Moderator: Brior

 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinter igen

Thu 21 Jan 2016, 20:14

Jag läste nån gammal krönika om en grupp som letade efter någon försvunnen släkting etc som rest till Marjura. Byltet med tillhörigheter fanns kvar på Junkern Hildur och där fann man statyetten till femfingerskrevan. Vägen dit var man dock tvungen att ta reda på på annat sätt. Kanske blev släktingen dödad av Ormtunga som ville åt gravguldet själv? Kanske råkade han se något otäckt som Malek Mangus gjort och dödades av den anledningen. Kanske kom han i vägen för Tobik?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Svavelvinter igen

Thu 21 Jan 2016, 21:23

Du kan ju låta kvurerna ha grejerna gömda, så att de måste bege sig på en egen pilgrimsfärd för att hämta statyetten mm. De avtalar att rollpersonerna kan möta dem vid Arhem-lägret om ett par dagar.
 
McAber
Posts: 24
Joined: Fri 05 Jul 2013, 11:27

Re: Svavelvinter igen

Fri 22 Jan 2016, 09:16

Vad är det som händer om man druckit i Jordblodskällan?
McAber, tilltuffsad varulv
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter igen

Fri 22 Jan 2016, 09:34

Vad är det som händer om man druckit i Jordblodskällan?
Det står i den sista delen av kampanjen, tror man har någon slags telepatisk kontakt med källan och kan även känna riktningen till det sista jordblodet. Eller nåt i den riktningen. Fast när man dricker ur källan i första delen så blir man visst medvetslös ett tag. Om det var äventyret eller romanen kommer jag inte ihåg på rak arm.

Poängen är väl bara att det är bra att ha koll på dessa saker redan från start.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter igen

Mon 01 Feb 2016, 17:49

Hm, det börjar ordna sig med upplägg.

Med på svavelkonvojen tänkte jag ha Perrima, Arn och Didra.

Demens. Funderar även på att låta "Brior"-rollen, expeditionsledaren, ha fått kniven som ett exempel på gravfynd, men vara ovetande tills D vaknar, och då låta D vara mer förvirrad än vanligt tills gravfälten. Vad tros om det? Eller funkar det bättre med att hitta D i gravkumlet?

Funderar även på att ha med några handouts i SV, dvs textsjok som spelarna kan hitta och klura över (över längre tid). Tänkte mig legenden om furianerna och Kmordan, kanske något om Marjuras historik (givetvis anpassad så att noten om Cruri är mer mytisk och legendartad), samt ngt om "Döds Ände" så att det inte kommer som en blixt E3 från klar himmel (tex låta spelarna snappa upp ett internt brev till/från Malek om DÄ närmande i tid). Några andra förslag?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Svavelvinter igen

Mon 01 Feb 2016, 21:34

Personligen hade jag velat klippa handlingen där RP finner någon skrift från Cruri och göra en flashback där RP ikläder sig rollerna som Ottar, drottning Otillia, Häxan Månvind och Demens (kanske även dryaden i jordblodskällan?) för att spela ut hur cruris undergång gick till?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter igen

Mon 01 Feb 2016, 21:40

Med på svavelkonvojen tänkte jag ha Perrima, Arn och Didra.
Berätta gärna vad dessa kommer att ha för roll i äventyret. Fungerar de som uppdragsgivare?
Demens. Funderar även på att låta "Brior"-rollen, expeditionsledaren, ha fått kniven som ett exempel på gravfynd, men vara ovetande tills D vaknar, och då låta D vara mer förvirrad än vanligt tills gravfälten. Vad tros om det? Eller funkar det bättre med att hitta D i gravkumlet?
Jag tyckte att det fungerade bra med romanens upplägg. Har du en annan ingång till Cruriäventyret, exempelvis kvurernas statyett, så kanske Demens vara i kummeln istället.

En tanke förresten: Jag krävde att en spelare tar Demens som förmåga (Följeslagare) för att kunna ha någon vettig kommunikation med dolken. På samma sätt passade det bra att Demens tystnade när man lämnade Marjuras landakenning eftersom spelaren hellre satte poängen på en annan förmåga.
Funderar även på att ha med några handouts i SV, dvs textsjok som spelarna kan hitta och klura över (över längre tid). Tänkte mig legenden om furianerna och Kmordan, kanske något om Marjuras historik (givetvis anpassad så att noten om Cruri är mer mytisk och legendartad), samt ngt om "Döds Ände" så att det inte kommer som en blixt E3 från klar himmel (tex låta spelarna snappa upp ett internt brev till/från Malek om DÄ närmande i tid). Några andra förslag?
Handouts kan fungera bra i rätt grupp. Fördelen torde vara att man får någonting konkret att spara och använda som referens senare. Jag har själv två spelare som antecknar flitigt och håller reda på information och berättelsekrokar. I vårt fall lämnade jag ovan nämnda information liksom föraningar om Marjuras vridning, Irminsule, Ranz, RhabdoRana och detta med landakenningar (!) i dialog med bifigurer.
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter igen

Mon 01 Feb 2016, 23:43

Tack för värdefull input!

Kommer att köra äventyret rätt så rakt, med inspiration för vissa scener från boken (även om 2 av spelarnas ingångar blir Briors resp Baldyrs "uppdrag"; "Baldyr" har "vunnit" det obegripligt lukrativa smugglingsupplägget av en "herr Molbrock" en blöt kväll över ett parti smickel... och "Brior" är hastigt utsedd till ledare för en "Molbrock"-sponsrad akademiexpedition).

Övriga ingångar blir "Heligt uppdrag" och "Legouppdrag Fingolf". Tvekar dock ännu om ingång för spelare nr 5, "Praanz light", "Politiskt Uppdrag" eller "Sabotage". "Praanz" kan dock leda till för hård intern konflikt. Sparar nog Praanz och Sabotage och ren Hämnd till senare rollpersoner (ersättare för de som troligen strukit med), samt "Mogerland" + att jag skulle vilja ha ngn tvist på både Legouppdraget och Heligt uppdrag då de är lite för "raka" och traditionella jämfört med Brior och Baldyr. Bättre om spelarna själva får komma till slutsatsen att Järntornet måste förstöras med mera.

Troligen kommer även "Baldyr" få ett sidouppdrag att leta reda på en släkting som blivit sjuk och försvunnit, dvs "Hämnd", för att få fler inspel mot Shaguliterna. "Brior" kan få en side quest med att söka vetenskaplig sanning hos Shaguliterna, och tro på propagandan från början, dvs liten lättlöst konflikt med övriga.

Perrima kommer att vara uppdragsgivare, Arn en plantering för senare delar samt ev med i gruvan om spelarna fastnar (vilket 2 tidigare grupper gjort). Givetvis skall gänget även få skyllen för en uppretad drake som ger sig av efter att ha eldhärjat Arhem (någon kan säkert vittna om de sett spelarna med Arn redan på båten dit, och var de inte minsann i gruvan samtidigt?).

Didra kommer liera sig med Roburs gäng (efter att ha gjort klart att spelargänget inte duger ngt till på plats), men hon kan behövas för Elmesuminput, Shagulbakgrund etc och i senare delar. Tänkte låta Robur & co vara konkurrenter i jakten på gravfälten och kanske allierade senare när allt gått åt pipan, om spelarna spelar korten väl. Inför O4Ö blir det skoj att kunna introducera "Furst Robur" om man kör plusmeny från böckerna i den delen.

Demens får vara riktigt förvirrad (och oanvändbar så att spelarna tröttnar på honom) tills han närmar sig Fari Nahta. Kanske börjar de höra snarkningar först på Marjura, sedan "Mina löhständer" om de väcker honom etc, och ren gallimatias.

Tänkte "speltesta" systemet genom att köra en Arnscen ombord på konvojen dit (skeppskatten i säcken; retorisk konflikt) och en liten strid, där spelarna nattetid upptäcker några "sjömän" som tänder eld på en flotte och sjösätter den för kommande piratattack. Snabbt igång med spelandet; bara ut med lite blod och förmågor, öden, erfarenheter och sånt kan de fylla på med allt eftersom de lär sig systemet och settingen.
Brukar funka bra att ha "Creator's Regret" - dvs spelarna kan revidera hejvilt första spelmötet - i vart fall när man kör Barbarians of Lemuria (mitt favoritsystem all time).

Utifrån spel, krönikor och bok känns det som om man kommer att kunna köra rätt så "fritt" och anpassa spelledandet och händelseförloppen bra efter spelarnas infall och nycker. Tror även crutan får vara med, och en (slut)scen med Gottard spelandes lyra i en brinnande garnison.
Last edited by Byrax on Tue 02 Feb 2016, 11:29, edited 2 times in total.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Svavelvinter igen

Tue 02 Feb 2016, 00:22

Låter gediget, detta! :D
 
Byrax
Topic Author
Posts: 1102
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Svavelvinter, igen

Wed 17 Feb 2016, 19:10

Vispade ihop en kort handout för att introducera "Döds Ände" och vad som är på gång för spelarna, så att de är med i matchen lite mer innan grand finale. Tänkte mig att brevet hittas hos Malek.

Vad tycks - känns den lite för rakt på och avslöjar för mycket, borde den "arkaiseras" språkligt, för standardtrist med onda-sekten-ritualen-etc, andra synpunkter och förbättringsförslag? Känner ngn till en bra nätbaserad "fantasy handout generator"?

"Columna Malek Mangus,

Broder,

Vi har nått ett genombrott i vår gemensamma strävan och är mycket nära att lösa odödlighetens hemlighet – Döds Ände.

Eftersom det hastar med de sista förberedelserna och då vi behöver utvinna ytterligare råvaror till människosläktets högre bestämmelse måste du skicka så många försöksobjekt du bara kan från sjukstugan till Kmordatemplet. Säg att de alla skall få helas i ”Domonas källa” eller något liknande. Vi har förberett vidare forsling till Järntornet samt kommer att hantera isdruiderna på lämpligt sätt. Vår man på plats är redo.

Avsluta därefter ditt värv i Arhem och anslut till Järntornet i god tid innan den utsatta dagen. De femtio år Mästaren generöst gav oss i sitt testamente för att lösa den sista uppgiften, att besegra döden, är snart till ända. Livselixiret är nästintill färdigställt. Resultatet av de många årens intensiva arbete, ansträngningar och forskning kan snart presenteras. De tidigare svåra biverkningarna är snart åtgärdade, tack vare utomordentliga insatser av samtliga inblandade i denna yttersta tid.

Vårt uppdrag här är snart över. En ny tid randas, en tid för gudar. Döds Ände!
Mästaren, frid över hans minne, skulle ha varit stolt över vad vi har åstadkommit.

Patriark Gobrugda"

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests