User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Schackra

Mon 15 Aug 2016, 01:01

Jag har en fråga angående shackra som jag inte förstår.

När det står "handla med x" betyder det då att man betalar för en vara med x eller betyder det att man får x i utbyte mot lite patroner?
Hej och välkommen till forumet! 
Vad "X" är har ingen spelteknisk betydelse - det påverkar bara storyn. Effekten av slaget är densamma oavsett vilken handelsvara som valts.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Schackra

Mon 15 Aug 2016, 01:02

Våran fixare misslyckades med att pressa sitt schackra slag. Det slutade med att han kidnappades av en av bossarnas underhuggare (som igentligen är Lil) och bortförd med huva till Dråparträdets lya. Vart ett detektiv uppdrag för dem andra att lista ut vad som hänt, för att sedan följa spåren ut i zonen och konfrontera monstret och rädda sin vän...

Så även om färdigheten är mäktig, så har vi löst det med att det kan bli VÄLDIGA konsekvenser om det går galet.
Kul!
Fria Ligan
 
Interstellär Funk
Posts: 2
Joined: Thu 04 Aug 2016, 00:41

Re: Schackra

Thu 15 Dec 2016, 22:00

Jag har en fråga angående shackra som jag inte förstår.

När det står "handla med x" betyder det då att man betalar för en vara med x eller betyder det att man får x i utbyte mot lite patroner?
Hej och välkommen till forumet! 
Vad "X" är har ingen spelteknisk betydelse - det påverkar bara storyn. Effekten av slaget är densamma oavsett vilken handelsvara som valts.
Jag förstår fortfarande inte. Jag har läst schackra flera gånger men jag förstår inte. Vi säger att vår fixare vill använda schackra för småaffärer. Han går till lokala prylbutiken i Arken och väljer att handla med skrot. Då står det "Handla med skrot - vem är leverantören och vem vill köpa". Det är här jag inte förstår. Måste fixaren nu gå leta efter en leverantör innan han kan handla eller ska han bara hitta på någon som levererar, även om det inte existerar någon leverentör? Och köparn, ja det är ju han fixaren handlar med.

Som sagt, jag har svårt att förstå shackra. Skulle uppskatta om någon som vet hur färdigheten ska används kunde förklara för mig och ge ett exempel.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4899
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Schackra

Thu 15 Dec 2016, 22:16

Jag har en fråga angående shackra som jag inte förstår.

När det står "handla med x" betyder det då att man betalar för en vara med x eller betyder det att man får x i utbyte mot lite patroner?
Hej och välkommen till forumet! 
Vad "X" är har ingen spelteknisk betydelse - det påverkar bara storyn. Effekten av slaget är densamma oavsett vilken handelsvara som valts.
Jag förstår fortfarande inte. Jag har läst schackra flera gånger men jag förstår inte. Vi säger att vår fixare vill använda schackra för småaffärer. Han går till lokala prylbutiken i Arken och väljer att handla med skrot. Då står det "Handla med skrot - vem är leverantören och vem vill köpa". Det är här jag inte förstår. Måste fixaren nu gå leta efter en leverantör innan han kan handla eller ska han bara hitta på någon som levererar, även om det inte existerar någon leverentör? Och köparn, ja det är ju han fixaren handlar med.

Som sagt, jag har svårt att förstå shackra. Skulle uppskatta om någon som vet hur färdigheten ska används kunde förklara för mig och ge ett exempel.
Tanken är att Fixaren gör upp deals vid sidan av, han/hon förmedlar affärer mellan säljare och köpare. Vem säljaren och köparen är spelar ingen roll för den spelmekaniska effekten av småaffärer, men det ger färg och kan ge SL uppslag för spännande situationer. Schackra används alltså inte som "köpslå" eller liknande i andra spel.
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Schackra

Fri 10 Feb 2017, 01:59

Jag håller fortfarande på att det är ett metaslag som representerar alla de småaffärer, skumrask, procent och stölder som en fixare haft för sig under downtime. Det kan vara en riktigt stor affär fixaren gör. Eller en bod i en skrubb med försäljning av filtar som tickar på, eller så har fixaren trixat sig till ett intresse i banken arken precis byggt. Egentligen finns det ingen begränsning på vilka resurser du kan plocka i slutet, även om du anser det fluffmässigt mer passande att din fixare hela tiden har vatten på lager.

Exakt vad som sker är bara storymässigt intressant Rent mekaniskt är varje bonus fixaren slår den vinst som, när affären är över, ligger för tillfället säkert i fixarens ficka när spelmötet börjar. Tekniskt sett behöver inget av det återinvesteras i fixarens verksamheter, det är ren nettovinst. Om fixaren ska leka Joakim och bygga det stora patronvalvet är det hens problem vid spelmötets start.

Vad gör era fixare med vinsten? Är det något som återinvesteras i gruppen, samlar fixaren det på hög, blir det personliga skrytartiklar eller läggs det på mutor?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests