Henke

Re: Psi mutanters ställning i samhället

Tue 09 Apr 2013, 21:28

Vet inte om jag minns detta fel från MUA, men *SPOILER* var det inte så att hatet mot PSI grundade sig i Hydrans rädsla för PSI som kunde avslöja honom? Det var ju Hydran som beordrade Kejsar Kjell att bilda PSIPO och rensa bort detta hot.

Sen började ju PSIPO som ett motdrag när Järnringen anföll Nordholmia (äventyret Järnringen), men underförstått låg väl Hydran även bakom det.

Personligen tycker jag det känns väldigt löjligt att en viss grupp alltid hatar en viss annan grupp. Jag tror mer att hatet/rädslan/misstänksamheten mot någon av en annan klass är nedbruten på individnivå. En IMM kan alltså lika gärna gilla mutanter som att han är livrädd eller hatisk mot dem. Varför skall man generalisera?

Sedan hoppas jag verkligen inte att hela projektet skall bli hijackat av politiska budskap...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

ekofest

Tue 09 Apr 2013, 21:35

Sedan hoppas jag verkligen inte att hela projektet skall bli hijackat av politiska budskap...
Huh?

Henke

Tue 09 Apr 2013, 21:52

Huh?
För att undvika att tråden spårar ur så kommenterar jag inte detta vidare.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Peter

Tue 09 Apr 2013, 23:10

Personligen tycker jag det känns väldigt löjligt att en viss grupp alltid hatar en viss annan grupp. Jag tror mer att hatet/rädslan/misstänksamheten mot någon av en annan klass är nedbruten på individnivå. En IMM kan alltså lika gärna gilla mutanter som att han är livrädd eller hatisk mot dem. Varför skall man generalisera?
Definitivt - misstänker att M0 kommer att ha mindre av de stora, breda samhällsmotsättningarna och mer av unika omständigheter för grupper och bosättningar. Upplägget med Arken pekar ju även mot att det är spelgruppen som kommer att kunna styra hur det här ser ut. Vissas Arken kanske vänder sig mot psionikerna och instiftar en sorts PSIPO, andra kanske styrs av PSI-äldste eller maskinintelligenser :) (Utan att ha en aning om hur upplägget faktiskt är tänkt, det är bara intrycket jag får)
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Masterfrog

Wed 10 Apr 2013, 00:35

Det var ju inte ens så i M:UA att människor alltid hatade PSI. Det var dock väldigt, väldigt ofta så. De allra flesta hatade PSI och väldigt många såg ner på mutanter. Anledningarna må vara löjliga, det är ju egentligen all form av hat mot annan folkgrupp, men de var i allra högsta grad realistiska. Historiskt sett har människan haft en otrolig förmåga att sinneslöst hata folkgrupper de tyckt varit olika trots att de faktist inte varit särskilt annorlunda, t.ex. annan hudfärg eller bara misstanke till trolldom. Om vi då faktist har folkgrupper som ÄR rejält annorlunda och "konstiga" eller folkgrupper som faktist besitter "trolldom" så tycker jag snarare Järnringen höll tillbaka på hur hemsk förföljelsen och förtrycket kunde ha varit.

Sen kan ju M:ÅN utan problem vara annorlunda. M:UA utspelar sig i en relativt hög grad av civilisation där man som kultur "har råd" att låta hat och förtryck råda. Att offra ett litet antal individer är inget problem för att blidka den stora massan. Däremot om man är en liten grupp överlevare där varje dag är en kamp för överlevnad och alla måste dra sitt strå till stacken dagligen, som det känns som att M:ÅN kommer vara, så är varje individ för viktig för att fåniga dispyter som "du har fel hudfärg", "jag hatar dig för du har vingar" eller "jag litar inte på folk som kan sätta eld på folk med tankekraft, så jag och grabbarna ska spöa upp dig" ska dyka upp. Man ser istället till hur allting kan användas positivt för att gynna gruppen.

Henke

Wed 10 Apr 2013, 06:11

Definitivt - misstänker att M0 kommer att ha mindre av de stora, breda samhällsmotsättningarna och mer av unika omständigheter för grupper och bosättningar. Upplägget med Arken pekar ju även mot att det är spelgruppen som kommer att kunna styra hur det här ser ut. Vissas Arken kanske vänder sig mot psionikerna och instiftar en sorts PSIPO, andra kanske styrs av PSI-äldste eller maskinintelligenser :) (Utan att ha en aning om hur upplägget faktiskt är tänkt, det är bara intrycket jag får)
Det är precis så jag känner också, och konceptet med att spelarna kan välja detta själva i sin egen ark, medan SL kanske väljer på närliggande Arker kan skapa rätt häftiga konflikter både internt och externt.

Henke

Wed 10 Apr 2013, 06:23

Det var ju inte ens så i M:UA att människor alltid hatade PSI. Det var dock väldigt, väldigt ofta så. De allra flesta hatade PSI och väldigt många såg ner på mutanter. Anledningarna må vara löjliga, det är ju egentligen all form av hat mot annan folkgrupp, men de var i allra högsta grad realistiska. Historiskt sett har människan haft en otrolig förmåga att sinneslöst hata folkgrupper de tyckt varit olika trots att de faktist inte varit särskilt annorlunda, t.ex. annan hudfärg eller bara misstanke till trolldom. Om vi då faktist har folkgrupper som ÄR rejält annorlunda och "konstiga" eller folkgrupper som faktist besitter "trolldom" så tycker jag snarare Järnringen höll tillbaka på hur hemsk förföljelsen och förtrycket kunde ha varit.

Sen kan ju M:ÅN utan problem vara annorlunda. M:UA utspelar sig i en relativt hög grad av civilisation där man som kultur "har råd" att låta hat och förtryck råda. Att offra ett litet antal individer är inget problem för att blidka den stora massan. Däremot om man är en liten grupp överlevare där varje dag är en kamp för överlevnad och alla måste dra sitt strå till stacken dagligen, som det känns som att M:ÅN kommer vara, så är varje individ för viktig för att fåniga dispyter som "du har fel hudfärg", "jag hatar dig för du har vingar" eller "jag litar inte på folk som kan sätta eld på folk med tankekraft, så jag och grabbarna ska spöa upp dig" ska dyka upp. Man ser istället till hur allting kan användas positivt för att gynna gruppen.
Just i MUA´s värld så tror jag inte saken hade så mycket med främlingsfientlighet och rädsla för det annorlunda att göra. Hydrans önskade läge var att utplåna PSI som var ett hot mot honom (vilket resulterade i PSIPO som förmodligen spelade på folks rädsla) men jag kan inte påminna mig om att MUA spelade på IMM´s främlingsfientlighet som uppkommit direkt ur ogrundat hat.

Jag har själv funderat mycket kring att trycka hårdare på förföljelsen och hatet mot PSI/MM i vid en eventuell MUA-kampanj (även om Hydran styr i bakgrunden). I M0 är jag dock osäker på om det kommer att finnas någon Hydra alls. :)

Tomas
Site Admin

Wed 10 Apr 2013, 08:37

... misstänker att M0 kommer att ha mindre av de stora, breda samhällsmotsättningarna och mer av unika omständigheter för grupper och bosättningar. Upplägget med Arken pekar ju även mot att det är spelgruppen som kommer att kunna styra hur det här ser ut. Vissas Arken kanske vänder sig mot psionikerna och instiftar en sorts PSIPO, andra kanske styrs av PSI-äldste eller maskinintelligenser :) (Utan att ha en aning om hur upplägget faktiskt är tänkt, det är bara intrycket jag får)
Det är precis så jag känner också, och konceptet med att spelarna kan välja detta själva i sin egen ark, medan SL kanske väljer på närliggande Arker kan skapa rätt häftiga konflikter både internt och externt.
Spännande diskussion! Era resonemang ligger nära hur vi också resonerar.
Fria Ligan

Galten75

Wed 10 Apr 2013, 21:26

Detta med Psi-mutanter är ju intressant. Jag såg framför mig en värld där de mentala mutationerna inte riktigt är fullt utvecklade. De personer med dessa krafter behandlas lite som mentalsjuka - då det finns en hel del bieffekter- och något som ska stoppas undan och helst glömmas bort.

Kanske skickas ut i Zonen i hopp om att de ska dö eller kanske till något slags gulag-liknande, bevakade av individer som inte påverkas av dessa krafter (vilket i sig är en Psi-kraft men inte något man vet om då kunskapen om Psi-krafter inte är allt för utbredd eller ingående studerad).

De som skjuts undan har börjat organiserat sig i skymundan, kanske stödda av de Psi-mutanter som lyckats klara sig undan bieffekter och lever som "normalt" där de inte använder förmågorna för att inte röja sig samt rädsla för att några bieffekter ska uppstå.

Hela situationen ligger och puttrar i väntan på att koka över.

// G
"Jump on my sword while you can Evil. Iwon't be as gentle!"

Mekanurg

Wed 17 Apr 2013, 13:12

Jag funderar lite på hur psi mutanter ses av samhället i M:ÅN.
I M:UA så fruktades och hatades psi mutanter och det var en hel del skrock kring dom.
MMD å andra sidan var respekterade till en viss del av MD, även om dom ändå var fruktade på samma sätt som psi mutanter av människorna.

Något som gick emot den bilden av psi mutanter var hur dom sågs på landsbygden där dom fick respekt och ibland även blev omtyckta.

Kommer psi muterade att ha ungefär samma ställning kring muterade som på landsbygden och MMD kring MD i M:UA eller är hatet och fruktan något som var närvarande redan då?
Om det är av intresse här på forumet kan jag plocka mina minnen från 1980-talet och en del resonemang som fanns när vi byggde det klassiska Pyri-samfundet.
The Dream Forge Blog http://gondica.wordpress.com