Baldyr

Re: Om Ottar skulle dödsa i graven? Hjälp tack!

Sun 14 Apr 2013, 15:04

Enda problemet med detta är att ingen äventyrare med erfarenhet av gravplundring skulle ge sig ut i Cruri utan vapen :-) Det skulle på något sätt bli för uppenbart och hade jag varit spelare så hade jag avstått eller gjort allt jag kunde för att skaffa mig nytt vapen innan.
Nejdå, jag tycker gott att typ "metall" kan vara tabu i "Stenfingerskrevan". Kvurerna kan ju antyda att det finns en anledning till detta, typ någon form av elektromagnetiska fenomen (fast omskrivna enligt urfolkets begreppsvärld) eller att det riskerar att väcka någon form av "väktare" till de "sägenomspunna vapen" karaktärerna är ute efter. Och om någon lyckas få med sig en dolk eller liknande så kan ju vederbörande sedan få skulden för Cruris uppvaknande!

Henke

Sun 14 Apr 2013, 15:29

Iofs, man skulle kunna hämta inspiration från "Röda Ögat" i O4Ö redan här :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Sun 14 Apr 2013, 15:51

Apropå Röda ögat - vad ska man göra av Hoskas klyfta och Björkrike nu när ögat har flyttats till Ilibaurien (i romanerna)? Platsen har ju så att säga blivit "ledig"...

Henke

Sun 14 Apr 2013, 17:20

Jag flyttade röda ögat till Skuger i min egen kampanj och tills vidare har jag tänkt placera det Blå Ögat i Kungsklippan istället. Som jag förstått det kommer nästa roman avhandla området på västa Palamux mer och kanske man därigenom kan få inspiration till vad som skall göras med platsen.

Tills dess har jag tänkt mig att Blåa ögat är en Shagulklon som Didra födde då Shagul tvingade sig på henne under Svavelvinter (men som stals av hennes farbror Luvena-kultisten Xellimogga). Klonen skall vara mer av ett barn än dvärgen i originalet, men eftersom klonen inte är 100% bortkopplad från Shagul så kan han då och då ta plats i barnet vilket betyder att barnets jollrande och fåordiga vokabulär plötsligt blir knivskarp och hånfull. :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Sun 14 Apr 2013, 17:31

Klonen skall vara mer av ett barn än dvärgen i originalet, men eftersom klonen inte är 100% bortkopplad från Shagul så kan han då och då ta plats i barnet vilket betyder att barnets jollrande och fåordiga vokabulär plötsligt blir knivskarp och hånfull. :-)
:mrgreen:

Maekolv

Mon 15 Apr 2013, 08:37

Ni är så onda... jag älskart! :twisted:

Maekolv

Mon 15 Apr 2013, 08:39

Jag har funderat vidare: kanske finns det andra sätt att lura karaktärerna till Cruri än det uppenbara? Just en karta med ett X för gravskatter känns ganska gjort.

Kanske kan man låta dem komma dit ungefär som Baldyr i romanen, alltså helt ovetandes om att det är en gravplats de är på väg till. Låt dem för all del gärna ha med sig några förbannade eller magiska smuggelsvärd också, för ökad effekt.

ultralof
Topic Author

Mon 15 Apr 2013, 11:31

Jag rippade delar av Svavelvinterboken, och RP är på Majura för att göra en arkeologisk expedition och med sig har dom dolken Demens som vägvisare.
Jag tänker inte förbjuda RP från att ta med sig vapen. Det känns inte som rätt väg att vandra för mig inte minst med tanke på allt meta-tänkande som kommer dyka upp. Då kommer RP säkert smuggla in vapen och lägga typ ett helt spelmöte på det.
Däremot skulle ju Ottar av någon anledning kunna vara immun mot alla vapen som skapats på denna planet. Ebharing SKULLE ju då kunna skada honom, men jag tror inte dom kommer lista ut att man ska vrida på skaftet för att undvika den blixt som annars slår ut.
Sen finns ju det svarta svärdet (Nabkos? Nått sånt), men den kan man ju flytta/byta ut/byta ut metallen i.
Får isf lista ut något sätt för RP att kanske skapa ett vapen av en meteorit.
Eller så kan man ju alltid få vapen av den gudaliknande Nominatorn i Kristalltjuren.

Fast jag ä lite lur på att ändå låta RP döda honom, och låta HONOM vara "låset" på magin som håller dom sovande.

PS. Varför måste man öppna porten till Cruri. Kan man inte bara klättra lite? Ds
Last edited by ultralof on Mon 15 Apr 2013, 11:53, edited 1 time in total.

Peter

Mon 15 Apr 2013, 11:52

Funkar foljande? Om RP forsoker ta huvudet av Kung Ottar vaknar han ommedelbart (i sjalvforsvar) och tar strid. Om RP valjer att stanna och slass kommer han att lyfta sin stora bronslur och stota for att pakalla sina undersatars understad. Vibrationerna far kullen att rasa in, och nar RP gravt sig ur rasmassorna ar kungen borta, pa vag for att samla sina undersatar?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Maekolv

Mon 15 Apr 2013, 23:41

"Varför måste man öppna porten till Cruri. Kan man inte bara klättra lite?"

Jag tänker mig att dalen står under vatten och enda(?) sättet att dränera sjön/mossen är att öppna portarna och låta vattnet rinna iväg. Först när Fari-Nhata är torrlagt kan man kila in och plundra gravar utan att behöva snorkel och cyklop...