Wed 20 Nov 2024, 11:36
Som du säger, idén i Svärdets Sång (förk. SvS) är att spelarna går till olika s.k. äventyrsplatser som de kan ha hört en legend om, eller för att de vet att det är något där, inte vad det är (m.a.o. de ser på kartan att det är något där). I boxen till SvS så kommer kartan till det glömda landet (eller Ravnland som jag tror det heter), den är fylld med s.k. äventyrsplatser, men vad de är, är upp till varje SL att bestämma. Det finns en kampanj till denna karta som heter Korpens Klagan. Den innehåller 8 (tror jag) äventyrsplatser som SL kan använda (och placera ut på kartan som hen vill) och dessutom en äventyrsplats som är slutet på kampanjen. Kampanjen är lite löst skriven så det blir lite upp till SL att sy ihop de olika äventyrsplatserna (plus de han lägger till själv) till kampanjen. Tyvärr så är denna bok slutsåld så den finns bara som PDF. Vidare så finns den en kampanj som utspelar sig i Bittermarken, som ligger ovanför Ravnland, men den kartan och den kampanjboken är också slutsåld (finns då som PDF:er endast). Den tredje kampanjboken heter Blodslandet och finns fortfarande kvar i tryck, men tyvärr så är kartan slutsåld (man kan köpa den som PDF). Vissa av de slutsålda produkterna kan man hitta i andra spelbutiker.
Det finns en del mer äventyrplatser som man kan köpa som PDFer att spela som inte är kopplade till de tre kampanjerna.
Vidare så finns ju även Drakar och Demoner, som är lite av samma tema. I DoDs box så finns de en kampanj som är lite av samma stuk som Ravnland, d.vs. att spelarna har en karta att utforska lite som de vill. Den boxen innehåller 11 äventyrsplatser som är (löst) kopplade ihop till en kampanj.
Sedan så finns ju även Symbaroum (svenska) och The One Ring (engelska), men jag vet lite för lite om det spelen för att kunna beskriva hur deras kampanjböcker är upplagda.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore