En karaktär med yrket Magiker börjar med betydligt mer än vad de andra yrkena gör. Magikern får vad som motsvarar 2 hjälteförmågor då de börjar tränade i en magiskola plus allmän magi (alltså dubbla värdet jämfört med karaktärer som lär sig magi senare). Magikern börjar även med tre besvärjelser och tre trolleritrick, flera av de som finns tillgängliga för en nyskapad magiker motsvarar vad en hjälteförmåga kan göra (i vissa fall bättre och/eller billigare också).
Jag tycker inte att nyskapta magiker behöver vara svagare eller att det ska vara lättare för andra yrken att lära sig magi. Men de andra yrkena skulle behöva börja med något mer.
Ett bra förslag jag har hört är att de skulle kunna börja med 2 hjälteförmågor (en valfri och en från yrkets lämpliga hjälteförmågor, eller två valfria). Det skulle också hjälpa till att göra nyskapta icke magiker mer distinkta från varandra, då de inte har valet av magiskolor, besvärjelser och trolleritrick som hjälp till detta.
Jag kommenterade detta i den engelska sidan, men efter lite spel testande tycker jag att det funkar bra med hur det är nu.
Visst har magiker lite fler "förmågor" än icke magiker men ofta så blir många av besvärjelserna ganska begrensade med när och var man kan använda dem, och visst, vissa av dem är "bättre" än vad hjälte förmågorna är, men hur stort problem detta är beror helt på vad för karaktärer spelarna har, särskilt när de är nyskapta.
Jag leder en grupp genom äventyret i boken, samt har testat demon från kickstartern, och kört en one-shot, och i äventyret har jag en magiker i min grup, och fyra icke-magiker, i de andra spelen har jag haft en magiker och två icke magiker. Och jag har inte uplevt att magickern "löser alla problem" med magi, eller att icke-magikerna känner sig begränsade av att de inte har samma mängd "förmågor" som en magiker. Om inget så var det min magiker i äventyret som tyckte det känndes orättvist att de inte fick välja en hjäte förmåga, men det var inget de blev sur över.
Jag uplever det som att karaktärer känns ofta ganska destinkta ändå eftersom spelare brukar välja olika yrken och där av har orlika förmågor, särskilt när de sitter ner och gör karaktärerna tillsammans.
Sen så har jag uplevet det som att i strid är Magiker lite sårbara. Visst, många besvärljerser är användbara, men många funkar inte på monster, i närstrid ligger de risgit till samt de är betydligt mer beroende på deras VP an icke-magiker, som kan ta mer taktiska beslut hur de använder sina VP.
Jag tror faktiskt att ger man icke magiker två hjälte förmågor kommer magiker kännas klena i jämnförelse.