User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel: HMÅ

Sat 11 Feb 2012, 06:39

Taggigt :P

alltså sista omgången i HMÄ går lätt att ställa om tillskugspel...men hur ska man göra mednordholmia?
Nackdelen med skuggeelet är att spelarna kommer veta stora delar av plotten. ifall nu inte SL tar de "dåliga" delarna tex spelarna dela på järnringen nimrod och lejonordern medan SL tar de tyngre momenten med Vita linjan/BPM och så?
Om spelet ramas in i Nordholmia så borde man väl kunna spela de olika skuggmakterna utan problem där också? Vet inte hur klart det framgår i Fenix-artikeln men en skuggmakt är ju inte en organisation utan en person inom organisationen, så om någon SLP har större kännedom än SL vill dela med sig av så kan man kanske använda en underhuggare som skuggmakt istället. Alternativt så behöver väl inte skuggmakterna vara så insatta i plot:en för NKT redan från början?

Eller tänkte du dig kanske ett skuggspel i själva Elysium IV ?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Sat 11 Feb 2012, 12:43

Taggigt :P

alltså sista omgången i HMÄ går lätt att ställa om tillskugspel...men hur ska man göra mednordholmia?
Nackdelen med skuggeelet är att spelarna kommer veta stora delar av plotten. ifall nu inte SL tar de "dåliga" delarna tex spelarna dela på järnringen nimrod och lejonordern medan SL tar de tyngre momenten med Vita linjan/BPM och så?
Om spelet ramas in i Nordholmia så borde man väl kunna spela de olika skuggmakterna utan problem där också? Vet inte hur klart det framgår i Fenix-artikeln men en skuggmakt är ju inte en organisation utan en person inom organisationen, så om någon SLP har större kännedom än SL vill dela med sig av så kan man kanske använda en underhuggare som skuggmakt istället. Alternativt så behöver väl inte skuggmakterna vara så insatta i plot:en för NKT redan från början?

Eller tänkte du dig kanske ett skuggspel i själva Elysium IV ?
Tänkte mest på SLP tillhörnde vita linjan (Domino Skarp) och järnringen (som har Garbo). I Skarps position så kan det funka med underhuggare men Järnringen blir svårare i och med att de har som ingen tillit till icke psi som befälhavare.

sen lejonordern och nimrod är som du säger inte spe insata i vad som egentligen försigår.

skuggspel i en uråldrig enklar...*kuggjulen snurrar* självklart mste vi göra det....där är de ju ENDST framtioerna mot varnadra och några element fårn enklaven....
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel: HMÅ

Sat 11 Feb 2012, 15:37

Tänkte mest på SLP tillhörnde vita linjan (Domino Skarp) och järnringen (som har Garbo). I Skarps position så kan det funka med underhuggare men Järnringen blir svårare i och med att de har som ingen tillit till icke psi som befälhavare.

sen lejonordern och nimrod är som du säger inte spe insata i vad som egentligen försigår.

skuggspel i en uråldrig enklar...*kuggjulen snurrar* självklart mste vi göra det....där är de ju ENDST framtioerna mot varnadra och några element fårn enklaven....
Vet inte om jag nämnt det tidigare men jag är tyvärr inte jätteinsatt i SLP´s i UA-kampanjen (bara läst krönikor från andra spelare) så jag har dålig koll på vilka personer som passar bra.

Behöver kanske inte vara de större aktörerna utan skuggspelet skulle ju (just inne i Nordholmia) främst kunna kretsa kring några viktiga personer inom släkterna Wrede, Gaross, Eidelbjär, Granat och Bonner? Behöver ju egentligen inte heller bara ligga på en våldsam nivå utan kan lika gärna handla om ekonomisk kamp eller något annat?

Hur menar du att Järnringen inte har tillit till ledare som icke är PSI? Eller det förstår jag väl såklart, men varför skulle Järnringen ledas av en icke-PSI person?

När jag förresten skrev att det inte är en organisation utan en person i organisationen så måste jag rätta mig själv och säga att det egentligen inte ens behöver vara någon organisation alls utan kan lika gärna vara en mäktig SLP utan organisation (om man nu kan tänka sig någon sådan). Det viktiga är att skuggmakt är en och inte flera personer samt att personen är mäktig på ett eller annat sätt.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Mon 13 Feb 2012, 18:36

....
Vet inte om jag nämnt det tidigare men jag är tyvärr inte jätteinsatt i SLP´s i UA-kampanjen (bara läst krönikor från andra spelare) så jag har dålig koll på vilka personer som passar bra.

Behöver kanske inte vara de större aktörerna utan skuggspelet skulle ju (just inne i Nordholmia) främst kunna kretsa kring några viktiga personer inom släkterna Wrede, Gaross, Eidelbjär, Granat och Bonner? Behöver ju egentligen inte heller bara ligga på en våldsam nivå utan kan lika gärna handla om ekonomisk kamp eller något annat?

Hur menar du att Järnringen inte har tillit till ledare som icke är PSI? Eller det förstår jag väl såklart, men varför skulle Järnringen ledas av en icke-PSI person?

När jag förresten skrev att det inte är en organisation utan en person i organisationen så måste jag rätta mig själv och säga att det egentligen inte ens behöver vara någon organisation alls utan kan lika gärna vara en mäktig SLP utan organisation (om man nu kan tänka sig någon sådan). Det viktiga är att skuggmakt är en och inte flera personer samt att personen är mäktig på ett eller annat sätt.

menade att järnringen tar in ndr flrutom PSI men dessa aldrig avancerar högre än grunts i organisationen.
De SLP som är skrivna för äventyret är nämlige ganska högt rankade (Alfa, Tijana).

Kom inte att tänka på att skuggmakter kan vara enskilda SLP. Det SKULLE gynna settingen i nordhlmia med tex smätpatron grep och så. Men det som också är att man måste anpassa plotten efter skuggsystemet, dvs man kan inte göra som med hindenburg och bara köra på, i och med att den är ganska rälsad.

Ska skissa på vilka/vad man kan använda som skuggmakter
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel: HMÅ

Mon 13 Feb 2012, 20:50

Jo, så är det säkert. Hör gärna av dig när du har lite idéer på detta. Vår spelgrupp är dessvärre inte i närheten av att dra igång UA ännu men jag samlar alla idéer jag kan inför framtiden :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Tue 14 Feb 2012, 05:14

jorå allt nytt jag kan komma på kommer att postas i den här tråden.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel: HMÅ

Sat 31 Mar 2012, 14:47

Klurat vidare på "Skuggspelsscenario" till P:DIK.

Tänkbara områden:
Knoting, Kjellsta Byting, Bukten, Gamla Poirot, Kjellsta Borg, Garnisonen, Fabriksområdet, Utnejden, Schackara, (ev. även byarna Hugahult, Kloteröd, Glimmersta Bodum)

Tänkbara skuggmakter:
Al-Ralph Cappuccino -
Inflytande: Fabriksområdet, Kjellsta Byting, Kjellsta Borg
Resurser: Mobsters, Krediter, Hållhakar

Konstantin Krutov -
Inflytande: Kjellsta Borg, Fabriksområdet, Gamla Poirot
Resurser: Smugglare, Ligister, Krediter

Marcus Proctor -
Inflytande: Kjellsta Borg, Kjellsta Byting, Knoting
Resurser: Konstaplar, Lagar, Tjallare

Samael Kloo -
Inflytande: Garnisonen, Knoting, Bukten
Resurser: 3st Vita Kårens Legoknektar

Sonny & Sicilia Stilletto -
Inflytande: Schackara, Kjellsta Borg, Utnejden
Resurser: Krediter, Kontaktnät, Råskinn
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4898
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Skuggspel: HMÅ

Sat 31 Mar 2012, 14:52

Coolt!
Fria Ligan
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Skuggspel: HMÅ

Tue 24 Apr 2012, 20:42

var sätter du in poirotalliansen i det hela? de har ganska mycket inflytande i de mörka =)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Skuggspel: HMÅ

Wed 25 Apr 2012, 04:17

var sätter du in poirotalliansen i det hela? de har ganska mycket inflytande i de mörka =)
Absolut, men att ta någon av dem som skuggmakt skulle förmodligen förstöra en hel del av upplevelsen i KfS då ingen spelare (eller iaf rollperson) i förväg skall inse hur insyltade de är. Därför gör jag det hellre lätt för mig och låter skuggspelet handla om mobsters och polis för att istället hårdare etablera gangsterväldet. Kanske även Blå Dunster skulle vara en skuggmakt (eller iaf en resurs) men tror samma sak gäller där. Prioriterar nog spelupplevelsen för karaktärer framför metaspel.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest