Gnomvid
Topic Author

Husregler för reaktioner i strid?

Fri 01 Nov 2024, 10:15

Hej, jag och mina spelare ÄLSKAR DoD men har särskilt stött på ett problem;

Det är ganska tråkigt att helt behöva ge upp sin tur för att undvika/parera.

Har någon här försökt att knåpa i detta med husregler? Jag förstår att detta är en sak som kraftigt kan påverka spelsystemet och skulle därför önska lite tips och eventuella infallsvinklar. Såhär tänker jag lite preliminärt;

Undvika/Parera kan utföras som reaktion utan att spendera en handling MEN:
-Om slaget misslyckas förbrukas handlingen endå
-Varje slag efter det första samma runda görs med nackdel

På så vis KAN spelarna fortsatt förlora sin handling men chansen finns att de får in ett slag i alla fall!

Jag inser att detta gör spelet lite mer "pulpigt" och strider lite mer utdragna.

Vad tror ni?

Short Fey

Re: Husregler för reaktioner i strid?

Fri 01 Nov 2024, 11:08

Det är ett knivigt problem.

För det första det skulle göra vissa hjälteförmågor (3vp för att parrera/undvika utan att använda sin handling) meningslösa (varför ta en hjälteförmåga som gör samma sak för 3vp när du kan göra det grattis?)

Eftersom du endast förlorar din handling om du misslyckas med kastet så finns det ingen större anledning att inte försöka, särskilt när din förmåga är hög och även med en nackdel eller två har du bra odds att klara dig. Det skulle göra spel karaktärena lite för strycktåliga och kan klara sig igenom de flesta strider med mindre risk för skadda.

Jag skulle säga att om du ska kunna parrera/undvika utan att det tar din handling så antigen finns det en risk (om du undviker en attack kastar du dig och blir liggande på marken), eller ett krav (om du har en sköld eller parrernings kniv kan du parrera en attack per runda).
Beware the fey!

Gnomvid
Topic Author

Re: Husregler för reaktioner i strid?

Fri 01 Nov 2024, 15:25

Tack för din respons!
Du har nog rätt i det du säger, särskilt i och med hjälteförmågorna.

Kanske skulle man kunna göra hjälteförmågan i fråga till baseline istället. Men det känns inte särskilt elegant det heller.

Jag tror nog extra på dina tankar om någon form av uppoffring:
Kanske så kan man parera mot en nackdel till sin attack per parering?
Undvika kanske kan vara det säkrare valet, men alltid tar en handling.