User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Zonrötefrågor

Tue 25 Mar 2014, 10:43

Forse har rätt - det finns ju en, ytterst sällsynt och dyrbar, metod att läka permanent trauma. Och visst kan man tänka sig något liknande för permanent röta - men det bör vara något mycket svåråtkomligt tänker jag, en sån sak som man kan bygga fler spelmöten omkring att hitta. Och det bör bara finnas en eller mycket få doser eller motsvarande. Så resonerar iaf jag! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Zonrötefrågor

Tue 25 Mar 2014, 10:57

Jag har en fundering kring permanent röta:

Finns det planer på artefakter eller vård för att sanera permanent röta?

Om inte, finns det några förbehåll mot att införa sådant som husregel? Om gruppen vill ha en möjlighet till fullständig sanering.
I gamla (eller mellangamla) Mutant fanns något som hette Radiak (typ).

En del zonfarare påstår sig hittat plastcylindrar med text som låter liknande när Krönikörerna översatt. Oftast är du funna i områden med hög röta...

(Ett sätt att införa något liknande)

En del krönikörer påstår iofs att sk. "radiak"-vågor är bra för mutanter och kan behandla kosmetiska fel som fula hudbölder på annars glansiga fjäll eller till och med pälsbortfall.
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Zonrötefrågor

Tue 25 Mar 2014, 21:04

Oftast är du funna i områden med hög röta...
De finner var sitt Radiak-piller när de är så rötskadade att döden är några rundor bort. De konsumerar sitt fynd och inser att vägen tillbaks kommer rötskada dem till samma grad de precis räddades ifrån! :D
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Zonrötefrågor

Tue 25 Mar 2014, 21:45

Oftast är du funna i områden med hög röta...
De finner var sitt Radiak-piller när de är så rötskadade att döden är några rundor bort. De konsumerar sitt fynd och inser att vägen tillbaks kommer rötskada dem till samma grad de precis räddades ifrån! :D
Yeah :D
Fria Ligan
 
Forse
Posts: 13
Joined: Tue 25 Mar 2014, 05:48

Re: Zonrötefrågor

Wed 26 Mar 2014, 01:00

Tack för era svar, och ursäkta för min semi-spoiler.

Jag kan absolut relatera till idén att "passa dig för zonröta, för du blir inte kvitt den".

Men samtidigt kan jag känna att hopp om botemedel är bra att ha, om än litet. För vår del kommer vi nog införa radiak, men verkligen försöka se till att den inte är något spelarna kan räkna med att få tag i. ;)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Zonrötefrågor

Wed 26 Mar 2014, 01:04

Tack för era svar, och ursäkta för min semi-spoiler.

Jag kan absolut relatera till idén att "passa dig för zonröta, för du blir inte kvitt den".

Men samtidigt kan jag känna att hopp om botemedel är bra att ha, om än litet. För vår del kommer vi nog införa radiak, men verkligen försöka se till att den inte är något spelarna kan räkna med att få tag i. ;)
Jag skulle nog gjort likadant. Det sköna med M:0 är att det går ju att bestämma hur man vill ha det i gruppen med sånt - enkelt att modda och husregla :)
Fria Ligan
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Zonrötefrågor

Wed 06 Aug 2014, 13:34

Röta går ju enligt reglerna att sanera om man tvättar sig med rikligt med vatten. Finns det nåt förslag på hur många ransoner vatten det skulle motsvara?
 
User avatar
Daarkh
Posts: 94
Joined: Fri 29 Aug 2014, 19:29
Location: Ljusdal
Contact:

Re: Zonrötefrågor

Fri 05 Dec 2014, 18:02

Jag funderar lite hur ni andra använder Rötan och då främst rötskadade saker i spelet. Är det den osynliga sjukan man aldrig vet att man drabbats av förrän det är för sent? Eller låter ni det märkas på något sätt så spelarna får en chans att fixa det eller ta smällen om de inte har annat än rötskadat att äta och dricka?
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Zonrötefrågor

Fri 05 Dec 2014, 23:29

Jag låter rollpersonerna veta i samma ögonblick som spelaena vet, dvs. när tärningarna rullas och poängen/trauma delas ut.

Osäker på hur det är roligast att göra om de trampar in i en röthärd dock. Ska man låta dem slå tärning redan efter 10min eller låter man det gå en timma för att slå allt samlat? Båda tillvägagångssätten har ju sin charm, där metod två gör zonstrykaren än mer värdefull!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4496
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Zonrötefrågor

Fri 05 Dec 2014, 23:57

Mina spelare få slå när får poängen, så fort de har tillbringat en timme i en sektor med rötnivå 2 så får de en poäng. Det gör att de kan avbryta vad de nu håller på med och fly platsen om de anser att det här håller inte. De få gånger man har en plats med nivå 3 så är det ofta platser där SL använder sig av en spelperiod motsvarande en minut (eller rond) ändå.
Mat och vatten brukar vara uppenbart, dricker man ur toalettstolen så vet man nog att detta kanske inte är så bra - men nödvändigt ibland :)
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest