johan_lu
Topic Author

Lätt testspelsomgång

Wed 01 Jan 2025, 17:20

Sonen (11) fick spelet i julklapp, Jag har aldrig själv kört. Känns som en ganska stor uppförsbacke, jag har försökt läsa i manualer och sonen vill komma igång och spela. Kan bara jag och han testspela "singelspelet" som följer med, och finns nån superenkel FAQ att läsa. Jag förstår ärligt talat inget av detta, spelplaner, gubbar man ska ställa upp osv, hur figurerna går och hur korten används. Regler och äventyr känns som det förutsätter att man har någon ännu mera basic förståelse för hur spel går till... Nån som kan tipsa om bra FAQ, youtube eller annat så man snabbt kommer igång med ett enkelt provspel. Förhoppningen är väl att sonen tillsammans med några kompisar ska kunna spela detta framöver, men jag behöver nog vara med och hjälpa igång detta...

Fenhorn
Moderator

Re: Lätt testspelsomgång

Wed 01 Jan 2025, 17:41

Det finns nog några youtubeklipp där de spelar Drakar och Demoner, så som den här, men det kan finnas fler. Fria Ligan själva har gjort en kort serie youtubeklipp där de förklarar kortfattat vad spelet är får något. Den kan man hitta här.
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Johan von Hageby

Mon 06 Jan 2025, 13:31

Om man aldrig stött på rollspel som underhållning så förstår jag om det är ganska obegripligt. Det är ju inte ett spel i egentlig mening utan mer en "interaktiv upplevelse". Lite improviserad radioteater kanske, som någon föreslagit? Just striderna i Drakar och Demoner är däremot mer traditionellt speliga, där du flyttar figurer och försöker övervinna motståndarna. Tipset att kolla videor där andra spelar kan nog vara klokt, men få inte prestationsångest. Det finns väldigt många olika sätt att spela på. Lycka till och stort nöje!

Johan von Hageby

Mon 06 Jan 2025, 13:34

Det finns också en betydligt kortare snabbstart att ladda ned eller köpa, som kanske är lättare att komma igång med än den fullständiga regelboken.

Johan von Hageby

Tue 07 Jan 2025, 10:43

Bäst kanske ändå är att testa att spela med en grupp (rollspel är främst en gruppaktivitet), t.ex. Rollspelskompaniet (i Stockholm). Annars finns det möjlighet att spela online men det är lite av en annan grej. Spel på konvent är ett annat alternativ.