Kartong Karlsson
Topic Author

Använda Förkämpe på ett riddjur?

Thu 17 Oct 2024, 15:57

Hjälteförmågan Förkämpe nämner att den kan användas för att skydda andra rollpersoner i närstrid, det är nog inte svårt att tänka sig att den även bör kunna användas för att skydda Spelledarpersoner, men hur är det med riddjur som stridstränade hästar till exempel, särskilt när karaktären med Förkämpe rider på djuret (så att den med Förkämpe kan tvinga fiender att anfalla denne och därmed ge anfallaren nackdel på närstridattacker)?
Själv skulle jag nog inte ha något emot att tillåta det, det är helt klart en bra kombination men den har också en del begränsningar som svårigheten att få med sig hästen överallt, att den inte fungerar mot vapen med räckvidd som pilbåge och långspjut samt krav på högt värde i Rida för att kunna strida väl.
Skulle ni tillåta det, och har fria ligan några tankar om kombinationen?
Last edited by Kartong Karlsson on Thu 17 Oct 2024, 17:12, edited 1 time in total.

Fenhorn
Moderator

Re: Använda Defensiv på ett riddjur?

Thu 17 Oct 2024, 16:52

Jag antar att du menar hjälteförmågan 'Förkämpe' och personligen så skulle jag också tillåta det, även monster om nu förkämpen skulle vilja skydda det (faktiskt aktuellt i min grupp då de är vänner med en viss jätte).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Kartong Karlsson
Topic Author

Re: Använda Defensiv på ett riddjur?

Thu 17 Oct 2024, 17:14

Jag antar att du menar hjälteförmågan 'Förkämpe' och personligen så skulle jag också tillåta det, även monster om nu förkämpen skulle vilja skydda det (faktiskt aktuellt i min grupp då de är vänner med en viss jätte).
Haha ja just det, Defensiv var det inte. Låter spännande med jätten.