gyttja
Topic Author

Re: "hon/han" eller "hen"?

Fri 05 Jul 2013, 15:36

Känner att jag behöver förtydliga mig lite.

Syftade inte på att byta ut alla han och hon mot hen utan att byta ut när det står hon/han mot hen. Anledningen att jag föreslog det var för att jag tycker det känns skönare att läsa, speciellt om man ska läsa högt. Tycker helt enkelt det blir bättre flyt i texten :)

Jag personligen har föreställt mig att könsgränserna i Mutant: år noll väldigt mycket suddats ut, både genetiskt och kulturellt. Därför tycker jag att hen skulle passa bättre än hon/han. Men åter igen så menar jag bara när står exakt hon/han vilket alltså inte är ofta. Tror därför inte att det skulle ta nån speciell fokus utan som mest fungera som en liten hint att alla inte är kvinnor eller män, speciellt inte om du är mutant.

Förstår även av att läsa kommentarerna att ordet är verkar vara väldigt mycket mer laddat än jag trodde.

ekofest

Fri 05 Jul 2013, 15:52

Apropå setting och kön så har mutanterna inte ens längre någon reproduktiv förmåga i År Noll...

Tänker mig att det betyder en del för könsrollerna.

ekofest

Fri 05 Jul 2013, 15:55

Fast det kanske jag inte fick avslöja?

Tomas
Site Admin

Fri 05 Jul 2013, 16:03

Fast det kanske jag inte fick avslöja?
Jodå, ingen fara! :)

Tycker också att debatten om hen är onödigt laddad. Tycker att det finns tydliga fördelar med ordet, även om jag ser vissa problem också (framförallt att ordet inte är helt integrerat i svenskan).

Vi får fundera lite till. :)
Fria Ligan

Nico_Phtyme

Fri 05 Jul 2013, 19:38

Alltså, jag vill inte kasta bensin på elden här, men ordet "Hen" är faktiskt korrekt svenska, och har funnits i det svenska språket sedan 1966. Jag är språkvetare, visserligen för jämställdhet, men i den här frågan tycker jag det inte hör till saken.

Hen är helt enkelt ett sjukt praktiskt ord. Han/Hon går inte att uttala i vardagligt språk, till exempel, utan att dra ut / till "eller", vilket ur ren effektivitetssynpunkt är två ord kortare, vilket torde tilldraga dagens generation av sms-förkortare.

Personer som kallar sig "hen" för att de inte känner sig som hanar eller honor får göra det hur mycket de vill om ni frågar mig, men för mig har ordet först och främst handlat om "när könet är okänt", det vill säga "Vad skulle busschauffören säga om hen blev av med jobbet när företaget hen jobbar på blivit uppköpt".

Om ni fortfarande tycker det låter konstigt, fråga finländarna, de har haft neutrala könspronomen i evigheter. Är nog ingen finne som tycker det är knapsu med neutrala pronomen, inte ens den mest macho-manliga saunabadaren i världen.

Personligen anser jag att debatten bara blivit snurrig och siktat in sig på helt fel aspekter av ordet, och att en mycket vokal minoritet har tagit detta som bevis för någon slags queer-konspiration.

Slutligen är det dock fria ligan som bestämmer, jag har full förståelse för att ordet i nuläget kan skrämma bort vissa potentiella spelare och att det därför kanske ska undvikas. Tycker bara att det är lite synd.

Galten75

Fri 05 Jul 2013, 22:20

Jag tror vi har nuddat vid "problemet" i och med hur man uppfattar ordet hen. Att det funnits sedan -66 är av mindre värde då jag tror få ens hört talas om det tills för något år sedan.

Ordet kom då upp i relativt nischade kultursamanang och i bland grupperingar som "vanliga Svensson" inte direkt identifierar sig. Då hoppade en del media på tåget men med fortfarande samma inraming. Detta triggade igång samma synaps som när man pratar om Tintin i Kongo, förändringar i Kalles Jul, vilken färg man får måla sin radhusfasad med etc etc. Dvs. "ingen ska komma in från höger (eller vänster) och säga åt mig vad jag ska tycka och tänka".

Hade det varit någon folkkär personlighet som Ingvar Oldberg, Kristian Luuk, Ernst Kirchsteiger, Arne Weise som dragit igång detta hade alla redan använt hen i tid och otid (intressant att jag bara kom på manliga folkkära personligheter...).

Nu blev det inte så och ordet blev från början polariserat och överdrivet laddat.

Frågan är nu helt enkelt vilket alternativ som orsakar minst friktion och huruvida FL vill ta denna tjur vid hornen. Att använda hen i M:0 kommer inte att påverka opinionen nämnvärt utan det blir mer ett ställningstagande från FL-gänget.

Irriterar hen mer än det är värt?

Personligen är jag inget fan av hen, men det är mer på grund av att det låter löjligt. Jag tänkte omedelbart på hen=höna.

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"

Henke

Sat 06 Jul 2013, 04:39

Personligen anser jag att debatten bara blivit snurrig och siktat in sig på helt fel aspekter av ordet, och att en mycket vokal minoritet har tagit detta som bevis för någon slags queer-konspiration.
Inte kasta bensin på elden?

Jag är helt övertygad om att FL tar en onödig risk om man beslutar sig för att använda det här ordet. Att ta ställning för/emot något såpass politiskt laddat kommer nog inte förbättra möjligheterna till ökad spridning av rollspelet, snarare tvärtom. Man skall inte heller ta det för sanning att hen är gångbart bland en stor skara människor bara för att en handfull envist lyfter frågan här på forumet. Själv känner jag inte en enda människa (i eller utanför rollspelskretsar) som är beredd att använda sig av hen och det är förmodligen få (ingen) där som tillhör någon "vokal minoritet".

Om FL trots allt bestämmer sig för att använda hen så hoppas jag man istället gör det i något annat rollspel där detta är uttalat från början, så den som inte vill vara en del av experimentet kan välja att avstå på ett tidigare stadium.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

gyttja
Topic Author

Sat 06 Jul 2013, 07:35

Menar folk på allvar att de skulle låta bli att köpa Mutant: år noll ifall det innehöll ordet hen vid de få tillfällen man annars skriver hon/han?! :shock:

Det är som om man skulle låta bli att köpa något som har en svensk flagga på sig bara för att rasister gillar att vifta med den. (Inte för att sammanlikna hen-användare med rasister :-P)

Vad är det för den delen ordet är laddat med? Vad är det för politiskt ställningstagande man gör om man använder det?

Nico_Phtyme

Sat 06 Jul 2013, 08:29

De vokala minoriteter jag pratar om är inte de som "vägrar ta ordet i sin mun", utan de, på båda sidor av debatten, som hävdar att det handlar om att radera könsskillnader, vilket inte har någonting med ordet att göra över huvud taget.

Det är en politisk laddning som är helt och hållet skapad. Av vem vet jag inte, och bryr mig inte, men som sagt ovan: Om en folkkär personlighet som Kirschteiger och Co hade börjat använda ordet hade hen-reformen slagit igenom innan någon visste ordet av.

Galten75

Sat 06 Jul 2013, 08:45

Hen-debatten var i samma veva som den rent generella könsneutralitetsdebatten och kanske framför allt könsneutraluppfostran gick i gång vilket också fick folk i allmänhet att förknippa ordet mer negativt.

I debattprogram gick semikändisar i klinch med "hen-lägret", om ni tillåter det uttrycket, vilka inte gjorde det bästa av situationen genom att plocka in personer som nästan militant yrkade på stikt könsneutralitet. Någon pappa blev fly förbannad och kränkt när någon frågade - antagligen helt utan baktanke eller med försök att placera dennes barn i ett fack - om hans barn var tjej eller kille.

Så ja, ordet kom att förknippas med detta och givetvis blir det laddat då vi nu är inne på barnuppfostran, något som alla nästan alla människor gärna vill sköta själva och inte vill få andras åsikter nedkörda i halsen.

Sedan är båda lägren lika bra kålsupare när det kommer till att bli upprörda. Ena blir irriterad över ett ord, det andra blir irriterar över att det första lägret är irriterad.

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"