User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Ven och Bornholm

Tue 17 Dec 2013, 13:18

Zapp - var läser jag om detta?
Mina frågor kommer sig av att ha försökt hitta någonting som liknar vad Bengt-Petter sade sig minnas... Dvs det är jag som försökt leta igenom ÖOR efter den utkastade referens BP tror sig minnas ;)

Jag har alltså inte hittat något beskrivet område jag tror är Bornholm (eller inspirerat av Mutant 2) eller så. Nu talar vi om enstaka ord nämnda i förbigående i en stämningstext utan vidare förklaring eller referens.

Så, ja, Atlantis. :lol:
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ven och Bornholm

Tue 17 Dec 2013, 16:32

Bengt-Petter, du verkar vara den enda länken till den mystiska ön - om du vet mer, ge dig till känna :D
Nu talar vi om enstaka ord nämnda i förbigående i en stämningstext utan vidare förklaring eller referens.

Så, ja, Atlantis.
Haha, det är inte lätt att rota i framtiden från forntiden!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Ven och Bornholm

Wed 18 Dec 2013, 13:43

Nästa skott i mörkret... ;)

Kan det vara "Den mytiska automatön Apparaticus" du tänker på, Bengt Petter?
Ja, det tror jag. Har dock inte ÖOR framför mig just nu. Vill minnas att ön nämns i kapitlet om Simris, som skrevs av Tomas J.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Ven och Bornholm

Sun 22 Dec 2013, 23:51

Stämmer. Omnämnandet sker i texten om Paco Kravatt på sid 52-53. Det enda som finns är några få flyktiga faktoider: #1 det finns en ö, #2 det är en "automatö", #3 den heter "Apparaticus", #4 den har ett "inre" (vad det nu ska betyda) och det ska finnas #5 en någorlunda säker väg "in" (trots #6 "urtida försvarssystem och krigsrobotar" och "maskinförsvar").

Och mer än så är det inte, efter vad jag kan se. Med andra ord, Bengt Petter skojade inte när han sa:
Men särskilt mycket och tydligt bestämt stod det inte.
;)

PS. Det finns ingen egentlig koppling till vår tids Bornholm (som läge, beskrivning, namn eller så...)
(om inte "Apparaticus" var ett begrepp redan på Mutant 2 tiden?)

Annat än den Bengt Petter nu skapat här förstås! :lol:
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Ven och Bornholm

Mon 23 Dec 2013, 12:49

Tack Zapp! Så, Apparaticus är tydligt en artefaktö, och antagligen rörlig?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ven och Bornholm

Mon 23 Dec 2013, 15:55

Kul att följa diskussionen här! Vilka bara understryka - som andra redan påpekat - att öar som dessa skulle funka finfint att bygga en kampanjmiljö kring i Mutant: År Noll. Det är precis så man bygger sin egen Zon i det spelet - välj ett geografiskt område som känns spännande och skapa utifrån det.
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Ven och Bornholm

Mon 23 Dec 2013, 17:44

Apparaticus är tydligt en artefaktö, och antagligen rörlig?
Om du säger det så 8-)

(Om du med "artefaktö" menar "en ö fylld av fornfynd" så låter det logiskt för en ö fylld av automater... däremot är det en ny - om än spännande - tanke att ön i sig själv skulle vara automatuppbyggd och därmed rörlig...)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Ven och Bornholm

Mon 23 Dec 2013, 17:48

funka finfint att bygga en kampanjmiljö kring
Mja, allt måste nu ju inte kunna stödja en hel kampanj... En beskrivning som räcker till ett enstaka äventyr räcker mer än gott för mig! :)
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Ven och Bornholm

Mon 23 Dec 2013, 18:32

Apparaticus är tydligt en artefaktö, och antagligen rörlig?
Om du säger det så 8-)

(Om du med "artefaktö" menar "en ö fylld av fornfynd" så låter det logiskt för en ö fylld av automater... däremot är det en ny - om än spännande - tanke att ön i sig själv skulle vara automatuppbyggd och därmed rörlig...)
Så tolkar jag att det är en "automatö" med ett "inre".
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
deusexmatteo
Topic Author
Posts: 70
Joined: Tue 17 Jul 2012, 19:47

Re: Ven och Bornholm

Tue 24 Dec 2013, 14:46

Tack zapp för din sakliga sammanfattning! Får gräva vidare i Mutant 2 spåret och se om det finns ytterligare detaljer, även om jag själv är mycket nöjd med hur ön beskrivs:)

En öbaserad ark skulle vara spännande, lätt att försvara men utsatt för väder och vind. Antar att båtbyggen skulle vara pågående projekt som bestämde vem som kunde lämna ön.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest