Brior

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Mon 08 Oct 2012, 20:28

Skulle det inte släppas en creative commons?
Nu blev jag nyfiken, vad innebär creative commons?
Creative commons är helt enkelt en licensform där upphovsmannen delvis släpper på sin rätt och låter folk använda materialet fritt enligt den modell upphovsmannen valt. Du kan läsa mer här: http://www.creativecommons.se/. Det motsvarar lite Open Source för dataprogram.

Henke: Jag har länge sagt att jag skulle vara villig att släppa de gamla speltexterna under någon CC-licens. Man kan dock inte lägga ut de gamla modulerna rakt av eftersom illustrationerna ägs av respektive upphovsman bortom min kontroll. Rent praktiskt har detta inte varit ett arbete som har hög prioritet. Modulerna finns dessutom som piratade filer så de har inte varit omöjliga att få tag på hur som helst.

Henke

Tue 09 Oct 2012, 02:04

Henke: Jag har länge sagt att jag skulle vara villig att släppa de gamla speltexterna under någon CC-licens. Man kan dock inte lägga ut de gamla modulerna rakt av eftersom illustrationerna ägs av respektive upphovsman bortom min kontroll. Rent praktiskt har detta inte varit ett arbete som har hög prioritet. Modulerna finns dessutom som piratade filer så de har inte varit omöjliga att få tag på hur som helst.
Man borde kunna scanna in texten som du gjorde med "den lilla metafysikern" ? Förmodligen ändå ett ganska stort jobb, men bättre än att skriva för hand. Hade varit kul att göra en uppdaterad variant av originaläventyret med uppdaterade stats i ett persongalleri synk:at med romanerna och nya regelverket, nya kartor etc.

Kanske läge att etablera ett restaureringsprojekt? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Brior

Tue 09 Oct 2012, 08:36

Man borde kunna scanna in texten som du gjorde med "den lilla metafysikern" ? Förmodligen ändå ett ganska stort jobb, men bättre än att skriva för hand. Hade varit kul att göra en uppdaterad variant av originaläventyret med uppdaterade stats i ett persongalleri synk:at med romanerna och nya regelverket, nya kartor etc.

"Ett ganska stort jobb" formulerar just var skon klämmer. Jag tror mig personligen lägga tiden bättre på att avsluta romanserien och förmodligen händer inget med detta innan någon/några tar sig an projektet. Kanske finns intresserade på erebaltor.se?

Henke

Tue 09 Oct 2012, 18:59

"Ett ganska stort jobb" formulerar just var skon klämmer. Jag tror mig personligen lägga tiden bättre på att avsluta romanserien och förmodligen händer inget med detta innan någon/några tar sig an projektet. Kanske finns intresserade på erebaltor.se?
Absolut. Vi får väl se när man får lite tid över. Svavelvinter är ju bara ett 80-tal sidor. Det borde gå att lösa känner jag.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Nicked
Topic Author

Thu 25 Jul 2013, 21:10

Vår konfluxkampanj börjar nu närma sig sitt slut. I helgen kommer vi spela den stora finalen på Clusta noba, då konfluxens vinnare skall krönas.

Tanken är att, som det föreslås i SV-boken, någon av karaktärerna eller skuggmakterna skall dominera konfluxen. Förutom de fyra karaktärerna så gör följande skuggmakter upp om konfluxen: Praanz da Kaelve, Arn Dunkelbrink, Shagul och Ghumgakk. I vår kampanj är dock Fundibéra med på ett hörn som bifigur, även hon med målet att dominera konfluxen vilket hon kan lyckas med om inte karaktärerna sätter stopp för henne.

Har ni på forumet några tankar kring vad som skulle hända om Fundibéra dominerade konfluxen? Jag har själv lite dåligt med inspiration på just den här punkten. Det enda som känns självklart är att kvinnan skulle få en upphöjd ställning, och kanske att dyrkandet av Luvena, med orgier i fullmånens ljus och allt, skulle bli socialt accepterat. Kanske växer denna form av tillbedjan ut till något som liknar kanon på de trakoriska öarna?

Tips och tankar?

Baldyr

Thu 25 Jul 2013, 21:50

Det enda som känns självklart är att kvinnan skulle få en upphöjd ställning, och kanske att dyrkandet av Luvena, med orgier i fullmånens ljus och allt, skulle bli socialt accepterat. Kanske växer denna form av tillbedjan ut till något som liknar kanon på de trakoriska öarna?
Jag tycker att du sammanfattar det ganska bra, faktiskt. :)

Henke

Fri 26 Jul 2013, 04:15

Vår konfluxkampanj börjar nu närma sig sitt slut. I helgen kommer vi spela den stora finalen på Clusta noba, då konfluxens vinnare skall krönas.

Tanken är att, som det föreslås i SV-boken, någon av karaktärerna eller skuggmakterna skall dominera konfluxen. Förutom de fyra karaktärerna så gör följande skuggmakter upp om konfluxen: Praanz da Kaelve, Arn Dunkelbrink, Shagul och Ghumgakk. I vår kampanj är dock Fundibéra med på ett hörn som bifigur, även hon med målet att dominera konfluxen vilket hon kan lyckas med om inte karaktärerna sätter stopp för henne.

Har ni på forumet några tankar kring vad som skulle hända om Fundibéra dominerade konfluxen? Jag har själv lite dåligt med inspiration på just den här punkten. Det enda som känns självklart är att kvinnan skulle få en upphöjd ställning, och kanske att dyrkandet av Luvena, med orgier i fullmånens ljus och allt, skulle bli socialt accepterat. Kanske växer denna form av tillbedjan ut till något som liknar kanon på de trakoriska öarna?

Tips och tankar?
Spännande. Hoppas du återkommer och berättar mer om hur det gick. Sen vore det även kul att höra hur ni har spelat kampanjen. Eftersom du nämner skuggmakterna så förmodar jag att ni använt Fria Ligans regelbok? Hur har ni t.ex. använt konverteringsförslagen på originaläventyren från regelboken? Hur många spelmöten tog det att nå fram till avslutningen? Kan man läsa om ert äventyr någonstans?

Får nog hålla med Baldyr om Fundibéra. Tycker du träffar rätt men förstår samtidigt att det kunde vara kul med något ytterligare. Som jag ser det så är Fundibéra en skapelsestörande skuggmakt (med sina dimensionsresor etc) men samtidigt balanseras detta av kopplingen till Luvena som är skapelsetrogen. *SPOILERS* Abzulvan lär väl förmodligen upplösas under hennes regim eller åtminstone jagas animisterna tillbaka till Mereld. Kastykedyrkan lär kollapsa rejält, men mer pga naturkatastrofen än av hennes styre.

Sedan hade jag förmodligen lånat en del från de övriga avslutningarna i D5K-äventyret. Dels om Konfluxen blir kluven eller delad (två konflux-mästare). Sen skulle jag kanske ta lite från Keriaka´s avslutning om att hon är befruktad av någon (RP?) men vad som skulle bli utgången av det vet jag inte riktigt. Ett nyfött barn blir konfluxmästare?

Nej, det här var faktiskt förbluffande svårt att spekulera kring. Vi får hoppas att Brior kan komma med mer idéer.

Brior

Fri 26 Jul 2013, 10:58

Nej, det här var faktiskt förbluffande svårt att spekulera kring. Vi får hoppas att Brior kan komma med mer idéer.
Jag skulle ta det ett steg längre tillbaka och tänka på vad Fundibéra står för. Orgier, visst, men det är mer ett symptom. Kvinnan ifråga är ju lite mystisk, men här lite funderingar:

* Kvinnligt häxeri med ett närmande till livets och naturens krafter, dyrkan av andar, passion, sex, fortplantning, årets gång, järtecken, naturkrafter etc. Detta skulle ske på bekostnad av samhälleliga och blodfattiga konstruktioner såsom moral, lag och formella hierarkier. Förmodligen skulle större riken och strukturer tappa kraft så att landet gick tillbaka till lokala furstendömen, små teokratier med dyrkan av naturgudar. Emotion skulle vinna på intellektets bekostnad så att teater, ritual, livsstadier, odling, tradition skulle äras högre än akademia och teknisk utveckling. Magi naturligtvis, men inte tekniskt sådan utan samröre med mystiska krafter.

* Jaget som del i sitt naturliga sammanhang - ursprung, släkt, kön, geografisk hemvist skulle vinna på bekostnad av ämbeten och vunna titlar. Man kunde snegla på ett Nietzschianskt aristokratiskt ideal där jag/vi ska hävdas på bekostnad på svagare och veligare viljor. Den starkes makt och rätt.

* Hedonism med tonvikt på njutning och kollektiv passion - bejakande av alla känslor både positiva och negativa.

Nackdelar skulle då vara ett sönderfall med många krig, en kulturell tillbakagång mot ett samhälle baserat på klaner, naturmystik och heder.

Nicked
Topic Author

Sat 27 Jul 2013, 15:34

Goda funderingar! Kanske kan man likna den decentralisering som Fundibera skulle föra med sig vid skiftet av den sena antiken och medeltiden i och med västroms fall?

Ska precis börja spela den stora finalen. Återkommer med svar på dina frågor Henke!

Henke

Sat 27 Jul 2013, 16:25

Spännande, det ser vi fram emot! :)