Echo

Re: Världen

Tue 26 Mar 2013, 09:20

Jag tycker att det finns en hel del att hämta från Metro 2033 i form av inspiration, jag vill även rekommendera datorspelet, då de har använt sig av många intressanta hemmabyggen som jag gillar skarpt, till exempel lufttrycksgeväret som skjuter kullager-kulor och som måste pumpas upp. Hemmabyggen känns alltid roligt i post-apoc rollspel, oavsett tid sedan katastrofen inträffade

Masterfrog

Thu 28 Mar 2013, 18:22

Det är ju otroligt intressant att världen utspelar sig mycket närmare katastrofen då (iaf min bild av) katastrofen är en lång rad av händelser som utspelar sig under en längre period och inte en enskild händelse vid en enda tidpunkt.

Nu spekulerar jag helt fritt rakt ut i luften bara men vore det inte ohuligt häftigt om M:ÅN utspelar sig i princip mitt under katastrofen. Jag tänker mig en värld där så gott som alla enklaver fortfarande är bebodda och bemannade, där ytvärlden domineras av mutantklaner o marodörer och där människor är något snudd på exotiskt. Enklaverna är ju absurt bestyckade och befästa och de enda människor som finns på ytvärlden är ju de som utvisats, flytt eller valt att inte bosätta sig i en enklav.

Frågan är ju bara vilken plats eller roll som PSI/RBT kommer att ta. Haha, jag är helt löjligt övertaggad på M:ÅN.

nicklas

Thu 28 Mar 2013, 23:39

Om enklaver är med i spelet så skulle jag tro att de är mycket mindre än i tidigare Mutant och att de följde en inbjudna endast policy — inget rädda mänskligheten utan mer rädda oss som bestämmer. För herre gud, de arbetsinsatser som behövs för att bygga de gigantiska enklaverna runt om i världen i äldre Mutant...

Masterfrog

Fri 29 Mar 2013, 04:48

Om enklaver är med i spelet så skulle jag tro att de är mycket mindre än i tidigare Mutant och att de följde en inbjudna endast policy — inget rädda mänskligheten utan mer rädda oss som bestämmer. För herre gud, de arbetsinsatser som behövs för att bygga de gigantiska enklaverna runt om i världen i äldre Mutant...
Jo, det var så jag tänkte oxå egentligen. Eftersom de fortfarande är bebodda och bemannade (enligt min idé av hur de skulle kunna fungera i M:ÅN) så bör det vara helt löjligt svårt att smyga sig in i en och ännu svårare att försöka forcera en. De skulle snarare användas som en sorts övergripande konfliktpjäs. Två enklaver skickar ut horder av krigsrobotar mot varandra under många år, detta sätter klart sina spår på området och gör det farligare att vistas där. En enklav använder sig av ytinvånare för att leta reda på saker de behöver i utbyte mot diverse småprytlar (utan att man någonsin får träffa någon från enklaven. Kanske sköts det genom robotar, kanske får man prata med en terminal vid någon stor port). Sådana saker. Det kanske inte ens behöver finnas på kartan att man ska kunna ta sig in i en enklav. De kan vara intressanta att ha med ändå tycker jag.

Detta är såklart bara mina (vid detta tillfället väldigt trötta) spekulationer.

Tomas
Site Admin

Fri 29 Mar 2013, 09:16

Intressanta funderingar!
Fria Ligan

kjw1

Tue 02 Apr 2013, 22:43

Intressanta funderingar!
Tomas vanliga (aningen sparsamma) svar får i och med den utmärkta dealen med Paradox lite av en förklararing ;-) Äntligen förstår jag varför det varit så svårt att få kött på benen från Tomas...

Hur som, här är mitt hem... Alltså snarare än borta i regeldiskussionen. Ser fram mot mer Mutantvärld! Och jag är vansinnigt övertygad om att ni kan förvalta den. Ser fram mot att följa och i bästa fall bidra till värld, miljö och situationer!

kjw
[kJw1]
prudentia nostra constatia

Tomas
Site Admin

Wed 03 Apr 2013, 10:07

Välkommen hit! :)
Fria Ligan

kjw1

Thu 04 Apr 2013, 21:40

(...)En enklav använder sig av ytinvånare för att leta reda på saker de behöver (...)
På det temat har jag några gamla throw ups som kanske skulle kunna bearbetas till något mer substantiellt ;)
kjw
[kJw1]
prudentia nostra constatia

Watson

Mon 08 Apr 2013, 08:34

En cool twist på den i M:UA rådande samhällsordningen skulle kunna vara att göra IMM till en kuvad klass (likt de muterade är i M:UA). Det kanske till och med är logiskt, då de icke-muterade säkerligen är svagare då samhället inte är på långa vägar lika väl uppbyggt.
...Elementärt, min käre Sherlock

Peter

Mon 08 Apr 2013, 08:58

En cool twist på den i M:UA rådande samhällsordningen skulle kunna vara att göra IMM till en kuvad klass (likt de muterade är i M:UA). Det kanske till och med är logiskt, då de icke-muterade säkerligen är svagare då samhället inte är på långa vägar lika väl uppbyggt.
Om jag förstår det hela rätt så finns det inte ett enda samhälle - utan varje ficka av samhällsordning är unik. Kanske finns IMM enbart i en isolerad bunker?
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor