• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Short Fey

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 30 Dec 2022, 16:56

Sidan 112.

När en rollperson dör bör du låta spelaren göra en ny rollperson och ansluta till äventyret vid första bästa tillfälle. Låt den nya rollpersonen få ett extra förbättringsslag för varje spelsession ni spelat fram tills nu och samma antal hjälteförmågor som de övriga rollpersonerna.

Säg att en rollpersongrupp består av 4 rollpersoner. En rollperson dör varpå spelaren gör en ny rollperson. Vad händer om man har spelat 20 spelsessioner varav de rollpersoner som lever har varit med i 10 spelsessioner, 8 spelsessioner respektive i 3 spelsessioner? Hur många extra förbättringsslag får den spelare som skapar en ny rollperson? Om man tolkar reglerna bokstavligt så ska den nya rollpersonen få 20 förbättringsförslag. Det innebär att den kan bli bäst i gruppen. Särskilt om man spelat 100 spelsessioner och de övriga rollpersonerna som lever har varit med i de senaste 50 spelsessionera. Fast ni kanske har räknat på detta och tycker att det är en rolig spelmekanik som gör det mindre tråkigt att ens rollperson dör.

För övrigt gillar jag inte alls regelmekaniken att SL måste hålla koll på antal spelsessioner. Varför lägga den här administrativa sysslan på SL? Nej, jag tycker ni borde hitta på ett smidigare system för att nya rollpersoner ska starta på samma nivå (helst en nivå lägre) än övriga rollpersoner i gruppen.
Jag tror det är mer menat at man räknar antalet spelsessioner som spelare än spel karaktärer. Tex har vi spelat totalt tillsammans 10 sessioner får den nya karaktären 10 förbättringsslag, oavsätt hur många sessioner varje individ spel karaktär har överlevt.

Detta innebär man behöver bara håll koll på hur många sessioner tottalt man har spelat (Något som är enkelt, som spel lederare själv brukar jag alltid sammanfatta varje spelkväll kortfattat vad som har hänt samt numrerar den). Detta innebär en ny karaktär är inte helt en "Noobie", men fortfarande någon som är lite grön av sig eftersom spelare som har överlevt kommer ha fler möjligheter till förbättringsslag.
Beware the fey!

Faråtzonen

Fri 30 Dec 2022, 18:24

Sidan 112.

När en rollperson dör bör du låta spelaren göra en ny rollperson och ansluta till äventyret vid första bästa tillfälle. Låt den nya rollpersonen få ett extra förbättringsslag för varje spelsession ni spelat fram tills nu och samma antal hjälteförmågor som de övriga rollpersonerna.

Säg att en rollpersongrupp består av 4 rollpersoner. En rollperson dör varpå spelaren gör en ny rollperson. Vad händer om man har spelat 20 spelsessioner varav de rollpersoner som lever har varit med i 10 spelsessioner, 8 spelsessioner respektive i 3 spelsessioner? Hur många extra förbättringsslag får den spelare som skapar en ny rollperson? Om man tolkar reglerna bokstavligt så ska den nya rollpersonen få 20 förbättringsförslag. Det innebär att den kan bli bäst i gruppen. Särskilt om man spelat 100 spelsessioner och de övriga rollpersonerna som lever har varit med i de senaste 50 spelsessionera. Fast ni kanske har räknat på detta och tycker att det är en rolig spelmekanik som gör det mindre tråkigt att ens rollperson dör.

För övrigt gillar jag inte alls regelmekaniken att SL måste hålla koll på antal spelsessioner. Varför lägga den här administrativa sysslan på SL? Nej, jag tycker ni borde hitta på ett smidigare system för att nya rollpersoner ska starta på samma nivå (helst en nivå lägre) än övriga rollpersoner i gruppen.
Jag tror det är mer menat at man räknar antalet spelsessioner som spelare än spel karaktärer. Tex har vi spelat totalt tillsammans 10 sessioner får den nya karaktären 10 förbättringsslag, oavsätt hur många sessioner varje individ spel karaktär har överlevt.

Detta innebär man behöver bara håll koll på hur många sessioner tottalt man har spelat (Något som är enkelt, som spel lederare själv brukar jag alltid sammanfatta varje spelkväll kortfattat vad som har hänt samt numrerar den). Detta innebär en ny karaktär är inte helt en "Noobie", men fortfarande någon som är lite grön av sig eftersom spelare som har överlevt kommer ha fler möjligheter till förbättringsslag.

Jo, så borde det väl vara för annars kan nya rollpersoner bli mycket bättre än halvgamla rollpersoner. Jag tycker också att det är vettigt att en ny rollperson inte får börja från 0. Jag tycker ändå det är onödig bokföring att ha koll på hur många spelsessioner man har spelat. Det är skillnad på om man spelar DoD22 "seriöst" (som du gör enligt mig) eller om man bara plockar fram lådan någon gång då och då och lirar lite DoD22. I det första fallet blir det nog enkelt att ha koll på antal spelsessioner men för den som inte tar spelandet lika seriöst blir det kanske inte lika lätt att hålla koll på antal spelsessioner.

Pelhle

Fri 30 Dec 2022, 21:50

S 9: Du kan också slå fram ditt släkte med hjälp av tabellen nedan vänster.
Det känns klumpigt/fel med "nedan vänster"; räcker kanske med "nedan"

Pelhle

Fri 30 Dec 2022, 22:00

S 12: Ankor: Enligt vissa lärde stammar de från ett mäktigt örike som (...)

Bör vara: lärda

Faråtzonen

Fri 30 Dec 2022, 22:00

S 9: Du kan också slå fram ditt släkte med hjälp av tabellen nedan vänster.
Det känns klumpigt/fel med "nedan vänster"; räcker kanske med "nedan"

Bra iakttagelse! Skriv upp hjälteförmågan Falköga på ditt rollformulär. Fria Ligans misstag beror sannolikt på att tabellen låg "nedan vänster" om texten i den första betan. I den nya betan så ligger tabellen nedanför texten och då passar "nedan" bättre än "nedan vänster".

Faråtzonen

Fri 30 Dec 2022, 22:03

Kanske det. Samtidigt lyder talesättet "därom tvista de lärde".
https://en.wiktionary.org/wiki/d%C3%A4r ... l%C3%A4rde

Pelhle

Fri 30 Dec 2022, 22:23

S 27: Ägodelar: Listor över vapen och övrig utrustning återfinns i på sidorna 73–81.

"i" ska strykas.

Pelhle

Fri 30 Dec 2022, 22:27

Kanske det. Samtidigt lyder talesättet "därom tvista de lärde".
https://en.wiktionary.org/wiki/d%C3%A4r ... l%C3%A4rde
Så är det men i den aktuella meningen blir lärde rätt rörigt: "Enligt vissa lärde stammar de ..."

Rentav kanske meningen bör vara: "Vissa lärda menar att de stammar från ett mäktigt örike som (...)

Gaddeborg

Sat 31 Dec 2022, 01:30

Krigare har kortbåge i utrustningslistorna, men färdigheten de har är Armborst.

HenrikT

Sat 31 Dec 2022, 11:42

Krigare har kortbåge i utrustningslistorna, men färdigheten de har är Armborst.
Det här gäller fler yrken;
Sjöfarare har treudd eller kortbåge
Nasare har dolk eller svärd
Magiker har kniv
Lärd har trästav och kniv

Tänker att det är en feature, vill man att rollen ska kunna slåss så får man lägga valfria färdigheter på det.

Med det sagt tycker jag nog att det saknas några logiska färdigheter för vissa yrken;
Krigaren bör ha Bågskytte som färdighet, kanske helt enkelt skriva "Alla vapoenfärdigheter, undvika
Jägaren bör ha spjut
Barden bör ha Myter och Legender
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9