Henke

Re: Fler expertiser, mer valmöjligheter

Mon 16 Jul 2012, 11:30

Mitt eget blygsamma förslag för drogmakare är att recepten (förutom cruta och vildeld) utökas med zombin.
Håller med! Zombin/Gallsörpa bör absolut vara en expertis. Personligen gillar jag heller inte att undre världen är en expertis för drogkunskap. Snarare så kan de som vill, skaffa expertisen från tjuvkonst-förmågan.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Mon 16 Jul 2012, 11:37

...fast drogmakeri kanske i själva verket är en ljusskygg disciplin? Alltså att man inte kommer speciellt långt utan att skaffa och utnyttja kontakter i den undre världen. Man behöver helt enkelt komma åt ämnen och ingredienser som inte kan anskaffas på laglig väg, alternativt ligger en del av ens verksamhet (läs: kunder) - åtminstone om man ska kunna utvecklas till nivån mästerdrogmakare (nivå 5, inbillar jag mig) - i gråzonen mellan lagligt (mediciner) och olagligt (gifter). Alltså behöver man förr eller senare behärska även denna del av yrket.

Henke

Mon 16 Jul 2012, 11:41

Tycker hur som helst zombin-expertisen passar bättre än undre världen (som ändå går att få på annat sätt). Dessutom skulle man även kunna hitta ljusskygga preparat genom "kontakter" och slå för drogmakeriet.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Baldyr

Mon 16 Jul 2012, 11:52

Jag antar att om man ändå pratar om husregler så skulle man kunna behålla 5 st allmänna (lagliga) expertiser inom Drogmakeri och låta de ljusskygga expertiserna (såväl kontakter som specifika medikament) vara särskilda expertiser. Allt enligt det system som jag skisserade upp ovan.

Maekolv

Mon 16 Jul 2012, 11:54

Är det bara jag som uppfattat förmågorna och dess expertiser som förslag - inte som begränsningar? Jag ser dem som förslag, inspirationskällor och som spångbräda för att hitta på egna fantastiska lösningar... inte som något som är begränsande och hugget i sten.

Baldyr

Mon 16 Jul 2012, 12:25

Jag kan hålla med om att reglerna inte ska ses som begränsningar, och det har säkerligen inte heller varit konstruktörernas intention.

Men som regelkonstruktion så tycker jag nog att det just ska finnas fem stycken generella expertiser. Finessen, som jag ser det, är just att man anses behärska samtliga fält inom det specifika området vid nivå 5.

Frågan är snarare vilka fem dessa allmänna expertiser ska vara för respektive Förmåga. (Förmodligen bör detta också vara beroende av kontext, alltså att urvalet kan skilja sig från kultur och region till nästa.) Sedan finns det väl ingenting som hindrar att man lägger till fler, specifika, expertiser utöver de fem allmänna.

Tomas
Site Admin

Mon 16 Jul 2012, 16:32

Intressant diskussion. Expertiser är absolut ett av de fält i reglerna som lämpar sig bäst för utbyggnad och moddning efter egna preferenser. Så kör på!

Det enda jag skulle se upp med är, som jag nämnde ovan, att en ny expertis inte inkräktar på förmågans grundanvändning, och att experisen varken blir för bra eller för dålig.
Fria Ligan

Gunslinger

Mon 16 Jul 2012, 20:45

Jag skulle helst se många expertiser, där det är möjligt. Så att varje mästare kan ha sin unika särprägel. Inte 5 fastställda expertiser som alla "måste" ta. Man får ju akta sig så att det inte kryper iväg med bättre och bättre expertiser, men det är nog ingen fara.

Det hade varit trevligt om FL publicerade lite nya expertiser, kanske lokala sedvänjor i samband med geografiska moduler till exempel. Samtidigt kan kreativa personer spamma på den kommande wikin (hint hint). :)