• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Short Fey

Re: Beta v2 Feedback Drakar och Demoner Regelboken - Kapitel 2 Din rollperson

Fri 23 Dec 2022, 13:15

Magikern saknar förslag på hjälteförmågor. Tycker det kunde vara najs att inkludera - både för tydlighetens skull och för att lite erbjuda inspiration. Kanske Mästerbesvärjare, Orädd och Fokuserad (??)
Det står lite längre framatt Magickern inte får en hjälteförmåga i början. (Vore orättvist att både få magi och en hjälteförmåga)
Ah! Givetvis - tack! (Dock är det ju lite tråkigt... 2 förmågor åt övriga och en åt magikern...? ;) )
Var står det att de får två? Jag ser bara att de får en (magiker får magi, alla andra en hjälte förmåga)
Beware the fey!

Vije

Fri 23 Dec 2022, 14:25

Det står lite längre framatt Magickern inte får en hjälteförmåga i början. (Vore orättvist att både få magi och en hjälteförmåga)
Ah! Givetvis - tack! (Dock är det ju lite tråkigt... 2 förmågor åt övriga och en åt magikern...? ;) )
Var står det att de får två? Jag ser bara att de får en (magiker får magi, alla andra en hjälte förmåga)

Nejnej, det var bara jag som fantiserade :) Tycker det kunde vara kul - var ett förslag, men alltså inget som står i reglerna
Mörkrets Zenit - en kampanj i 4 delar, med regelsystemet till Svärdets Sång:
http://www.scenariobiblioteket.se/?product_tag=vije

Necross

Fri 23 Dec 2022, 14:55

Färdigheten Bestiologi tycker jag låter för "vetenskapligt". Monsterkunnighet (jämför med Sjökunnighet) tycker jag låter mer fantsy-aktigt. Varför kallar ni inte Myter & Legender för Mytologi, Historia, Etnologi eller liknande om ni kallar Monsterkunnighet för Bestiologi? Nej, Myter & legender är mer fantasy-aktigt. Av samma anledning föreslår jag Monsterkunnighet eller "Läran om bestar" istället för Bestiologi. EDIT: Tydligen har gamla DoD använt Bestiologi. Kanske bra att behålla det färdighetsnamnet då av nostalgiskäl.
Jag tycker den ska heta Bestlära.

Gaddeborg

Fri 23 Dec 2022, 18:11

Jag tycker Ankor är det släkte som gestaltas bäst genom sina två förmågor! Kan man inte ge de andra släktena två förmågor också?

Vargmän skulle kunna få bitas! 1T8 utan kostnad.

Alver och dvärgar skulle kunna få fördel på lite smi-färdigheter, respektive STY/FYS-slag, mot några VP?

Har inte halvlängdsmän legendariskt tysta fötter?

Pelhle

Fri 23 Dec 2022, 23:33

Nejnej, det var bara jag som fantiserade :) Tycker det kunde vara kul - var ett förslag, men alltså inget som står i reglerna
Tycker det är bäst som det är; man börjar med en grej, och så kan RP utvecklas under längre tid och göra vägval när man känt på sin RP. Roligare att man initialt är närmare grisodlare än hjältar.

Pelhle

Fri 23 Dec 2022, 23:39

Jag tycker Ankor är det släkte som gestaltas bäst genom sina två förmågor! Kan man inte ge de andra släktena två förmågor också?

Vargmän skulle kunna få bitas! 1T8 utan kostnad.

Alver och dvärgar skulle kunna få fördel på lite smi-färdigheter, respektive STY/FYS-slag, mot några VP?

Har inte halvlängdsmän legendariskt tysta fötter?
Traditionellt smälter de in i sin bakgrund, så tänker 'kamouflage' och fördel på SMYGA. Såklart går det lätt att skapa två unika förmågor per släkte för att göra samtliga släkten väldigt unika, speciellt som yrke tappat en aning tyngd i V2.

sialivi

Mon 26 Dec 2022, 19:11

Det här har nog tagits upp tidigare, men borde inte färdigheter ha två kryssrutor på rollformuläret; en för drakslag och en för fria val?

patrikp

Fri 30 Dec 2022, 13:51

Krigaren har Armborst som färdighet (bytt från Skytte) men i Ägodelar finns Kortbåge med. Korbåge kanske borde bytas till Lätt Armborst.

Faråtzonen

Fri 30 Dec 2022, 15:25

Magikern saknar förslag på hjälteförmågor. Tycker det kunde vara najs att inkludera - både för tydlighetens skull och för att lite erbjuda inspiration. Kanske Mästerbesvärjare, Orädd och Fokuserad (??)

Fria Ligan kanske borde lägga till "Lämpliga hjälteförmågor: Magiker har ingen hjälteförmåga vid spelstart" på yrket Magiker istället för t ex "Lämpliga hjälteförmågor: Insikt, Skattletare, Ynkrygg" som det står på Nasaren.
Det skadar inte att hjälpa spelarna att följa reglerna. Kan personer här i forumet missa att magikern börjar spelet utan hjälteförmågor så kan garanterat andra göra det. Det kan dock bli förvirrande om man skapar en ny rollperson i en befintlig rollpersongrupp eftersom även magikern i sådana fall får börja med hjälteförmågor. Eller? Texten på sidan 26 motsäger texten på sidan 112.

Hur är det förresten om ens rollperson dör och man skapar en ny rollperson som är magiker? Får magikern då lika många hjälteförmågor som de andra rollpersonerna har eller börjar magikern fortfarande spelet utan hjälteförmågor? Egentligen borde väl en sådan magikern börja spelet med lika många hjälteförmågor som de andra rollpersonerna har minus 1 (om andra yrken börjar spelet med 1 hjälteförmåga)?

Sidan 26.

Magiker: Om du är magiker får du ingen hjälteförmåga vid spelstart – i stället får du din magi. Du kan dock få hjälteförmågor under spel precis som alla andra.

Sidan 112.

När en rollperson dör bör du låta spelaren göra en ny rollperson och ansluta till äventyret vid första bästa tillfälle. Låt den nya rollpersonen få ett extra förbättringsslag för varje spelsession ni spelat fram tills nu och samma antal hjälteförmågor som de övriga rollpersonerna.

Nuvarande regler gör det extra fördelaktigt att välja magiker som yrke om ens rollperson har dött. Man får 1 hjälteförmåga "gratis" jämfört med om man väljer magiker som första rollperson. Detta eftersom man får magi + lika många hjälteförmågor som övriga rollpersoner.

Kan för övrigt tycka att det finns en risk för missförstånd vad gäller antal hjälteförmågor ens nya rollperson får. Får man lika många hjälteförmågor som alla andra rollpersoner har tillsammans eller som de har i genomsnitt per rollperson? Här tycker jag att man ska ange att en ny rollperson som ersätter en gammal rollperson får lika många hjälteförmågor som den rollperson i gruppen som har lägst antal hjälteförmågor har. Av texten på sidan 29 (Erfarenhet) att döma så kan olika rollpersoner mycket väl komma att ha olika många hjälteförmågor. Hur avgör man då hur många hjälteförmågor som en rollperson som ersätter en gammal (död) rollperson ska få?
Last edited by Faråtzonen on Fri 30 Dec 2022, 16:27, edited 1 time in total.

Faråtzonen

Fri 30 Dec 2022, 15:58

Sidan 112.

När en rollperson dör bör du låta spelaren göra en ny rollperson och ansluta till äventyret vid första bästa tillfälle. Låt den nya rollpersonen få ett extra förbättringsslag för varje spelsession ni spelat fram tills nu och samma antal hjälteförmågor som de övriga rollpersonerna.

Säg att en rollpersongrupp består av 4 rollpersoner. En rollperson dör varpå spelaren gör en ny rollperson. Vad händer om man har spelat 20 spelsessioner varav de rollpersoner som lever har varit med i 10 spelsessioner, 8 spelsessioner respektive i 3 spelsessioner? Hur många extra förbättringsslag får den spelare som skapar en ny rollperson? Om man tolkar reglerna bokstavligt så ska den nya rollpersonen få 20 förbättringsförslag. Det innebär att den kan bli bäst i gruppen. Särskilt om man spelat 100 spelsessioner och de övriga rollpersonerna som lever har varit med i de senaste 50 spelsessionera. Fast ni kanske har räknat på detta och tycker att det är en rolig spelmekanik som gör det mindre tråkigt att ens rollperson dör.

För övrigt gillar jag inte alls regelmekaniken att SL måste hålla koll på antal spelsessioner. Varför lägga den här administrativa sysslan på SL? Nej, jag tycker ni borde hitta på ett smidigare system för att nya rollpersoner ska starta på samma nivå (helst en nivå lägre) än övriga rollpersoner i gruppen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9