• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Sun 04 Nov 2012, 23:36

Finns det chans att projektet skulle kunna backas upp av era eminenta grafiker i form av lite illustrationer och kartor?
En annan tanke är, skulle projektet kunna bli något som hamnar på FL´s nedladdningssida?
Har missat att svara på detta!

Absolut, det här projektet är en given PDF på Svavelvinterspelets nedladdningssektion - om det inte till och med kan bli tryck i någon form! Och jag ska inte tala för Christian, men layout kan vi nog ordna. :)

Vore jättekul om detta projekt blev av!
Fria Ligan
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Mon 05 Nov 2012, 17:12

Jag har inte heller svarat i denna tråd tidigare, men har tidigare förklarat mig villig att släppa de gamla speltexterna (inte romanerna alltså) under Creative-Commons-licens. Sådana licenser kommer dock i olika varianter och frågan är vilken man ska välja. Jag lutar åt: Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika (CC BY-NC-SA).

Det innebär:

* att man måste berätta varifrån materialet kommer och att jag är upphovsmannen
* att man får bearbeta materialet fritt
* att man inte får använda materialet kommersiellt
* att man måste dela sina egna bearbetade alster på samma villkor

Varumärken
Det finns några registrerade varumärken i sammanhanget att ta hänsyn till:
'Svavelvinter' och 'Trakorien' är båda varumärken i min ägo efter en gammal tvist som en del av er säkert hört talas om. Rent konkret innebär det att jag måste godkänna deras användning i sådant som publiceras vilket jag förmodligen kommer att göra så länge de inte används skadligt. Jag kommer inte att begära något ekonomiskt för godkännandet utan ser ett marknadsföringsvärde så länge varumärkena används positivt. Det måste anges i er produkt att ni har tillstånd.
'Drakar och Demoner' är ett varumärke ägt av Riotminds och det bör alltså undvikas såvida inte deras tillstånd kan inhämtas. 'Ereb Altor' är inte ett registrerat varumärke, heller inte 'Mutant' men någon kunde hävda att båda är inarbetade.

Andras upphovsrätt
Illustrationerna i de gamla spelen ägs av respektive upphovsman. Jag har alltså inget att säga till om rörande dem.

Alla kartor är ritade efter mina förlagor och jag kan därför släppa dem under CC-licens. Ni kan alltså rita av dem men inte använda de renritade original som tidigare publicerats utan respektive upphovsmans tillstånd.



Ännu är inget spikat i licensfrågan så tyck gärna till. Just möjligheten till bearbetning känns viktig för att äventyren ska kunna anpassas till olika spelsystem och även moderniseras. Man kan då även plocka in saker från romanerna vilket jag inte motsätter mig så länge man inte utan tillstånd citerar längre stycken.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Mon 05 Nov 2012, 20:19

Som ni vet är jag intresserad av att hjälpa till med det här. Jag tycker iofs upplägget kan vara helt ok. För egen del tycker jag en PDF hade varit bra nog, men om FL hade velat försöka sig på en tryckt variant så är det synd om den skulle stoppas av att man inte får ha någon finansiell vinning. Det lär ju kosta en slant att fixa layout, kartor och nya bilder för att inte tala om själva tryckkostnaden.

Vore kul om några fler ville hjälpas åt att föra in texten digitalt. Men i annat fall lägger jag en stund då och då så får vi se vart det slutar. :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Mon 05 Nov 2012, 21:57

För egen del tycker jag en PDF hade varit bra nog, men om FL hade velat försöka sig på en tryckt variant så är det synd om den skulle stoppas av att man inte får ha någon finansiell vinning. Det lär ju kosta en slant att fixa layout, kartor och nya bilder för att inte tala om själva tryckkostnaden.
Det icke-kommersiella gäller den generella licensen. Utöver den så kan förstås jag och Fria ligan eller andra aktörer komma överens om vad vi vill. Släpper jag däremot de generella licenserna fria kommersiellt så öppnas ju dörren för vilka företag som helst bortom min kontroll och det känns inte riktigt bekvämt. Icke-kommersiell licens behöver alltså inte stoppa försäljning - i synnerhet inte i Fria ligans regi där vi ju redan har liknande överenskommelser som det är. Det gör däremot att jag kan stoppa sådant kommersiellt som jag inte gillar.
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Mon 05 Nov 2012, 21:59

Liten kommentar angående inledningen - borde inte beskrivningen av trakoriska riket uppdateras också? Eller helt sonika strykas? När Svavelvinter kom '87 fanns ju inte Trakorien beskrivet någonstans, det läget har vi ju inte i dag.
Instämmer i ovanstående, i synnerhet som Trakorien aldrig blev feodalt såsom det står.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Projekt: Konfluxsviten

Mon 05 Nov 2012, 22:20

För egen del tycker jag en PDF hade varit bra nog, men om FL hade velat försöka sig på en tryckt variant så är det synd om den skulle stoppas av att man inte får ha någon finansiell vinning. Det lär ju kosta en slant att fixa layout, kartor och nya bilder för att inte tala om själva tryckkostnaden.
Det icke-kommersiella gäller den generella licensen. Utöver den så kan förstås jag och Fria ligan eller andra aktörer komma överens om vad vi vill. Släpper jag däremot de generella licenserna fria kommersiellt så öppnas ju dörren för vilka företag som helst bortom min kontroll och det känns inte riktigt bekvämt. Icke-kommersiell licens behöver alltså inte stoppa försäljning - i synnerhet inte i Fria ligans regi där vi ju redan har liknande överenskommelser som det är. Det gör däremot att jag kan stoppa sådant kommersiellt som jag inte gillar.
Bra att reda ut vad som gäller. Fria Ligan varken vill eller kan ge ut något som rör Trakorien och Svavelvinter utan Briors medgivande. Att en ny bearbetning av de gamla modulerna skulle ges ut av Ligan är självfallet ingen nödvändighet - men det vore väldigt kul! :)

Låter grymt bra att du filar vidare på detta, Henke! Jag tror på en ganska varsam restaurering, kanske med stats både till gamla DoD (om man kan det utan hamna i rättighetstrubbel) och till det nya Svavelvinterspelet.
Fria Ligan
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 00:58

+1 för valet av licens. Jag ställer mig visserligen lite frågande till hur upphovsrätt hanteras om en person lämnar nytt bidrag till texten som håller verkshöjd. Å andra sidan låter det inte som om en större redigering är aktuell, så det kanske är strunt samma.

En praktisk fråga: Finns materialet i elektronisk form eller är det något man åker på att ordna med?
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 01:59

Spelet kan börja! Spelarna bör inte läsa längre. Må Kmorda vara er nådig!
Introduktion för SL

Svavelvinter är ett ganska stort kampanjscenario som bör räcka till många spelmöten.

När rollpersonerna kommer till ön Majura, hamnar de mitt i en härva av intriger, där olika intressen mer eller mindre öppet bekämpar varandra. Det är en fördel om SL offrar lite tid på att läsa igenom och sätta sig in i maktgrupperingarnas planer innan spelet börjar. Med största sannolikhet kommer rollpersonerna snart att dra uppmärksamheten till sig och trampa någon på tårna. SL måste kunna avgöra vilka som intresserar sig för deras handlingar och vilken reaktionen kan bli.

Spelet blir mer spännande och spelarna oroligare om de märker att händelser de inte förstår hela tiden pågår runt omkring dem. De ska få intrycket av att Marjura inte legat och väntat på dem, utan kanske helst velat slippa dem.

Så länge rollpersonerna befinner sig i Arhem kan SL slå på slumptabellen för att se vad som händer, men spelarna bör själva tvingas ta initiativet att driva händelserna framåt. När tabellen visar det, eller när det faller sig naturligt, kontaktas äventyrarna av nyckelpersonerna till deläventyren.

I Kvicksilvergruvan vill dvärgen Gwellmyn anlita rollpersonerna för att hämta upp några tunnor kvicksilver ur en gruva som ockuperats av draken Blatifagus.

Druidtemplet inleds med att den kvinnliga isdruiden Perrima vill ha eskort för att kunna undersöka vad som hänt med druidernas tempel på berget Biletand.

I Cruris gravar leds rollpersonerna av det nomadiserande kvurerfolket till Cruris gravfält för att hämta mäktiga vapen som ska befria Marjura från shaguliternas ondska.

Dessa deläventyr ger rollpersonerna hjälpmedel, allierade och information som kan hjälpa dem i slutstriden mot shagulitersekten, vars märka skugga ligger tung över Marjuras is. De kan spelas i valfri ordning.

I det sista deläventyret beskrivs sekten och dess högkvarter, Järntornet i Dymrabergen.

Vill man inte spela hela scenariot kan deläventyren plockas ut och spelas fristående även om detta förtar sammanhanget.

Närmast följer lite spelteknisk information för SL. Sedan kommer en beskrivning av Marjuras klimat, djurliv, historia mm. SL kan låta spelarna få del av denna information allt efter rollpersonernas färdigheter.

Före deläventyren beskrivs också hamnstaden Arhem och slavlägret i svavelträsken.

SPELTEKNISKA DETALJER FÖR SL
  • I textens sidhänvisningar betyder D - Grundregelboken, E - Expertregelboken, M - Magiboken och MB - Monsterboken.
  • I en del detaljritade rum har det stor betydelse var alla står, tex när en fälla utlöses. Det rekommenderas att tennfigurer eller nåot liknande används så fort rollpersonerna kommer in i sådana rum.
  • SL-personer beskrivs enligt följande mall: Värden, färdigheter, utrustning, inlästa formler och en del andra enklare egenskaper finns noterat på ett separat rollformulär för varje person. I texten beskrivs utseende, karaktär och mer speciella förmågor i det sammanhang där man först träffar personen.
  • Platser beskrivs enligt följande mall: ALLMÄNT berättar om vilken typ av plats man hamnat på. ÖVERBLICK beskriver vad man ser om man tittar sig omkring utan större noggrannhet. Det här avsnittet kan oftast läsas up för spelarna allt eftersom de vandrar omkring. DETALJER skildrar vad man hittar om man letar mer noggrant och på rätt plats, eller lyckas med de färdighetsslag som krävs. VARELSER talar om vilka levande eller odöda varelser man kan stöta på. SKATTER beskriver de värdeföremål man kan hitta, hur man hittar dem och vad de är värda. Ibland har samma föremåla olika värde beroende på vilken värdering som används. T ex kan en dolk ha ett värde som vapen, ett annat som antikvitet, ett tredje som prydnadsföremål och så vidare. SL kommentarer avsedda för spelledaren.
  • Förkortningen FV betyder att en färdighet måste användas för att få viss information. Exempel: FV Värdera metall - 200 gm, betyder att ett lyckat slag med färdigheten Värdera metall avslöjar att föremålet är värt 200 gm.
  • Många av de individer som rollpersonerna kommer att stöta på under äventyrandet är redan namngivna och utarbetade. Däremot har mer anonyma varelser av utrymmesskäl inte beskrivits i detalj. Istället har typiska värden för grundegenskaper och färdigheter listats i en tabell.
  • När rollpersonerna möter soldater och slödder kan SL slå 1T20 för att kontrollera om en individ är informatör åt shaguliterna. Resultatet 18, 19 eller 20 innebär att en lösdrivare är informatör. Resultatet 20 innebär att en soldat är informatör. Informatörer berättar allt de ser eller hör av intresse frö sina uppdragsgivare.
  • Om den hemlighetsfulle yrkesmördaren Tobik används bör SL redan från början bestämma vem han är och modifiera personen ifråga.
ÖN MARJURA

Marjuras historia

800 år före nu (fn): Kungadömet Cruri går mot sin slutliga undergång efter att ha dragit gudarnas förbannelse över sig genom förbjudna magiska efterforskningar. Kugg Ottar, Cruris siste härskare, går i graven samtidigt som gudarna täcker Marjura med snö och is. Rikets primitiva tjänarfolk anpassar sig till nomad- och jägarliv och lever vidare med oklara sägner som enda minne av sina forna härskare. De kallar sig kvurer, vilket är en ombildning av ordet "Cruri".

700 år fn: Dvärgar och isjättar vandrar över polarisen och bosätter sig på Marjura.

200 år fn: Efer hårda religionskrig på Trinsmyra flyr en utbrytargrupp med jämlikhetsideal till ön och slår sig ner på sydvästkusten där de livnär sig på fiske och fårskötsel. Namnet Marjura stammar från denna tid.

100 år fn: Nekromantikern Shagul fördrivs från den trinsmyriska staden Vumbra och tar sin tillflykt till ön. I Dymrabergen på norra Marjura bygger Shagul sitt järntorn med hjälp av dvärgar.

50 år fn: Shagul söker själv döden, driven av obesvarad kärlek till prinsessan Elmesum. Shagulitersekten lever vidare och fördjupar de onämnbara lärorna.

15 år fn: Tasenbar Örtkänne upptäcker nyttan av vinsvavling och trakoriska trupper ockuperar svavelträsken på sydvästra Marjura efter hårda strider med Marjurerna. Marknadsplatsen Arhem byggs ut till hamnstad. Straffångar deporteras till Marjura för att samla och rena svavel från träsken.

10 år fn: Dymratraktatet undertecknas av Trakoriens kejsare. Traktatet låter shaguliterna praktisera sina läror utan inblandning så länge trakoriska lagar respekteras och bara slavar eller infödingar används till experimenten.

4 år fn: Guldfynd från nordvästra Marjura hemförs till Tricilve och väcker där stor uppståndelse. En mindre guldrush följer, men flera expeditioner försvinner spårlöst. Diskreta krafter tycks vilja skydda öns hemligheter.

Draken Blatifagus anfaller oväntat dvärgarnas kvicksilvergruva och ockuperer den "av peronliga skäl". I all hast sluter man en bräcklig överenskommelse med odjuret, där trakorierna åtar sig att hålla besten med mat så länge den inte ställer till bråk.

Nu: rollpersonerna kommer till Marjura.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 05:39

Nu: rollpersonerna kommer till Marjura.
Härligt! :-) Nu blev jag dock plötsligt lite oroad över samordningen. Vi måste nästan organisera vem som skriver vad så inte någon skriver ett stycke som någon annan hinner skriva och publicera. Ska man kanske ägna sig åt varsitt kapitel eller flagga ett stycke man ämnar skriva genom att göra ett inlägg med första och sista raden på stycket man håller på med?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 935
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Projekt: Konfluxsviten

Tue 06 Nov 2012, 09:52

Jag ställer mig visserligen lite frågande till hur upphovsrätt hanteras om en person lämnar nytt bidrag till texten som håller verkshöjd.
Du tar upp en intressant fråga som jag ställt mig i helt andra sammanhang. Rent tekniskt tror jag att man kan kränka upphovsrätt även när man gör något nytt med verkshöjd om man använder tillräckligt mycket från ett annat skyddat verk. Jag föreställer mig exempelvis att man inte hur som helst kan skriva fan fiction om Twilight eller Harry Potter. Problemet är väl att detta bara kan avgöras av domstol i det enskilda fallet och den vägen är inte rolig att gå för någon av parterna.

Man tangerar dessutom frågan om inarbetade varumärken. Ett problem med varumärken är att ägaren måste försvara dem om han inte ska riskera att förlora dem. Jag hade just det problemet på MySQL där vi gärna ville låta entusiaster använda varumärket men våra advokater sade nej.

Detta inte sagt som något förtäckt hot om stämning utan jag hoppas att vi ska kunna tillfredsställa önskemålen inom den beskrivna licensen. Jag vill bara påpeka att dessa frågor inte är så enkla som man tror och hoppas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests