Torbern75
Topic Author
Posts: 5
Joined: Sat 13 Jan 2024, 19:54
Location: Sverige

Slumptabell templet purpurbrand och ridder rös

Wed 20 Mar 2024, 09:12

Hej

Jag sitter och spelleder och hitintills så har vi mest haft äventyr i skogen runt utkante. Mest för att förbättra RP.
Men när jag läser igenom ridder rös och templet purpurbrand så blir jag lite fundersam över tabellerna för slumpmässiga möten. Om vi tar templet purpurbrand som ex. På väg in i templet så slår jag på tabellen och ut kommer 4-5 skadade kultister som vill fly. Spelarna pratar med dem och får hjälp på vägen. Sedan när de letar igenom trädgården så slår jag igen och nu får jag att kultisterna ligger i bakhåll och attackerar RP.
Nu blir RP förbannad på kultiserna som de hjälpte vid ingången av templet och de hugger dem i stycken. Så efter 15 minuter letande i templet så rullar jag och får att de hör stridsrop och ser kultister som slåss mot en ranka. Öhm hur ska jag göra med slumptabell och dessa kultister? Finns det oändligt många av dem och de dyker upp som antingen rädda, ligger i bakhåll eller slåss mot rankor?

Samma problem i ridder rös. Det kan lätt komma en armé av svartalfer varje kvart
 
JoeGunSun
Posts: 5
Joined: Thu 01 Sep 2022, 09:17

Re: Slumptabell templet purpurbrand och ridder rös

Wed 20 Mar 2024, 10:09

Vi är ganska snart klara med Templet Purpurbrand och spelarna mötte de flyende kultisterna som de dessutom gav mat och vård innan de (kultisterna) försvann ut från templet.
Nere i "källaren" så slog jag fram kultistanfall och RP blev då anfallna av helt andra kultister.
Osäker på ifall jag slog fram fler kultister men i så fall ändrade jag så att det blev något annat i tabellen. RP ser inte mina slag och har ingen aning om vilka alternativ som finns. Jag följer inte alltid tabellerna eller slagen slaviskt utan försöker anpassa det lite efter situationen. Kan ju, som du skrev, bli lite väl många av samma sort om tärningarna rullar så ;-)
 
Torbern75
Topic Author
Posts: 5
Joined: Sat 13 Jan 2024, 19:54
Location: Sverige

Re: Slumptabell templet purpurbrand och ridder rös

Wed 20 Mar 2024, 11:53

Tack för informationen. Det gav många bra tankar. Jag funderar på ifall det inte blir bäst med att de först möter cirka 5 flyende kultister som kan varna spelarna för att det finns andra kultister kvar och att dessa inte är lika tvehågsna som dem själva (dvs de är mer motiverade att vara kvar och träffa denna satmog). Sedan minskar jag antalet kultister vid varje möte och justerar deras KP och vapenfärdigheter och vapen (allt utefter hur det går för spelarna).
Samma sak kan jag göra med ridder rös och alla dessa svartalfer. Fienden kan ju vara mer vänligt inställda och först tilltala RP och fråga om de vet något om vad som hänt med tidigare svartalfer och kanske förhandla om att göra gemensam sak i graven. Spöket och gasten kan ju sedan hjälpa till att decimera/skrämma bort svartalferna så att sällskapet till sist får delen till statyn....men precis klarar sig ut med livet i behåll.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests