Dendron
Topic Author
Posts: 5
Joined: Thu 23 Dec 2021, 12:37

Skuggdemon - men är den "farlig"?

Fri 02 Feb 2024, 09:09

Hej

Använde en Skuggdemon i senaste spelscesionen, hade inte förberett detta så kastade in den mest för att testa.

Denna varelse gör ju bara "skada" i form av förlorad VP, tillstånd och "Command".

Valde att "Command" inte kunde få dem att attakera varandra (hade blivit för svårt för spelaren), valde också att Skuggdemonen tog skada av eld (facklor gjorde då 2T6). Igen för att balansera lite, så låt oss kalla detta för en Försvagad Skuggdemon.

Hur som helst slutade detta med att nästan alla spelare hade 0 VP, och 6st Tillstånd, hälfen av dem var blinda men ingen annan skada.
Nu besegrade de denna Försvagade Skuggdemon (på det sättet jag valde att använda den), men funderade på hur denna varelse rent _regelmässigt_ skulle kunna besegra dem. Otroligt jobbigvarelse, lifsfarlig tillsammans med ett annat monster (t.e.x. annan demon). Men ensam så kan den ju aldrig skada spelarna? Den skulle kunna hålla dem i ett permanent tillstånd av otrolig ångest, skräck osv (och detta kanske är meningen).

Missar jag något eller är det så denna varelse är tänkt att fungera.

0 VP har ingen direkt effekt vad jag förstår, alla Tillstånd ger Nackdel på allla slag (men inget annat direkt, kräver att man spelar sin karaktär som rätt "knäckt" dock :-))

/Dendron
 
User avatar
Short Fey
Posts: 405
Joined: Sat 03 Dec 2022, 14:45

Re: Skuggdemon - men är den "farlig"?

Sun 04 Feb 2024, 11:40

Även om jag gillar att den är mer ett mental hot än kroppslig kan jag hålla med om att det är lite lustigt att den inte kan göra nån skada själv (kunde åtminståne ha en attack som den kan anfalla med). Men jag tror det är det som är poängen med den, att vara ett monster som är som en mardöm, läskig men kan inte direkt skada dig.

Jag tror att Command är nog den attack som den är mest menad till att anfalla med (Få spelare att anfalla varandra eller kanske sig själv om du vill vara riktigt elak, få de hoppa över stup, springa in i farliga saker etc). Sen så kanske man kan komplicera saker med att ha hejdukar med den (t'ex en kung och hans riddare som har blivit hjärntvättad av demonen som spelarna inte kan rakt av döda eftersom de kanske är menade att rädda dom).
Beware the fey!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest