Om enklaver är med i spelet så skulle jag tro att de är mycket mindre än i tidigare Mutant och att de följde en inbjudna endast policy — inget rädda mänskligheten utan mer rädda oss som bestämmer. För herre gud, de arbetsinsatser som behövs för att bygga de gigantiska enklaverna runt om i världen i äldre Mutant...
Jo, det var så jag tänkte oxå egentligen. Eftersom de fortfarande är bebodda och bemannade (enligt min idé av hur de skulle kunna fungera i M:ÅN) så bör det vara helt löjligt svårt att smyga sig in i en och ännu svårare att försöka forcera en. De skulle snarare användas som en sorts övergripande konfliktpjäs. Två enklaver skickar ut horder av krigsrobotar mot varandra under många år, detta sätter klart sina spår på området och gör det farligare att vistas där. En enklav använder sig av ytinvånare för att leta reda på saker de behöver i utbyte mot diverse småprytlar (utan att man någonsin får träffa någon från enklaven. Kanske sköts det genom robotar, kanske får man prata med en terminal vid någon stor port). Sådana saker. Det kanske inte ens behöver finnas på kartan att man ska kunna ta sig in i en enklav. De kan vara intressanta att ha med ändå tycker jag.
Detta är såklart bara mina (vid detta tillfället väldigt trötta) spekulationer.