vargsvans
Topic Author

Slå läger: Fråga om sovfäll och tält

Sun 02 Mar 2025, 20:22

Hej!

Tält ger ju fördel på slag mot Vildmarksvana enligt utrustningen (s. 77), medan avsaknad av sovfäll ger nackdel (s. 76).

Om en karaktär som saknar sovfäll slår läger med tält, räknas avsaknaden av sovfäll i så fall in, så att det blir totalt en fördel och en nackdel som tar ut varandra? Eller bortser man från sovfällen helt i det fallet och låter spelaren rulla med fördel?

Andra spelare som sover i tältet (förutsatt att slaget lyckas) rullar ju inte alls och behöver därför rimligen ingen sovfäll för att få en lång vila. Jag lutar därför åt att man ska bortse från den och att tält helt enkelt är gott nog på egen hand, men skulle uppskatta fler perspektiv.

Henkedge

Re: Slå läger: Fråga om sovfäll och tält

Mon 03 Mar 2025, 14:40

Jag lutar därför åt att man ska bortse från den och att tält helt enkelt är gott nog på egen hand

Ovanstående är helt rätt, tror jag.

Alva11

Tue 11 Mar 2025, 02:52

Hej!

Tält ger ju fördel på slag mot Vildmarksvana enligt utrustningen (s. 77), medan avsaknad av sovfäll ger nackdel (s. 76).

Om en karaktär som saknar sovfäll slår läger med tält, räknas avsaknaden av sovfäll i så fall in, så att det blir totalt en fördel och en nackdel som tar ut varandra? Eller bortser man från sovfällen helt i det fallet och låter spelaren rulla med fördel?

Andra spelare som sover i tältet (förutsatt att slaget lyckas) rullar ju inte alls och behöver därför rimligen ingen sovfäll för att få en lång vila. Jag lutar därför åt att man ska bortse från den och att tält helt enkelt är gott nog på egen hand, men skulle uppskatta fler perspektiv.
Jag skulle säga att man nog bortser från sovfällan i det här fallet, eftersom tältet redan ger en fördel på slaget och räknas som tillräckligt för en lång vila. Eftersom andra spelare inte behöver rulla för sovfällan om de sover i tältet, tycker jag det känns rimligt att låta den som saknar sovfäll bara rulla med fördel för tältet.

vargsvans
Topic Author

Tue 18 Mar 2025, 08:34

Tack för synpunkterna! <3

Fenhorn
Moderator

Tue 18 Mar 2025, 08:49

Idén bakom föremål i fria ligans spel är att man använder ett föremål för en handling, inte flera föremål.

Så med läkekonst så använder man antingen inga föremål eller förband eller kirurgiska instrument, inte förband och kirurgiska instrument. Försöker man dyrka upp ett lås så använder man improviserade dyrkar (d.v.s inga dyrkar), enkla dyrkar eller avancerade dyrkar. Vid camping så använder man inga föremål, sovfäll eller tält. Tält här har också en bonus att flera kan sova i tältet samtidigt tack vare att att tält är gjorda för att rymma flera personer.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore