Automatiskt lyckade monsterattacker KÄNNS INTE som DoD 1985. Monster borde ha FV för vapen- eller vapenliknande attacker, om än höga. T ex har en jätte 70% på sina attacker både i den Svarta Boxen och i Monsterboken. Betareglerna för monsterattacker känns (är) hämtade från Svärdets Sång. Inget fel i det, Svärdets Sång är ett jättebra spel, men står det Drakar och Demoner på boxen ska väl striderna skapa drakarochdemonerkänsla också? Och varför får man (oftast) inte parera monsterattacker? Ska inte en jättes Krossande slag! få göra pinnved av en sköld?
Eller: De som inte tycker att man ska få parera i strid kan spela D&D i stället för DoD.
Efter ha testa det ett par gånger tycker jag faktiskt att det funkar jätte fint med at monster träffar automatisk. Om ett monster "Måste" ha ett hög träff chans för att vara farlig kan man lika gärna ta bort det för effekten blir ungefär likadan ändå. Spelare kan fortfarande duck och ibland parrera attacken så det är inte så at de är hjälplösa. Jag har visserligen inte spelat tidigare versioner av DoD (detta är min introduktion) men efter ha spelat olika system tycker jag detta är en väldigt enkel men elegant ändring.
Jag kan hålla med om att kanske varje monster ska ha 1-2 attacker man kan parrera. Kanske inte alla men det gör att spelare som inte fokuserar på att ducka har fler chanser att klara sig undan.