Janne
Topic Author

Tjuvhugg och Två vapen - kombinera två förmågor

Mon 14 Oct 2024, 22:21

Jag sitter och tittar på hjälteförmågor och undrar om man får använda förmågan Tjuvhugg med förmågan Två vapen?

Jag lutar åt att det inte går eftersom det under Två vapen står att den går att kombinera med Dubbelhugg, men inget nämns om Tjuvhugg.

Samtidigt undrar jag varför det inte skulle gå att kombinera de två förmågorna?

Lite liknande som Drakdräpare och Tjuvhugg kontra Lönnmördare och Tjuvhugg. Under Lönnmördare står det tydligt att det går att kombinera med Tjuvhugg, men under Drakdräpare står det inget om ifall det går att kombinera. Jag tycker ju att Drakdräpare borde gå att kombinera med Tjuvhugg, men det står inte uttryckligen.

Det finns flera såna kombinationer att hitta bland hjälteförmågor så frågan är väl ifall avsaknad av uttalad kombinationsmöjlighet innebär att det inte går att kombinera? Eller om de bara velat vara extra tydliga ibland?

Fenhorn
Moderator

Re: Tjuvhugg och Två vapen - kombinera två förmågor

Mon 14 Oct 2024, 23:58

Tomas svar på denna fråga (som man kan läsa i sin helhet på rollspel.nu) är att ja det är tillåtet att kombinera hjälteförmågor om det inte sägs något annat. Tjuvhugg och Två Vapen t.ex. suger 9 VP, så det balanserar ut det hela. FL brukar inte använda sig så mycket utav s.k. negativa regler, det skulle ta för mycket plats, så i det här fallet, om det inte står något annat så kan man kombinera förmågorna. Att det står t.ex. på Lönnmördare och Tjuvhugg att bara ett förtydligande då den ena förmågan bara kan användas på smyganfall och den andra räknas som ett smyganfall även om det inte är det (smyganfall är bara i början på en strid).
"Thanks for noticing' me." - Eeyore

Janne
Topic Author

Re: Tjuvhugg och Två vapen - kombinera två förmågor

Tue 15 Oct 2024, 09:10

Aha! Jag missade att det fanns på rollspel.nu också - får komma ihåg att kika där framöver. :)

Ouch! Jag tänkte att det skulle "bara" bli 6VP och inte 9VP. Fast hmm... när jag läser det svaret så står det att det måste aktiveras per "mål". Så om man använder Två vapen, men bägge vapnen mot samma mål blir min tolkning att det kostar 6VP och inte 9VP.