Jag vill minnas tre falanger i romanen: De kungatrogna med Naramsi i spetsen, prästerskapet (under en prästinna) och stoftkrälarnas sekt. Frågan är om det inte kan finnas ytterligare skuggmakter på Stegos; Finns falangen som stödjer Dubbel-Masse från Kristalltjuren i romanversionen? Annars kan man helt enkelt låna honom som joobalashernas kandidat till Stegosi tron.
Kan Blatifagus fungera som skuggmakt? Någon karaktär kanske besökt draken och fått en uppgift (skuggbefallning) att utföra.
Vad gäller tidsram så borde äventyret utspela sig någonstans med början vid uppljusningen fram till att Irminsulträdet faller i havet. Vill man fokusera äventyret på skuggspelet kan man kanske köra hela tidsramen - kanske med ett i förväg bestämt antal skuggrundor. I slutet vill man ju ha ett avgörande av något slag, för karaktärerna och inte skuggmakterna, exempelvis att karaktärernas lojaliteter avslöjas och en uppgörelse spelas upp som slutscen.
Vidare vad gäller karaktärer så tror jag mycket på att låta dem tvivla på sina respektive kall. Man skriver med andra ord öden och förbannelser som krockar med troliga skuggbefallningar. Om karaktärsspelet ska vara karaktärsdrivet så bör handlingen, i den mån det finns någon sådan, utgöras av deras respektive prövningar.
Jag misstänker att man som spelare står ganska handfallen inför den bisarra situationen på Stegos. Det bör inte framgå vilken tolkning av profetiorna är den sanna, utan spelarna får gärna tvivla lika mycket som deras karaktärer.