Fummeltabellen
Topic Author

Varför inga släktesmodifikationer på grundegenskaper?

Thu 15 Aug 2024, 17:38

Hej!

Jag har skaffat grundlådan, Monsterboken, Den Brända Jorden och... Vildmarkens varelser? (sic). I alla fall, jag gillar det verkligen!

En sak jag undrar över är dock varför släktena inte får några modifikationer på grundegenskaperna? En rese borde ju rimligtvis vara starkare än en halvlängdsman?

Fenhorn
Moderator

Re: Varför inga släktesmodifikationer på grundegenskaper?

Thu 15 Aug 2024, 17:55

Spännvidden är 1-18 (för att man ska kunna använda dessa för T20 slag), så det blir inte så mycket att spela på om man ska ha modifikationer på GE. Dessutom, GE används inte så jättemycket i spelet annat än att räkna ut en del sekundära egenskaper. Det blir mycket småpill för lite effekt. Det blir enklare att då låta spelaren välja var hen sätter sina GE. Det är väl logiskt att hen sätter ett högt värde i styrka och även i fysik. SLP har redan detta i deras stat-block. En rese har styrka 17 t.ex.

Det blir ännu enklare för spelaren att sätta ut GE som hen vill om man använder ett poängsystem. Magnus Seter gjorde ett bra sådant (finns i en utav Fenix tidningarna). I den framtida 'Expert' expansionen så kanske de tar med ett sådant poängsystem.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore