ett nytt användande av Permanens? Som det står nu tolkar jag det som att så är fallet, men jag finner att det vore rimligast att det inte är så (annars kommer permanenta VP snabbt att gå i botten efter ett antal uppladdningar).
Min tolkning: Du använder inte LADDNING för att fylla på en existerande, permanent, LADDNING. "Varje effektgrad låter dig överföra upp till 10 VP till föremålet.", den effekten är permanent, så du kan göra denna överföring på nytt vid behov.

Behöver dock förtydligas hur uppladdning av en permanent LADDNING fungerar, och kan även icke-magiker göra det (det verkar så)?
Jag inser här att jag har tolkat fel, det jag syftade på med "så som det nämns i beskrivningen" är vad som står under Permanens om vad som gäller när den kombineras med Sigill. Och där syftas det inte alls på någon återuppladdning utan bara att föremålet kan laddas med VP genom Laddning när det skapas (vilket inses eftersom den nämns tillsammans med Nexus och alltså används likadant, dvs. när föremålet skapas).

Så det står faktiskt ingenstans något om att ett föremål med Laddning + Permanens kan fyllas på igen på något vis när VP i det är förbrukat, under Laddning står bara "även då försvinner dock VP när de använts" och inget om att de skulle gå att fylla på igen så det är egentligen ganska tydligt om man inte (som jag gjorde tidigare) misstolkar det som står under Permanens. Reglerna är entydiga i att ska ett föremål laddas upp igen krävs det nytt användande av Laddning + Permanens.

Däremot skulle jag säga att det kan vara väldigt rimligt att ett sådant föremål kan laddas upp igen genom nytt användande av Laddning (utan Permanens), men det går alltså mot vad som står i reglerna. Även om det skulle gå (vilket skulle kräva ett tillägg i texten) så är Laddning dock själva överförandet av VP till föremålet, vilket görs när besvärjelsen läggs, inte skapandet av ett föremål som kan innehålla VP som kan flyttas till och från det när man håller i det - beskrivningen är tydlig med att den som håller i föremålet kan använda dess VP, men inget om att kunna lägga in nya förutom när besvärjelsen läggs. Det finns inget i texten som antyder att ett objekt med Laddning + Permanens skulle kunna fyllas på utan Laddning eller för den delen att andra än skaparen skulle kunna göra det. Även med ett tillägg om att föremålet kan laddas igen utan Permanens så skulle en sådan tolkning gå emot beskrivningen av Laddning.

För att uppnå något som liknar den effekt som du nämner här skulle man behöva lägga besvärjelserna Laddning + Sigill + Permanens på ett föremål, för att kunna lägga besvärjelsen Laddning gång på gång, i det fallet kan också andra använda föremålet och man kan dessutom använda det för att lägga Laddning antingen på samma föremål eller på andra. I detta fall har dock föremålet samma stora begränsning som Laddning har vanligtvis, nämligen att VP försvinner efter ett skift, eftersom Sigill + Permanens används för att kunna lägga Laddning flertalet gånger och inte för att ge Laddning-besvärjelsen permanent verkan. Det gäller att hålla tungan rätt i mun...
Last edited by Mr_Confused on Fri 23 Jan 2026, 00:50, edited 1 time in total.

Mr_Confused

Fri 23 Jan 2026, 00:49

Även: Kan man, om ens elementariska Familiaris dör, hitta en ny på något sätt?
Jag missförstår kanske vad du syftar på här, men det finns väl inget som hindrar magikern från att göra Spiritus Familiaris igen för att skapa en ny, eventuellt då i elementarform för de som har den möjligheten?

Däremot är det ju lite tråkigt för elementalister och demonologer att deras stämningsfulla elementar/demon-familiaris inte finns i "uppgraderad" form genom Spiritus Patronus, utan vill de ha en starkare familiaris får de frångå den tematiska kopplingen.

sialivi

Fri 23 Jan 2026, 01:53

För att uppnå något som liknar den effekt som du nämner här skulle man behöva lägga besvärjelserna Laddning + Sigill + Permanens på ett föremål, för att kunna lägga besvärjelsen Laddning gång på gång, i det fallet kan också andra använda föremålet och man kan dessutom använda det för att lägga Laddning antingen på samma föremål eller på andra. I detta fall har dock föremålet samma stora begränsning som Laddning har vanligtvis, nämligen att VP försvinner efter ett skift, eftersom Sigill + Permanens används för att kunna lägga Laddning flertalet gånger och inte för att ge Laddning-besvärjelsen permanent verkan. Det gäller att hålla tungan rätt i mun...

Du har alldeles rätt. Min tolkning var fel. Jag gick tillbaka till dem gamla utgåvorna för att se hur det var formulerat där, och bortsett från att Laddning alltid var permanenta då och endast kunde kastas en gång på ett föremål, så är beskrivning väldigt lik den nya. Det var nog tolkningsfrågor då också, för beskrivningen förtydligades från "batteri" i Expert och Magi boxen, till "engångsbatteri" i DoD v4, Magikernas Handbok, och Chronopia.

Hur som helst behöver nog beskrivningen här förtydligas lite när det gäller LADDNING + PERMANENS.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11